Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärm  (läst 1094 gånger)

gothe68

• Dalarna
Svärm
« skrivet: 23 jul-15 kl 20:41 »
Tog en svärm i går de fick stå svalt över natten men de går inte in de sitter utanpå kupan hela dagen.
De lär väl vara viselöst vad jag kan förstå eller har hon bara inte hittat in måntro

christelle

• Blekinge
SV: Svärm
« Svar #1 skrivet: 23 jul-15 kl 22:43 »

Titta efter var bina (och flest bin) viftar mest med rumpan i vädret - åt det håll de har huvet befinner sig troligen drottningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-15 kl 09:10 »
Att drottningen är med är ju såklart ett villkor för att bilda ett nytt SH.

Men om antar att hon är det hon nu är det, varför vänta på att dom ska gå in frivilligt?

Så här får man en svärm att stanna i en kupa:
Trötta ut bina genom att ha dom svalt och mörkt i en multibox eller liknande 2-3 dagar. Vattna om dom är oroliga.
Släng alla bina i en tomlåda och sätt på en låda med nya mellanväggar över. Ev även en foderlåda med lite "drag". Öppna flustret först sent på kvällen så dom kan gå ut i lugn och ro nästa morgon.
Tag bort tomlådan efter något dygn utan att söla eller grejja med bina. Annars blir det världen vildbygge.

Mvh /M

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 24 jul-15 kl 09:52 »
Jag tog också en svärm i förrgår och det gjordes inte nåt på rätt sätt  :P Svärmen satte sig 6 m uppe i en knotig grenig björk och fick tas ner i omgångar, det tog 5 timmar att få ner alla bin, de omslöt björkens stam (stegen fick flyttas x många) och de som plockades ner i de första 7-8 omgångarna stannade inte i lådan trots att de hade både mat och yngel i den. De följde visen och flög tillbaka till henne och struntade i ynglen. Först när visen kom med i nerplockningen så gick det att slå ner dem i lådan och det stillade sig.
Dom fick inget vatten, ingen vila, inget mörker, helt öppet fluster och blev oerhört störda i sin svärm.
Det enda som är väsentligt för dem är att visen är ok och de lämnar inte hennes sida.
Min svärm står ca 20 m från modersamhället och ingen av svärmbina verkar ha intresse av att flyga tillbaka, de nyorienterar sig och flyger som vanligt idag.

addebadde

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-15 kl 12:53 »
Jag tog också en svärm i förrgår och det gjordes inte nåt på rätt sätt  :P Svärmen satte sig 6 m uppe i en knotig grenig björk och fick tas ner i omgångar, det tog 5 timmar att få ner alla bin, de omslöt björkens stam (stegen fick flyttas x många) och de som plockades ner i de första 7-8 omgångarna stannade inte i lådan trots att de hade både mat och yngel i den. De följde visen och flög tillbaka till henne och struntade i ynglen. Först när visen kom med i nerplockningen så gick det att slå ner dem i lådan och det stillade sig.
Dom fick inget vatten, ingen vila, inget mörker, helt öppet fluster och blev oerhört störda i sin svärm.
Det enda som är väsentligt för dem är att visen är ok och de lämnar inte hennes sida.
Min svärm står ca 20 m från modersamhället och ingen av svärmbina verkar ha intresse av att flyga tillbaka, de nyorienterar sig och flyger som vanligt idag.

Under sådana förutsättningar kan det vara bra att först bara leta efter drottningen. Hon springer ofta runt på ytan av svärmen och om hon då är märkt brukar hon gå att hitta. Fånga henne i en bur, lägg buren i kupan som är tilltänkt, vänta en timme. Då är svärmen samlad i kupan.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 24 jul-15 kl 17:43 »
Under sådana förutsättningar kan det vara bra att först bara leta efter drottningen. Hon springer ofta runt på ytan av svärmen och om hon då är märkt brukar hon gå att hitta. Fånga henne i en bur, lägg buren i kupan som är tilltänkt, vänta en timme. Då är svärmen samlad i kupan.
Men hon befann sig 6 m ovan mark och svärmen beklädde stammen runt om, hon är inte märkt och stegen gick inte att få emellan grenarna mer än upp till 3½ - 4 m, fick sen använda en lång håv med teleskopskaft (som tillhör badpoolen) för att börja ta ner på bin på ena sidan trädet och efter ett par tre tag och burit ner dem  till lådan så fick jag flytta stegen för att komma åt dom som satt på andra sidan stammen. Medan jag flyttade runt stegen och fångade håv efter håv med bin och bar ner i lådan flög dom som kom ner tidigare tillbaka till svärmen efter en stund...osv men trägen vann och till slut kom tydligen visen med, efter att min man som är längre och har längre armar än jag lyckats få upp en kartong att borsta ner en större bimassa i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser