Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgtyp till putsad skorsten  (läst 5528 gånger)

Jonas L

• Blekinge
Färgtyp till putsad skorsten
« skrivet: 28 jul-15 kl 10:21 »
Jag har en skorsten som jag tänkte måla vit. Vad ska jag använda för färg? Skorstenen är av typ isocern (pimpstensblock) och putsad. Den biten som är aktuell att måla går genom ett uterum som är kallt på vintern, skorstenen kan då stå kall periodvis. Kondens och fukt förekommer men den blir inte utsatt för något regn.

Utseendemässigt syns skarvarna mellan blocken tydligt. Helst vill jag ha en färg som minskar denna effekten. Jag vill också ha en färg som inte färgar av sig om man stöter emot den. Underhållsfritt vet jag inte om man vågar säga men jag vill inte behöva måla om den de närmsta åren. De förslag jag har hittat är följande:
Limfärg
Silikatfärg
Linoljefärg
Kalkfärg

Jag vet inte vilket bruk som har använts i putsningen men jag misstänker att kalkfärgen kan vara ett dåligt val. Dessutom verkar det omöjligt att hitta info om vilka färgtyper som färgar av sig (jag har för mig att kalkfärgen gör det medan silikatfärgen är bättre?). Vad tror ni är bäst för mig? Jag har letat trådar om detta men allt verkar handla om inomhusmiljö och det jag har är betydligt kallare och fuktigare.

Har även en burk med styrenakrylatfärg som jag köpte för några år sedan men det känns inte som rätt för detta (kanske inte rätt för något).

malarmaster

• Gäst
SV: Färgtyp till putsad skorsten
« Svar #1 skrivet: 28 jul-15 kl 12:41 »
du kan välja på silikatfärg och linoljeemulsion.

Silikatfärg köper du färdig,färgar inte av sig,andas och tål alla miljöer.

linoljefärg köper du och i den linoljefärgen öser du 20% vatten som du med en elektrisk färgomrörare (eller borrmaskin med visp) kör ihop tills du ser att vattnet fördelat sig i färgen.
Måla direkt,du kan behöva röra om då och då då vattnet vill dela sig från färgen.
Vad du nu fått är en linoljefärg för puts som liksom silikaten andas.(vattnet dunstar och lämnar mikroskopiska hål där putsen kan andas)
Bägge färgtyperna funkar i den miljön du beskriver.
limfärg är direkt olämplig i en kall o fuktig miljö,kalkfärg vill ju gärna ha kalk under,bägge färgtyperna färgar dock av sig.
Ulf

Jonas L

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 28 jul-15 kl 13:44 »
Tack för ett snabbt och tydligt svar, det låter som du har koll på det här!

Eftersom de färgerna andas, kommer inte skarvarna mellan blocken bli väldigt synliga då? Jag antar att det man ser är skillnader i fuktighet eftersom inget annat borde synas genom putsen? Men de färgerna kanske inte ändrar utseende med fuktigheten?

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jul-15 kl 15:15 »
nej,du bör inte se någon skillnad ,eftersom de andas blir fukthalten i skorstenen låg. Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser