Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   gemensam warroabekämpning eftersökes  (läst 4826 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: gemensam warroabekämpning eftersökes
« Svar #20 skrivet: 16 aug-15 kl 14:30 »
Låter som en affärsidé.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Propolis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 aug-15 kl 21:23 »
Jag har nu hört med min kontakt. Han hade utrustningen men ville testa på sina egna bin i år för att kanske kunna hjälpa andra nästa år, vilket låter vettigt.

Alexn72: Har du hunnit fixa utrustning?

Eller någon annan som har fått napp?

Znibban

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 aug-15 kl 10:40 »
Låter som en affärsidé.

Visst är det en affärsidé!!!!
Den som kan och vill skulle ragga kunder här!
Jag bor i Arlöv mitt emellan Lund & Malmö. Jag är klart intresserad till mina 6 kupor. Kan nå ut med förlängningssladd till bigården.

Jano

• Halland
« Svar #23 skrivet: 18 aug-15 kl 11:17 »

Visst borde det vara en möjlighet?!
Joi det är klart men din tanke om gemensam,samtidig varroabekämpning försvinner ju.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 18 aug-15 kl 13:03 »
Jag har nu hört med min kontakt. Han hade utrustningen men ville testa på sina egna bin i år för att kanske kunna hjälpa andra nästa år, vilket låter vettigt.

Alexn72: Har du hunnit fixa utrustning?

Eller någon annan som har fått napp?

Har skaffat värmepistol och testat så senast nästa helg är grejerna färdiga. Pris... under 1000kr

Gilbert

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 aug-15 kl 17:05 »
Jag tycker ni skall läsa på lite innan ni skaffar apparat.

http://www.wermdobiodlare.se/varroa-2/

Värmdö biodlarförening är kanske den förening som använt sublimering mest av alla.

Alla går och väntar på ett "lyckopiller" som tror sig lösa Varroa problemet. Nu är det så att Sverige är ett litet land med förhållande lite biodlare och kupor. Ser man till problemet world wide är det stort. Varroa finns nästan överallt och bara sprider sig. Spridningen sker oftast av biodlare och det var så Sverige blev kontaminerat.

Det dyker upp en gubbe i minuten som påstår att de löst Varroaproblemet men det finns fortfarande och kommer att finnas länge än. Biavel är så insnöad att den tror att man kan ta fram varroaresistenta bin, de gör allt för lite bidrag från Jordbruksverket.

Att bina dör är inte pga Varroan utan av dess följdsjukdomar och virusangrepp på försvagade samhällen. Med aveln sker en insnävning i genetiken dvs större förutsättningar för att virusangrepp skall ta död på våra bin.

« Senast ändrad: 18 aug-15 kl 17:14 av Gilbert »

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 aug-15 kl 21:36 »
Jag tycker ni skall läsa på lite innan ni skaffar apparat.

http://www.wermdobiodlare.se/varroa-2/

Värmdö biodlarförening är kanske den förening som använt sublimering mest av alla.

Alla går och väntar på ett "lyckopiller" som tror sig lösa Varroa problemet. Nu är det så att Sverige är ett litet land med förhållande lite biodlare och kupor. Ser man till problemet world wide är det stort. Varroa finns nästan överallt och bara sprider sig. Spridningen sker oftast av biodlare och det var så Sverige blev kontaminerat.

Det dyker upp en gubbe i minuten som påstår att de löst Varroaproblemet men det finns fortfarande och kommer att finnas länge än. Biavel är så insnöad att den tror att man kan ta fram varroaresistenta bin, de gör allt för lite bidrag från Jordbruksverket.

Att bina dör är inte pga Varroan utan av dess följdsjukdomar och virusangrepp på försvagade samhällen. Med aveln sker en insnävning i genetiken dvs större förutsättningar för att virusangrepp skall ta död på våra bin.

Missade jag något... jag kan inte hitta något om oxalsyra på länken

Znibban

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 22 aug-15 kl 15:22 »
Joi det är klart men din tanke om gemensam,samtidig varroabekämpning försvinner ju.

Om många (alla kan man ju aldrig få med tyvärr) gör detta under en två månaders period, så borde det väl vara effektivt nog!
Alla yngel är ju slut, så de kan ju inte smitta...

Varför letar ni hela tiden fel, KAN NI INTE FÖRSÖKA SE MÖJLIGHETERNA ISTÄLLET?
Har någon något annat, bättre förslag? Jag är öppen för allt som verkar bra! Vill gärna ha kvar mina bin men slippa varroan!

Propolis

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 27 aug-15 kl 14:52 »
Verkar som om denna tråden tyvärr har har fastnat lite. Ingen verkar vad jag förstår vilja/kunna fixa med gasad oxalsyra i år.

Så vilket annat ekologiskt alternativ är då bäst mot warroa? Oxalsyra i vätskeform? Annat?
Någon som har instruktioner för att blanda och applicera detta? Har sett att det finns en myndighetsbroschyr i frågan men det kanske finns de som har bättre sätt?
Hur gör ni?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 27 aug-15 kl 16:12 »
Helgen är inte här än..

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 28 aug-15 kl 11:04 »
Har nu byggt en prototyp som fungerar och är testad.
Dock är den inte polerad på bilden och den har heller inget lock ( träbit på bilden) samt kort rör för gasen ( välj själv hur långt ni behöver ha, standard är ca 10cm) den sitter inte ens monterad på värmepistolen när bilden tog men den är byggd att klämmas fast
priset är 950kr inkl varmluftspistol och 10g oxalsyra, frakt + 100kr
Den är helt i rostfrittstål

De som är intresserade kan pma för beställning och då gör jag  en helt färdig som ni får bild på och godkänner.
 1 veckas leveranstid
« Senast ändrad: 28 aug-15 kl 15:40 av Alexn72 »

Bilou

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 31 aug-15 kl 21:07 »
Jag bara undrar; varför ska man behandla med oxalsyra på vintern samtidigt? Då är smittrisken väl inte så stor?

Znibban

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 04 sep-15 kl 09:06 »
Jag bara undrar; varför ska man behandla med oxalsyra på vintern samtidigt? Då är smittrisken väl inte så stor?
Om alla gör samma insats så kan man ju begränsa varroan.
Tyvärr har jag ett väldigt dåligt minne men jag var på Fulltofta när de hade en "Varroadag". Där berättade de att man i en biodlarförening gjorde detta och att man fått ner varroan i området.
Att man gör det så sent är för att alla yngel ska ha krupit ut!

Nu har vår fantastiska bigårdsansvarige ska blanda så mycket att vi kan köpa färdig brukslösning att ta med oss hem.
Detta blir någon gång i okt.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 sep-15 kl 09:39 »
Bilou menade nog att; till skillnad mot myrsyra i augusti-spetember, så har samordningen i tid för oxalsyra mindre betydelse sent eftersom bina knappast flyger då.
Mvh /M

Bilou

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 04 sep-15 kl 09:57 »
Precis :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #35 skrivet: 05 sep-15 kl 12:26 »
Om ni tänker oxalsyrabehandla i höst, tänk på att inte göra det för tidigt, effekten blir otillräcklig så fort det finns ett fåtal yngel. I princip finns det alltid yngel kvar oktober ut i södra halvan av Sverige, så räkna med att oktober är för tidigt. Om man är osäker om det finns yngel kvar: Lyft på locken bigården, är det något samhälle som inte sitter helt stilla i klot har de nog yngel. Om man fortfarande är osäker, välj en dag när det inte regnar och stormar och kolla efter yngel i en ram mitt i det starkaste samhället.

Vintern 2014-2015 var det t.ex. bara helt yngelfritt i början av december i Skåne, de sista hade yngel november ut och de första började igen före jul.

mantis777

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 11 sep-15 kl 15:38 »
Någon som använder Apiguard? Ska ju vara effektivt och är väldigt smidigt att applicera.   

Znibban

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 17 sep-15 kl 09:43 »
Någon som använder Apiguard? Ska ju vara effektivt och är väldigt smidigt att applicera.   

Man måste variera sig för annars blir varroan resistent, vilket tydligen har inträffat på flera ställen.
Syrorna får man använda även om man vill ha ekologisk bihållning.
Fördelen med gasningen var ju att bina överlever men varroan dör och processen varar bara 15 sek med 100% effekt (man gasar  efter att alla yngel krupit ut).
Det finns bara två nackdelar, det ena är priset för utrustningen det andra är att det kräver seriös skyddsutrustning för behandlaren.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 23 sep-15 kl 14:49 »
Nu är en "färdig" bygg så om intresse finns så pma
Kläms direkt på värmepistolen 
Pris 1150kr + frakt 100kr
« Senast ändrad: 23 sep-15 kl 14:54 av Alexn72 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser