Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fraktar jag bäst två får??  (läst 1606 gånger)

spamsy

• Gäst
Hur fraktar jag bäst två får??
« skrivet: 10 apr-07 kl 16:34 »
Hejsan Alla!

Jag har två baggar och en ponny som jag ska flytta till ett nytt ställe i maj. Ponnyn åker såklart hästtransport. När han åker så använder jag alltid mellanvägg, dvs han utnyttjar bara ena sidan.

Men hur gör jag med baggarna? Kan de på något vis åka i hästtransporten (med eller utan ponnyn som sällskap)?

Är rädd att det ska bli för trångt eller för brett så de åker runt i transporten. Vilket är det rätta sättet att skjutsa får egentligen?

De är fullvuxna båda två och är goda kamrater med varandra och även med hästen. Känns som om de blir lugnare i hans sällskap nästan.
Resan vi ska ut på tar ca en och en halv timme.

Tacksam för svar och smarta och djurvänliga förslag!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Hur fraktar jag bäst två får??
« Svar #1 skrivet: 10 apr-07 kl 16:39 »
Jag fraktar fåren lösa i hästtransport, helt öppen dvs utan mellanvägg. Två stycken borde du kunna frakta i ena delen av din transport om du har möjlighet att stänga av så de inte springer runt i transporten utan bara håller sig på ena sidan. Annars får du köra två gånger.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

spamsy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-07 kl 16:48 »
Oj, man Får Tacka för ett snabbt svar!

Det låter kanske rimligt att baggarna åker i den ena delen tillsammans om man stänger av framåt också med höbalar eller något som hindrar dem från att gå längst fram. De måste absolut åka med varandra, det går inte att skilja på de där två, då blir de hysteriska :)

Men vad tror du om att de åker på ena sidan och hästen på den andra? Han stampar och sparkar inte alls så mycket. Han är lite som en pappa för fåren, de härmar gärna det han gör så för den mentala biten vore det klart bäst om alla tre samåkte. Eller kan det vara en säkerhetsrisk på något vis?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 16:55 »
Det som kan hända är ju att något av fåren kommer över till hästen och han blir rädd och/eller råkar trampa på dem av misstag. Om hästen får panik så kan ju han också skada sig. Så kan du bara få fåren att säkert stanna på sin sida borde det inte vara några problem. Jag menade också förstås att de två fåren skulle åka tillsammans. När jag skrev att du fick köra två gånger menade jag en gång med hästen och en gång med fåren (ifall du nu inte kunde få fåren att stanna på ena sidan av transporten).
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 10 apr-07 kl 17:00 »
Ja, det där klarade Ni ju av fint utan mig.  Även jag har goda erfarenheter av att skjutsa djur lösa i transport.  Om ponnyn inte vore, skulle jag ha föreslagit 2 baggar i 1 herrgårdsvagn.  Då har man full koll på dem i backspegeln.  Men jag utgår ifrån att Du kör som på ägg i vilket fall som helst!!! :)
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 17:00 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

spamsy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 apr-07 kl 17:05 »
Hej igen Javill!

Det är sant, det är ju faran att de kommer över till honom, det får absolut inte hända! Tänkte att man kanske skulle kunna ha fåren i delen längst bort från dörren och stänga för framåt åt dem med höbalar och kanske något slags provisorisk grind, och ha hästen närmast dörren. På så sätt borde de ju inte kunna ta sig till hans sida...
Hur är det med hö btw, de bör väl ha hö att ligga i/äta på? Antar att det bästa är om de kan lägga sig och vara lugna...

Ah, då är jag med, sorry! Ja det får bli antingen en vända med alla tre eller två vändor, en med hästen och en med fåren :)

spamsy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 apr-07 kl 17:11 »
Hej Trollmor!

En herrgårdsvagn vore nåt det! Får vi låna en sådan så vore det toppen, kan bli svårt dock att få tag i en som vill ha ev fårurin i sin vagn ;) När baggarna var små så åkte de en kort bit bak i en vanlig kombi, men de är nog för stora för det nu :)

Självklart kör chauffören (inte jag, har tyvärr inget körkort :( ) som om mina älsklingar vore gjorda av porslin!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 apr-07 kl 00:54 »
Fårurin, det tänkte jag inte på...  :-[  Jag hade en gammal plastmatta (eller om det var linoleum) som nådde upp en bit på sidorna.  Men har Du ingen herrgårdsvagn, så har Du inte.  Lycklig resa i alla fall!! :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser