Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att hitta friska höns!?!  (läst 7175 gånger)

olivia.k

• Jämtland
SV: Svårt att hitta friska höns!?!
« Svar #40 skrivet: 23 dec-15 kl 15:53 »
Det var inte så att man förr utfodrade produktionsdjur med pinnar och blad, utan man har sen lång tid tillbaka insett att exempelvis höns behöver en väl sammansatt kost med tillräckligt protein av bra kvalitet, för att kunna producera ägg och samtidigt må bra.

Jag hittade en kalender häromdagen från 1909, och där stod det bland annat om skötsel av höns. Jag blev väldigt förvånad över kostråden. Man skulle servera spannmål till kvällsmål endast, och till frukost skulle de ha kött och fisk och rester från hushållet. Till mellanmål kunde man ge rovor, grönsaker, potatis, och gärna mejeriprodukter som mjölk. Förr när man slaktade lantbruksdjur själv på gården fick man nog ganska mycket slaktrester som hönsen kunde få. Det stod inget om mängden mat, men det ska vara väldigt varierad kost tyckte författaren.

Permission

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 23 dec-15 kl 17:18 »
Och det tycker jag i regel låter väldigt sunt med undantag för att man skall ge den restprodukter från slakt mm som bör ske med stor försiktighet.

Neon Knight

• -
« Svar #42 skrivet: 23 dec-15 kl 23:34 »
Och det tycker jag i regel låter väldigt sunt med undantag för att man skall ge den restprodukter från slakt mm som bör ske med stor försiktighet.

Stor försiktighet så ingen byråkrat får syn på vad man har för sig. :P

Ex.

• -
« Svar #43 skrivet: 24 dec-15 kl 14:42 »
Jag hittade en kalender häromdagen från 1909, och där stod det bland annat om skötsel av höns. Jag blev väldigt förvånad över kostråden. Man skulle servera spannmål till kvällsmål endast, och till frukost skulle de ha kött och fisk och rester från hushållet. Till mellanmål kunde man ge rovor, grönsaker, potatis, och gärna mejeriprodukter som mjölk. Förr när man slaktade lantbruksdjur själv på gården fick man nog ganska mycket slaktrester som hönsen kunde få. Det stod inget om mängden mat, men det ska vara väldigt varierad kost tyckte författaren.

Det man ser när man studerar kostråden är ju att dom tidigt insåg vikten av tillräckligt med protein till hönsen.  Sen valde dom lite annorlunda än nu, men dels visste dom var köttet kom ifrån, och dels fanns inte så många alternativ.
Kött och fisk fanns sen länge kvar i fodret till höns, men nu är det mest fiskmjöl i vissa ekologiska foder.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Matusalem

« Svar #44 skrivet: 25 dec-15 kl 13:55 »
Hej hej! Är ny här och ny med höns. Min sambo tyckte vi skulle skaffa höns så absolut. Plötsligt så bygger jag om en del av uthuset till hönshus.
Genom en bekant som vi köper ägg av, har höns och är aktiv i hönsföreningen.
Han beställde hönor 10 st av själevad till oss. När vi fick dom var dom 17 veckor. En tupp fick jag av den bekanta.
Hos honom är INTE gräset klipp och det ser lite av förjävligt ut överallt. Men alla hönsen verkar trivas och har stora ytor att vara på. Och dom värper.
Alla trivdes och mådde bra. Sen försvann en höna ( jag är övertygad av höken). Efter nån vecka så försvann två hönor och tuppen ( då var det nog räven) jävligt synd på en jättefin o bra o duktig tupp.
Så efter ett tag utan tupp så var jag till den bekanta o hämtade en till tupp, eller en ny.
En som var hacktupp bland dom andra tupparna så han var lite risig. Saknade fjädrar på halsen ( min tanke var att han kan få komma till oss och få det lite lättare, inga andra tuppar. Och dum i huvet som jag tydligen är så släppte jag ihop dom på en gång. Det gick bra till en början sen började en höna bli risig. Sen vart hon jävligt risig. Så jag kollade henne och upptäckte att hon var helt nedlusad. Så jag förstår att det var nån infektion eller nått sen tog lössen över. Då satt jag tuppen o den hönan i karantän. Efter ett jävla läsande så började vi pudra hönsen o hönshusen med kiselgur. Nu mår hönan bra och är ihop med dom andra. Men lössen är kvar men jävligt reducerat. Och det är tre som har det nu.
Tuppen som hela tiden mådde bra vart risig i karantänen o dog efter ett på dagar.
Nu har jag vart en 3:e gång till den bekanta efter en tupp, den här gången tog jag en grönvärpar tupp på 20 veckor. Satt han i karantän i 7 dagar och kollat han efter löss. Men han är frisk. Och går nu med flocken, lite spattig kanske. ( hans kull hade inte blivit ihop släppt med flocken än)
Men jag såg idag att lössen har börjat bli fler på den hönan som var sämst. Så nu till frågan/or, det här med att stoppa ner hönan i en tunna i vatten med bara skallen ovan vattenytan för att få all ohyra att släppa, vad är er syn på det? Hönan som var sämst, hennes kam var riktig låg o liten. Men den har oxå börjat hämta sig.

Jag har sandbad inne åt dom med torr mursand lite aska o kiselgur i.
Jag matar dom med värpfoder från granngården o snäckskal sen får dom kvällsmat med hushållsavfall varje kväll. Dom strövar fritt varannandag annars är dom i huset o gården.
Jag byggde ut hönshuset här för ett tag sen, då upptäckte jag kvalster. Så jag har rivit o byggt om för att minimera springor o ställen för dom att vara i.
Så här i efterhand så skulle jag ha byggt huset annorlunda och mer förberett för hetvattentvättning. Vi storstädar varje helg ut med allt halm i rederna allt spån på golv o brädor. Sen pudrar vi kiselgur på sittpinnar i rederna och in med nytt spån o halm. Sandbadet fyller vi bara på.
Om jag finner penger o tid så kommer jag att bygga ett nytt rejält hönshus med matta o brunn i förberett för avspolni g med hetvattentvätt. Man vill ju prova att kläcka själv men kycklingarna måste nog ha nån vuxen att se upp till och lära sig.
Vill tacka för många bra inlägg och för att se att folk är intresserade.
Jag funderade om jag är redo att ta bort nån som är dålig, och det kom jag fram till  att jag är. Men än har ingen vart så dålig anser jag.
Och det där som Henrik penrik skrev om skinnägg har vi sett nån gång. Det var nog första gången hönan skulle värpa och inte riktigt visste vad som var på gång. Då var hon egendomlig och stod för sig själv bara jag kunde ta henne o klappa henne och flytta på henne. Sen en stund senare så var hon vanlig igen o då såg jag ett skinnägg där hon hade vart.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #45 skrivet: 25 dec-15 kl 17:28 »
Så nu till frågan/or, det här med att stoppa ner hönan i en tunna i vatten med bara skallen ovan vattenytan för att få all ohyra att släppa, vad är er syn på det?

Jag tror det är bra, men så här i vintertider skulle jag isåfall varit väldigt noga med att torka hönan efteråt. Helst med hårtork. För säkerhets skull skulle jag nog väntat till sommaren. Att sitta en natt i minusgrader med fuktiga innerfjädrar är nog ingen höjdare!

På sommaren, en gassande sommardag när hönsen går och kippar efter andan, då är det nog en helt annan femma.

Och det där som Henrik penrik skrev om skinnägg har vi sett nån gång. Det var nog första gången hönan skulle värpa och inte riktigt visste vad som var på gång. Då var hon egendomlig och stod för sig själv bara jag kunde ta henne o klappa henne och flytta på henne. Sen en stund senare så var hon vanlig igen o då såg jag ett skinnägg där hon hade vart.

Ja, ett enstaka skinnägg då och då behöver nog inte betyda någonting. Men sker det ofta så kan det vara dags att dra ögonen åt sig.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare
AndersG, Radar, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser