Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken trimmertråd till min röjsåg?  (läst 9802 gånger)

DennisCA

• Finland
Vilken trimmertråd till min röjsåg?
« skrivet: 24 aug-15 kl 10:05 »
Jag vill ha något bättre till min Biltema BC-43 röjsåg. Jag googlat och forskat kollat och två modeller stack ut. Och det står mellan två olika. Roach spindelkitt läste jag gott om, men annars verkar det lite sällsynt
http://www.roachsweden.se/index.php/produktkatalog/item/roach-spindelkit

Man får 40m tråd i ett 750 kronors kitt så det låter som en rejäl mängd, dom är villiga att skicka till mig via posten på faktura.

Det andra alternativet är Oregon Techniblade, kostar runt 500kr och kan köpas lokalt i butik. Jag tror inte den kommer med extra trådar dock. Här är en svensk länk där den kostar samma, där kommer extra tråd med:
http://www.nimaab.se/se/art/techni-blade.php

Så vad är bättre, roach eller oregon?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilken trimmertråd till min röjsåg?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-15 kl 10:12 »
Vad är det du ska röja?
Det är aldrig för sent att ge upp.

DennisCA

• Finland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-15 kl 10:17 »
Gräs och sly, kommer att röja mycket mot stenar och murar. Ibland även småvuxna träd. Har en metallklinga för det också. Fast bra vore det om man slapp byta.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-15 kl 10:26 »
Men det är effektivast att köra så mycket som möjligt med metallklinga och byta till tråd när det behövs. Husqvarna har bra tråd.
Halvautomatiskt huvud tycker jag är bäst, så man kan välja trådlängd själv och utan att stanna och dona, när ny ska matas ut.
Finns plastknivar också, men jag tycker de går sönder lätt om man är emot sten, eller liknande. Blir dyrt då.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-15 kl 11:28 »
Säger som penti att klinga är att föredra men samtidigt så har man klara fördelar av att ha tråd.
Jag gillar trådens möjlighet att slå i sönder vilket innebär att komposteringen kommer igång snabbare.
Techniblade är enormt effektiv men dyr.  Det finns en annan variant på rulle som är nästan lika effektiv och funkar riktgt bra när man har mycket sly.
Automatrulle kör jag när det bara är gräs och enstaka sly som skall röjas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

• Finland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-15 kl 11:36 »
Jag gillar inte klingan och den kommer bara fram då den absolut behövs. Trimmertråden funkar bra men den som kom med sågen så är helt slut efter 4-5 röjningssessioner.

Jag behöver något som håller och bland annat den första så läste jag bra saker om, flera timmars arbete och inget slitage typ. Så fast dom inte är så lätta som en spole att dra ut verkar det inte behövs göras mycket.

Dom verkar också klara av grövrer saker än rulltråd och jag slitr sönder min nuvarane rulltråd på ett ögonblick. Så jag är inriktad på en av dessa och ville se om någon hade erfarenhet med den ena eller andra.

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 24 aug-15 kl 11:44 »
För grövre röjning så har denna tråden med tvåtrådars huvud.
http://www.nimaab.se/se/art/trimmerlina-flexiblade-spole.php
Funkar kanonbra.

Och denna tråden när det grova är bortkört.
http://www.swedol.se/1001678.html
Och till det ett automathuvud.
Denna kan man även med lätthet köra ner årskott av vedartad.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 24 aug-15 kl 11:56 »
...Den där b-tema maskinen levereras ju med 2,5mm tråd...Vad står i manualen?Går man upp för mycket i grovlek så blir det mycket hårdare belastning för maskinen...Frågan är då vad b-temas maskin orkar innan den storknar? Är det äkta hästkrafter i maskinen? T.ex köper man en Eheim pump till akvarium vet man att den pumpar äkta=original  Eheimlitrar...Köper man en billig med samma specc kanske det kommer några droppar på sin höjd. Skickar man då efter tråd för långt från speccen är risken att man står där med obrukbar tråd...Bäst att forska lite innan stålarna rullar...

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 24 aug-15 kl 12:16 »
Oj...   Det såg jag inte.
Lite elakt så är det en finlirsmaskin, men är det den skall användas till så är den vettig.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-15 kl 12:58 »
Eftersom det är en bensindriven grej så har jag läst på detta forum att angivelserna är korrekta, de måste de vara enligt lag. Man kan ha såntdär fuffens för sig med eldrivna grejer men inte med motordrivna, där måste ut-effekten mätas. Jag tror jag det var torbjörn som skrev det då jag sökte igenom gamla diskussioner. Det var alltså en av orsakerna jag vågade köpa den här sågen så jag kom ihåg den biten.

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 24 aug-15 kl 13:23 »
...Bra om det inte fuskas på hk. Var och en gör ju som sagt som den vill...Trimmerhuvudet som följer med b-temas maskin  finns det uttag för grövre tråd i den tro...T.ex Husqvarnas skallar brukar svälja lite olika dimensioner på tråd...Då kan man ju relativt billigt testa olika dimensioner inom skallens specc. Testa upp mot 3mm tråd som föreslagits kan ju funka...Jula har även tråd från oregon typ nylium som ska vara stark enligt dom själva...

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 24 aug-15 kl 13:37 »
Nå vi har inte Jula här och jag skulle inte vilja börja testa en massa märken, speciellt inte något av billigmärkerna, att testa de olika färdiga linjersorterna skulle kunna kosta lika mycket i slutändan.

Skulle bara vilja ha kvalitét som håller och börja trimma utan att linan skulle gå av var 3:e minut p.g.a. alla stenar och grejs.

Roach säljaren sade den här skulle passa min maskin (skicka & frågade vad han trodde), men han är ju säljare så kanske han bara vill sälja... 700+85 i frakt gav han till pris åt mig så lite rabatt gav han väl så man ska slå till. Jaa svårt att säga.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 aug-15 kl 15:32 »
Men det kostar inte multum att rulla på tråd på ditt befintliga huvud och prova.
http://www.husqvarna.com/se/accessories/tillbehor-trimmer/trimmerlina-x-force/#articles

Gällande trimmerlinor så blir de hårda och sköra rätt snabbt. Behöver blötläggas över natten med jämna mellanrum, för att ha spänst och mjukhet i behåll.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 24 aug-15 kl 23:11 »
Visst blötläggning av tråden ger oväntad effekt...Kör själv med Meecs 4mm tråd med en 45-kubikare som klarar det mesta...3,3mm tråd är också slitstark men jula hade inte den när jag köpte tråd...Är märkbar skillnad på 3mm och 3,3 mm tråd...Röjning av gammal äng med fjolårsgräs är inga problem ,mindre slybuskar, hallon.....Vid stolpar och stenar tar man det lite lugnare så går det också bra, finlirar  :D... Jag har testat en klenare maskin med, runt 30-kubik , då är problemet grästrassel i trimmerhuvudet, otrolig trådåtgång ,klarar inte stöddigare växter...Testat 50-kubikare...bara bättre...

Ex.

• -
« Svar #14 skrivet: 24 aug-15 kl 23:39 »
Jag kör med nån lila tråd, tror den är 4 mm. Och så ett sånt där trimmerhuvud som man dunkar i backen medan man kör så det kommer ut mer tråd.

Men i somras tog jag steget fullt ut och köpte en Meec till där vi har en tre-tandad klinga på.  Tycker det är ett rent elände att få loss trimmerhuvudet om man kört länge, och med dom priserna som Jula har på röjsågar så var det lika bra att köpa en till.

Har blivit att jag använder klingan mer och mer.. Funkar ju bra till grövre ogräs som skräppa och annat.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 25 aug-15 kl 00:37 »
Ex. Klarar meecen 4mm tråd? Isåfall borde trådskaparen lätt kunna köra med 3,5mm tråd...Läst innan om Meecen att folk haft problem med att få loss trimmerhuvudet...Själv haft problem med en lågpris vinkelslip med samma symptom...

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 25 aug-15 kl 01:07 »
 :D...Den maskinen jag har , har liksom ett rejält ooomphf...kan dyka rätt ner i mycket svårbemästrat gräs och bara dra på utan problem behöver liksom inte försiktigt nagga i gräskanten när jag landskapsvårdar.

DennisCA

• Finland
« Svar #17 skrivet: 25 aug-15 kl 05:46 »
Jag hittade 2.5mm tråd av det här orgeon märket som är sådär vass men det var slutsålt i just Vasas Mototnet.

Jag har nu tyckt min biltema röjsåg har varit kraftig, fast jag har inte så stor erfarenhet. Med den tretandade klingan har jag kapat ganska tjocka buskar. Jag har även lyckats kapa små björkträd med trimmertråden. Den är effektiv men kortlivad.

De här sågarna ni nämner kubiken på, hur många HK hade dom?

Skogsvilde

• -
« Svar #18 skrivet: 25 aug-15 kl 10:07 »
Det är denna eller hur?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Grastrimmer/Rojsag-BC-43-2000033074/

Har haft en liknande men med annan färg och logga.
Den har kraft nog till det mesta men mår inte alls bra av den klingqn som skickas md om man kör in i lite grövre sly. Den går i sönder i rörets anslutningar/skarvar.
Därför är dom tandade oregonteådarna mest lämpliga.
Eller en klinga som liknar sådana som sitter på cirkelsågar så man minimerar de svåra rycken.

Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

• Finland
« Svar #19 skrivet: 25 aug-15 kl 10:27 »
Bra den här finns i lager, funkar den med mitt nuvarande huvud tro?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388855/Flexiblade-Siimaleikkurin-siima-25mm-x-53-m

Annars vet jag att denna funkar med ovanstående, och då kan man klippa till längder man behöver:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388850/Oregon-siimaleikkurin-paa-Jet-Fit-2-siimainen

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser