Men det ska mycket till innan en gammal frys drar så mycket ström att man direkt kan räkna hem ränta och amortering på en ny genom minskad elförbrukning.
Den "värsta" jag har mätt på var en stor Elektrohelios-frysbox från 1958, som jag mätte på strax innan den slängdes ut omkring 2005. Den drog 180 W i medeleffekt, och då gick kompressorn större delen av tiden. Det blir alltså knappt 1600 kWh per år, säg för enkelhets skull lika många kronor per år. En ny lika stor box tror jag knappast kommer under 70 W i medeleffekt.
Det hade varit intressant att veta vad den där gamla boxen hade för förbrukning i nyskick, nu när den slängdes ut var isoleringen praktiskt taget obefintlig - i locket låg en mineralullsmatta som ständigt var genomblöt av kondensvatten, åtminstone sedan början av 70-talet hade locket varit så tungt att fjädrarna inte orkade hålla det uppe. Och resten av boxen var isolerad med någon slags uretanskum som hade krympt ihop till 1/4 av den ursprungliga tjockleken och lämnat en fri luftspalt, som längst ner i botten förmodligen oftast var fylld med vatten eller is.
Andra effektsiffror som kan nämnas är ett 2/3-högt frysskåp, Cylinda, 1972 , som drog 75 W i medeleffekt när det var 30 år gammalt. Halvhögt frysskåp, Philips, ca 1991, det drog 58 W vid en mätning när det var 10 år gammalt. Liten frysbox (60 x 60 cm), okänt märke, ca 1995, 35 W medeleffekt när den var i stort sett ny. Den sista var den enda jag har mätt på som har "modernt" kylmedium, alltså R134. Övriga var R12-maskiner.
När man gör effektmätningar på kyl och frys så bör man komma ihåg att kompressormotorn oftast har dålig effektfaktor (stor fasförskjutning mellan ström och spänning). Billiga energimätare som inte tar hänsyn till fasförskjutningen visar en mycket högre effekt/energiförbrukning än den verkliga när man mäter på ett sådant objekt.