Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken trimmertråd till min röjsåg?  (läst 9816 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken trimmertråd till min röjsåg?
« Svar #20 skrivet: 25 aug-15 kl 10:43 »
Den kombinationen är perfekt.

Meterpriset är betydligt bättre för din del om du köper på rulle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 25 aug-15 kl 21:00 »
Jag hittade 2.5mm tråd av det här orgeon märket som är sådär vass men det var slutsålt i just Vasas Mototnet.

Jag har nu tyckt min biltema röjsåg har varit kraftig, fast jag har inte så stor erfarenhet. Med den tretandade klingan har jag kapat ganska tjocka buskar. Jag har även lyckats kapa små björkträd med trimmertråden. Den är effektiv men kortlivad.

De här sågarna ni nämner kubiken på, hur många HK hade dom?
Du kan kolla Husqvarnas hemsida... http://www.husqvarna.com/se/products/husqvarna-brushcutters-for-homeowners/   .Kollade även stigas maskiner trots påstådd styrka levereras dom med 2,4mm tråd  . http://www.stiga.se/produkter/stiga_se/trimmers-grasrojare/bensin.html?___SID=U....Clas ohlson har en mc culloch ,den levereras med 3mm tråd...
http://www.clasohlson.com/se/Röjsåg-McCulloch-B40-BT-Elite/40-9365#moreinfo   . Dyrare sågar har naturligtvis bättre egenskaper mot vibration o dyl. Frågan är ju varför vissa maskiner levereras med klen tråd trots kubik runt 40...Kollar man äldre maskiners styrka så kanske inte dåtidens energimått är mätt på samma vis som nu.... Större cylindervolym måste ju ge större råstyrka i alla fall...

DennisCA

• Finland
« Svar #22 skrivet: 26 aug-15 kl 07:22 »
Köpte nu den där oregon grejen igår men hittade ingen lina på rulle trots det skulle finnas i lager. Kom nu med några så idag ska jag se hur det går.

DennisCA

• Finland
« Svar #23 skrivet: 27 aug-15 kl 07:15 »
Blev nog besviken på hållbarheten, efter en session gick dom av på hälften. Kanske man skulle gått på roachen ändå med kevlar trådarna. Själva huvudet är väl OK men hållbarheten i tråden är under all kritik. Inte kan jag väl gå så jävla hårt åt trådarna att det är hos mig felet ligger eller?

Men vad kan jag göra, det tar i stenar hela tiden då man går mot en 1 meter hög sprängstensmur och röjer.

Tur i oturen att jag inte hittade nån rulle kanske.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 27 aug-15 kl 11:21 »
Det är mycket tekniken tror jag.
Man måste vara lätt på handen när man går nära sådant som sliter hårt på tråden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

• -
« Svar #25 skrivet: 27 aug-15 kl 14:57 »
Visst kan väl tekniken spela in, men jag har testat massor av olika trådar och alltid kommit fram till att det är grovt som gäller, annars håller det inte nån längre stund. Så minst 4 mm är mitt tråd-råd, och sen får man ju ta det lite varligt om det är sprängsten. Vanlig rundad sten är ju inte så farligt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Tännlappen

• -
« Svar #26 skrivet: 27 aug-15 kl 18:17 »
 :D ...Stenarna blir som sandpapper för tråden...Stanna upp lite oftare för att ha koll på tråden...eventuellt minska gasen om man ser hindret visuellt...

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 aug-15 kl 23:34 »
Jo, man behöver smeka stenar. Inte full gas och hårt emot. Tillräckligt stark maskin som klarar lågt varv och det mjuka. Visst slits tråden ner fort då, men utifrån. det går inte att komma ifrån.
De mjuka smekningarna med klinga kräver mycket mindre maskinkraft, men då får man också luftsmeka lite och lämna det som ligger helt emot stenar. Rätt snabbt och lätt gjort att ta det med snöre efter istället, om man vill.
Och varje år då, så det inte blir grova, vedartade grejer.

Skogsola

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 aug-15 kl 09:19 »
 Se till att förvara tråden i vatten. Den blir mjukare och håller mångdubbelt längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser