Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst till jordbruk..  (läst 6670 gånger)

tessiem

Re:Häst till jordbruk..
« Svar #20 skrivet: 15 apr-07 kl 19:19 »
Hahaha..det tycker ju maken iaf... Ja<g påpekade dock lite fint att jag trodde att han som är hästrädd skulle ha lite svårt att hantera en shire..och att jag (1,63) inte gärna rider en häst som är över 1,70 i mankhöjd!!

Planen är att hitta en lugn, stabil, gammal inkörd häst  ;D

Lika bra att dra till med en Shire direkt så du får mycket för pengarna *S*
Ardennern är den jag upplevt som den i sinnet lugnast och tålmodigaste hästen
Men mina NF slår ju allt *S* Så klart.
Kanske det passar din gubbe bättre att lära på en lugn pålle fastän den är stor
istället för en envis pålle
Det ena uppväger liksom det andra .
och det är nog inte mycket det skiljer i pris på dom heller.
men det beror ju på hur mycket arbete man har tid och lust att lägga ner på
att köra in mm

Drevern

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 apr-07 kl 14:59 »
Fjordingen är kanske lite för het för skogsarbete i allmänhet. Ardenern är lite stor i skogen. Nordsvensken är är bra skoghäst till lynne och storlek. Ardennern är däremot en bättre jordbrukshäst än både norden och fjordingen. På gården hade vi ardenner med motivationen att de orkar mer i jordbruket än nordsvensken. Jag skall själv skaffa en häst snart och det lutar åt ardenner för de är jag uppväxt med, men min häst blir inte en ren jordbrukshäst utan skall även ridas och då kanske nordsvensken är att föredra.

hönstanten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 apr-07 kl 15:38 »
Fjordingen är kanske lite för het för skogsarbete i allmänhet. Ardenern är lite stor i skogen. Nordsvensken är är bra skoghäst till lynne och storlek. Ardennern är däremot en bättre jordbrukshäst än både norden och fjordingen. På gården hade vi ardenner med motivationen att de orkar mer i jordbruket än nordsvensken. Jag skall själv skaffa en häst snart och det lutar åt ardenner för de är jag uppväxt med, men min häst blir inte en ren jordbrukshäst utan skall även ridas och då kanske nordsvensken är att föredra.

Nu måste jag faktiskt säga att ardennerhästan fungerar alldeles utmärkt som ridhäst. Vi rider våran i skogen och hoppar bana med och han är jätteduktig. Däremot förstår han inte riktigt vitsen med att rida runt runt på en ridbana....men vem gör det egentligen...hehe...han blir lätt lite trött redan efter 3:e varvet och undrar varör jag forsätter att trilskas runt med honom när han minsann vet var utgången är....men det kallar jag charm  :-*

Ska tillägga att han minsann hoppar över 80 cm i bana....högre har vi inte provat.
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 15:39 av hönstanten »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 16 apr-07 kl 20:03 »
Jag kallar det intelligens.  Blir ju inget gjort!  Den ardenner jag en gång fick förmånen att köra i höskörden såg helt tydligt skillnad mellan Avklarat och Ännu ej gjort, och suckade lite uppgivet över nybörjaren där bak som var så klantig så vi fick gå ett varv extra för att få med allt.  Ardennerns begränsning som ridhäst är väl egentligen de snabba galopper som andra ryttare kan vilja ta.  Då ska man akta sig.  Det har förekommit hjärtstopp på ardenner som släppts i hage tillsammans med lättare hästar.  De glada galopperna blev för mycket.  De starka musklerna är ju tyngre att släpa runt på.  Tänk om en långtradarchaffis skulle försöka hänga med en Posche ute på vägen...  Även utan lass...  Jag tycker 80 cm är imponerande.  Det skulle minsann inte Poschen klara!!!  ;D
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 20:05 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 30 apr-07 kl 21:33 »
Vad kul att läsa att så många använder ardennern. Jag själv använder ardenner till det som behöver dras och som kan dras med häst. Det viktiga är att man inte tror att för att det är en stor häst kan man lasta den tungt med en gång, utan även dom måste köras upp till full kraft under en tid. Jag kör mest i skogen och där uppskattar jag ardennerns styrka och totala lugn. Det blir bekymmer om det går för fort i skogen, med vägval och risk att snubbla på ris och grenar. Vidare är det noga att man lär hästen stå still när man lastar, så man inte blir påkörd av sin egen vagn. Använd medhjälpare i början som kan hålla hästen om den skulle bli skrämd. Lycka till med hästvalet och tänk på vad du/ni skall använda hästen till

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 30 apr-07 kl 21:41 »
Tänk vad man kan ha olika erfarenheter! De fjordingar jag träffat (iofs inte så många) har varit sega som tuggummi, lite slow-motion över dem. Nordisarna, som jag träffat några fler kan däremot vara rätt heta. Det i kombination med dess styrka är inte alltid helt lätthanterligt. Men det handlar ju till sist om att veta vad man gör. Ha ett hum om hur hästar fungerar, och ta hjälp med de bitar man har mindre erfarenhet av. Den enda häst jag sett användas praktiskt i arbete var faktiskt en halvblodsvallack, vilket fungerade aldeles utmärkt då han var rätt individ!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Lars Pers Maria

• -
« Svar #26 skrivet: 04 maj-07 kl 22:26 »
Ni som kör era hästar och använder dem - blir ni inte uttröttade av att sela på och sela av, spänna för och ifrån mm? Allt sån't som måste göras även om man bara ska flytta nå't litet? då är det ju faktiskt snabbare/enklare att ta traktorn... men kanske inte roligare i längden. Och jag är ganska lat förstås, det bidrar.

Jag har en travnordis, 20 år, som vi kört timmerkälke efter några gånger i vintras och det var superroligt! Men det tar tid innan vi är iväg. Sen snön försvann har det inte blivit någon körning. Det är nog dags att leta på gamla vagnar. Vad kör ni andra med, nya vagnar med gummihjul eller?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Drevern

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 maj-07 kl 23:02 »
Det som är roligt brukar jag inte betrakta som jobb.  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #28 skrivet: 06 maj-07 kl 04:48 »
Ursäkta, men visst är det tröttande att ligga under traktorn, särskilt när det är blött och kallt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Johone

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 maj-07 kl 08:21 »
Är det ingen som har någon erfarenhet av Tinker som arbets och allroundhäst?

Själv var jag inne på att skaffa en men det blev istället nordis...det föll sig så och vi hade ju alla redskap till stor arbetshäst
som väntade på att bli använda igen ;) så det passade det bra för oss.

Men nu när jag är inne på att skaffa en till häst till MIG :-[ dras tankarna åter till Tinkern.

Någon som har erfarenhet av denna ras?

Johone

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 maj-07 kl 21:06 »
Tack!
Där fanns ju mycket info. också. :D

hönstanten

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 maj-07 kl 11:37 »
Jag kallar det intelligens.  Blir ju inget gjort!  Den ardenner jag en gång fick förmånen att köra i höskörden såg helt tydligt skillnad mellan Avklarat och Ännu ej gjort, och suckade lite uppgivet över nybörjaren där bak som var så klantig så vi fick gå ett varv extra för att få med allt.  Ardennerns begränsning som ridhäst är väl egentligen de snabba galopper som andra ryttare kan vilja ta.  Då ska man akta sig.  Det har förekommit hjärtstopp på ardenner som släppts i hage tillsammans med lättare hästar.  De glada galopperna blev för mycket.  De starka musklerna är ju tyngre att släpa runt på.  Tänk om en långtradarchaffis skulle försöka hänga med en Posche ute på vägen...  Även utan lass...  Jag tycker 80 cm är imponerande.  Det skulle minsann inte Poschen klara!!!  ;D

hahahaha...jo..visst är det intelligens och kanske är det så att det inte ligger naturligt för en arbetshäst att gå runt runt på samma ställe utan att något händer.

Det jag uppskattar mest med ardennern är att den oftast älskar att arbeta! Hur tunga timmer vi än lägger bakom vår häst så gör han allt han kan för att få den i rörelse. En annan sak är att dom oftast inte är rädda för underlag eller var dom sätter ner hovarna. Vi har dragit vindfällen på ett nyplanerat hygge med honom för att inte köra sönder plantorna och det var allt annat än jämt på backen men han bryr sig inte alls om ojämnheterna. Han är helt underbar hästen!  :-*
Det här med att använda häst i jordbruk. Även ardennern kan tycka att det blir tungt ibland både vid plöjning och förstagångsharvningen. Så en häst och en mindre häst får det nog väldigt jobbigt att dra.

har jag sagt att jag är helt kär i vår underbara häst..?

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser