Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladmögel - brunröta?  (läst 11236 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Bladmögel - brunröta?
« Svar #20 skrivet: 15 aug-15 kl 16:24 »
 :D...Tagetes är nog vackert men lockande för sniglar...Då tänker man på den spanska skogssnigeln...

Znibban

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 15 aug-15 kl 16:41 »
:D...Tagetes är nog vackert men lockande för sniglar...Då tänker man på den spanska skogssnigeln...

Ja så var det i början men å andra sidan så samlas de ju där, du vet var du ska plocka. Numer har jag fortfarande massor med sniglar men också massor med tagetes som står orörda.
Man måste alltid plocka oavsett, och detta hjälper ju att hålla jorden frisk. Får man in smitta i jorden så kan det ta mängder med år innan man kan odla tomat eller potatis där igen.
Sluxx, ett järnsulfat (om jag inte missminner mig) kan man strö, så tar det död på sniglarna. Även de sniglar som äter sina artfränder som krupit ner i jorden för att dö - de dör också av sluxxeffekten i andra hand. Inget gift och inga andra djur mm påverkas.
Myskankor lär äta mördarsniglar, även vissa höns. Inte mina dock - de har blivit serverade men de bara blängde på mig och undrade om jag tappat allt vett & förstånd. ;D

AnnaGr

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 15 aug-15 kl 19:17 »
massa toppentips igen, tack tack :))

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 16 aug-15 kl 00:27 »
Ja så var det i början men å andra sidan så samlas de ju där, du vet var du ska plocka. Numer har jag fortfarande massor med sniglar men också massor med tagetes som står orörda.
Man måste alltid plocka oavsett, och detta hjälper ju att hålla jorden frisk. Får man in smitta i jorden så kan det ta mängder med år innan man kan odla tomat eller potatis där igen.
Sluxx, ett järnsulfat (om jag inte missminner mig) kan man strö, så tar det död på sniglarna. Även de sniglar som äter sina artfränder som krupit ner i jorden för att dö - de dör också av sluxxeffekten i andra hand. Inget gift och inga andra djur mm påverkas.
Myskankor lär äta mördarsniglar, även vissa höns. Inte mina dock - de har blivit serverade men de bara blängde på mig och undrade om jag tappat allt vett & förstånd. ;D

Har du typ en symbios med spanska sniglarna och gillar läget så är det väl inget att säga om det...Finns nematodresistenta sorter av potatis...Sedan det där sluxxet...kan ju ta död på för oss bra snigelsorter typ stora snäcksniglar och för att inte tala om pantersnigeln som eventuellt kan hålla den spanska på avstånd ...Sniglar har ju hyggligt luktsinne så det är inte utan risk att ha Tagetes...bra att veta i alla fall...Googlade lite på snigelmedel...Jisses vilken marknad det blivit  :o ...Kanske därför det går lite trögt från myndighetshåll då typ forskning... Typ en liten påse sluxx 20kg kostar i Danmark lite över 1500 kr i deras valuta....Dom andra ligger säkerligen i närheten...Som sagt en kortsiktig och dyrbar lösning...
« Senast ändrad: 16 aug-15 kl 01:07 av Tännlappen »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 16 aug-15 kl 11:52 »
Jag tror inte att nematodproblem är särskilt utbredda. Har man en vettig växtföljd där potatis inte återkommer för ofta så bör man kunna slippa. Har man redan fått in dem tar det nog ett tag att bli av med dem. Jag vet inte för jag har aldrig haft det problemet.

Tännlappen

• -
« Svar #25 skrivet: 16 aug-15 kl 15:39 »
...En till som varit i skördetagen  :D...Angrepp av knäpparlarv i princip obefintligt...enstaka potatisar med typ brunröta vilket jag anade eftersom det kom ett skyfall av regn innan jag hann slå blasten....Mycket nöjd med skörden  :D  ...Potatistypen vet jag inte namnet på men är inhandlad på Lidl för ett antal år sedan , vissa potatisar är lite rödfläckiga, mycket smaklig sort  :)  .

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
Trollsmultron, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser