Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du gå kurs i skogskörning med häst? (V. Götaland)  (läst 5456 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Hej!

Om intresse finns kan ev. en kurs i skogskörning med häst ordnas i början av maj i Falköpingstrakten, närmare bestämt utanför Floby. Är du intresserad, kontakta mig snarast för mer info!

Självhushåll till nytta och nöje

ardennervän

• www.backagard.net
Re:Vill du gå kurs i skogskörning med häst? (V. Götaland)
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 14:28 »
Det finns även platser kvar till skogskörningskurs i Herrljunga nu till helgen 28-29 april. Det är en kurs där man inte behöver ha med sig någon häst utan får köra välkörda hästar. Hör av er för mer info.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 09:18 »
Hej!

Ett antal intresserade har nu anmält sig och en dag som verkar passa de flesta är den 30/4 (alltså redan nu på måndag, Valborgsmässoafton). Det finns dock plats kvar för folk utan häst, så om du är intresserad av att delta, hör av dig omgående för mer info!

Fjällsäter

« Svar #3 skrivet: 28 apr-07 kl 12:23 »
Vad kostar det att vara med utan häst?

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 28 apr-07 kl 16:33 »
Vad kostar det att vara med utan häst?

Samma som för med häst  :(

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 maj-07 kl 08:02 »
Vi hade en fantastisk dag med Tobias, o vädret var med oss också.
Verkligen värt varenda krona för min del!! Fick med mig massa nyttig kunskap! Bifogar bildbevis!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 01 maj-07 kl 11:13 »
Tessmoliis, är det din nordis på bilden, eller var det en "kurshäst"?Himla fin i alla fall! En fux ligger alltid lite på plus hos mig ;) Och hade inte kursen varit på "fel" sida landet hade jag nog försökt kunna vara med. Verkar ju helkul! :)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-07 kl 13:12 »
Visst är hon min  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-07 kl 15:22 »
Verkligen jätteduktig häst, Tösen! Förstår att du blev inspirerad att träna vidare :D

Här är jag och min häst Udda (3-årigt nordsvenskt brukssto)  i aktion:

Vore kul att se fler bilder!  :)

« Senast ändrad: 01 maj-07 kl 15:24 av Skumme »

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 maj-07 kl 11:38 »
Notis: Udda var INTE dålig hon heller!!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 maj-07 kl 12:05 »
Nej då, hon skötte sig bra!

Men så är hon ganska nyss inkörd av ett proffs inom skogskörning så skam vore det väl annars  ;)

Notis: Udda var INTE dålig hon heller!!

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #11 skrivet: 02 maj-07 kl 13:04 »
Ni hade jätteduktiga hästar allihop och dom har förutsättningarna för att klara av mer än vad ni själva kan. Så fortsätt träna så skall ni se att hästarna hela tiden ligger steget före er. Hoppas vi ses snart igen jag hade en jättetrevlig dag. lycka till med era hästar. Tobias

Fjällsäter

« Svar #12 skrivet: 02 maj-07 kl 21:39 »
Balbina: Jag undrade helt enkelt vad kursen i Herrljunga, den man inte behövde ta med sig egen häst kostade! Så inte var det något att bli sur över! ;) (Och jag har nu förövrigt fått svar!)

Fina bilder på era hästar!!

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-07 kl 22:11 »
Jag tror Balbina var ledsen över att det inte va billigare att delta utan häst, jag tror inte hon var särskilld sur ;)

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 22:30 »
Jag tror Balbina var ledsen över att det inte va billigare att delta utan häst, jag tror inte hon var särskilld sur ;)

Men ska man ha tillgång till någon annans häst för att utbilda sig så kan man nog inte räkna med så mycket billigare pris än om man tar med egen.. :-\ Det är ju en annan sak om man deltar som åskådare..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 03 maj-07 kl 08:27 »
För det första var jag inte det minsta sur. Bara besviken över att inte kunna följa med.
Och anledningen till att jag tyckte det blev för dyrt var att jag kännde inte jag kunde uttnyttja kursen till fullo då jag inte kunde ha med någon av mina egna småttisar då det inte finns utrustning till dem.
Drmmare: till saken hör att jag frågade om just priset för att vara med som åskådare.
Spelar i vilket fall som ingen roll för jag var tvungen att jobba hela dagen *bläää*

Säg gärna till om det blir kurs någon mer gång så har jag kanske fått fram egen utrustning passande mina små....

Fjällsäter

« Svar #16 skrivet: 04 maj-07 kl 20:43 »
Aha, var det en ledsen smiley, jag tordde det var en sur... :-[

Balbina

• -
« Svar #17 skrivet: 05 maj-07 kl 13:17 »
Aha, var det en ledsen smiley, jag tordde det var en sur... :-[

Ne, ledsen smiley  :( eller  :'(  sur smiley  >:(    ;)

Frances

• Västergötland
Så COOLT!
« Svar #18 skrivet: 27 maj-07 kl 20:23 »
Nu har det varit skarpt läge o jag har kört timmer på riktigt ;D
Inga övningar utan riktigt arbete ;D

Stora diken, snåriga skogar, svåra lägen o JÄTTE stora stockar..
Tösen hugger i o drar o jag sprattlar med efter bästa förmåga!

O vi har så roligt!!!! Hästen blir bättre o bättre i sin dragteknik o jag lär mig handskas med utrustningen o vi har så himla kul!

MEN det är ingen barnlek o jag vill härmed höja ett varningens finger för alla som har en romantisk bild av skogskörning.. Det är tufft o konditionskrävande o farliga situationer förekommer.. :-\

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Så COOLT!
« Svar #19 skrivet: 27 maj-07 kl 23:20 »
Vad kul att ni är igång!

Men håller absolut med, har själv den största respekt för skogskörning!

Här hemma tar vi det lugnt och försiktigt men har så smått börjat göra lite nytta i skogen på riktigt!

Har haft några mindre stockar liggandes i en skogsdunge i en hage hela vintern, och länge tänkt att de vore perfekt att dra ihop med häst. Och tack vare att sambon kunde slita sig en stund från traktorhytten så kunde vi med alla tre med förenade krafter hjälpas åt att dra ut dem till närmaste väg för vidare upphämtning med griplastarvagnen. Det var förstås Udda som gjorde större delen av jobbet, med mig bakom tömmarna och sambon som hjälpte till att spänna fast och lossa saxen vid stockarna! Hon hade väl en del överskottsenergi och lite väl bråttom i början, men lugnade sig efter ett tag och det gick så fint att svänga mellan träden och även att stå stilla så att vi kunde lasta och lossa.

Har också fått låna en timmerkälke av en granne som vi ska inviga någon dag!

Och snacka om att man får motion  ;D

Nu har det varit skarpt läge o jag har kört timmer på riktigt ;D
Inga övningar utan riktigt arbete ;D

Stora diken, snåriga skogar, svåra lägen o JÄTTE stora stockar..
Tösen hugger i o drar o jag sprattlar med efter bästa förmåga!

O vi har så roligt!!!! Hästen blir bättre o bättre i sin dragteknik o jag lär mig handskas med utrustningen o vi har så himla kul!

MEN det är ingen barnlek o jag vill härmed höja ett varningens finger för alla som har en romantisk bild av skogskörning.. Det är tufft o konditionskrävande o farliga situationer förekommer.. :-\
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 23:21 av Skumme »

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser