Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man göra eget maskindiskmedel?  (läst 13813 gånger)

Midvinter

• Dalarna
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #20 skrivet: 01 feb-16 kl 11:03 »
Inser att en del blekmedel och fläckborttagare för klädestvätt innehåller till största delen natriumperkarbonat. På ett ser varudeklarationen ut så här:

>30% natriumperkarbonat
5-15 % natriumkarbonat

Så behöver jag natriumperkarbonat till något som också ska innehålla natriumkarbonat, så kommer jag köpa detta.

Men man får vara noga och läsa, för en del medel innehåller massa annat också.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tropfrog

• Västergötland
SV: Kan man göra eget maskindiskmedel?
« Svar #21 skrivet: 01 feb-16 kl 18:48 »
Alltför koncentrerat natriumperkarbonat lär nog också vara lite väl aggressivt mot organiskt material som man inte vill ha bortdiskat - plaster, träskaft på bestick, dekor på porslin mm. Jag kan också tänka mig att det bidrar till att göra glas och porslin matt med tiden.

Koncentrationen i en diskmaskin har ett direkt samband med doseringen givet att vattenmängden är samma varje gång.

Vi har aldrig diskat träbestick i maskin, inte då, inte före, inte efter. Plast har en begränsad livslängd, svårt att svara på om den ev blev kortare med detta medel.

Inget porslin upplevdes matt efter att ha använt medlet i ca 10 år.

Mvh
Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
Susanna Ramirez, RickardR, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser