Är mest att jag är otroligt trögfattad då SAE klassningen har med viskositeten att göra vid 100 grader. 50 är trögare än 30. Kvalitén eller dess egenskaper klassas efter API och Honda förespråkar SJ eller bättre. Eller har jag tolkat SAE och API fel? När annan olja rekommenderas än den som listas i manualen blir jag lite tveksam men samtidigt mycket nyfiken på varför :-)
Man ska komma ihåg att SAE-systemet för att beteckna oljors viskositet är uråldrigt (från 1920-talet om inte ännu äldre). De enda motoroljor som fanns på den tiden var rena mineraloljor utan tillsatser, som ändrade viskositet mycket kraftigt med temperaturen. På den tiden hade dessutom logiska, "vetenskapliga" mätmetoder för viskositet inte slagit igenom inom oljebranschen utan det var något man sysslade med inom universitetsvärlden, i praktiken mätte man viskositet genom att fylla en noga standardiserad tratt med den olja som skulle provas, öppna en kran på pipen och mäta tiden tills tratten var tom.
En olja med en viss SAE-siffra skulle ha viskositet inom ett visst intervall vid +100 °F (+38 °C). Oljor som ansågs lämpliga för vinterbruk (SAE 20 och mer tunnflytande) fick ett W efter siffran.
När det så småningom (efter andra världskriget) började dyka upp oljor som inte var så kraftigt temperaturberoende, så bestämde man sig för att mäta viskositeten även vid +32 °F (0 °C). En olja som hade samma viskositet som en gammaldags SAE 10W vid 0 °C och som SAE 30 vid +38 °C kunde man t ex kalla SAE 10W-30.
Det är för övrigt intressant att de gamla SAE-klasserna inte bara talar om viskositeten utan även vad oljan är tänkt att användas till. En motorolja SAE 30 och en växellådsolja SAE 80 har t ex ungefär samma viskositet. En del SAE-nummer över 100 har använts för olika sorters smörjfett.
När det gäller det där med API-klass SJ så är det väl helt enkelt så att så gott som alla vanliga bilmotoroljor på marknaden idag är klassade SJ eller bättre, om man hittar en olja som inte är SJ-klassad kan man misstänka att det är något märkligt avskrap som man ser en chans att få lite bättre betalt för som motorolja än som Bunker C.