Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sanningen om gödselvatten  (läst 1833 gånger)

Gasten

• Småland
Sanningen om gödselvatten
« skrivet: 21 jul-15 kl 13:33 »
Min hyresvärd påstår en himla massa grejer, en del mindre ogrundade och en del mer. Tänkte höra vad ni har att säga om sanningshalten i följande. Jag har några spänner med gröngödselvatten (nässla, vallört) samt hönsgödselvatten, på tomten. De har stått kanske 2-3 veckor och jag har ibland fyllt på med färskt material i dem. Hyresvärden noterade att det luktade illa i dem, vilket det absolut gör. Han hade för sig att man bara skulle låta sånt gödselvatten stå i några dagar och inte längre innan man använde det, annars skulle det istället vara skadligt för växterna om man vattnade dem med det. Vad säger ni om detta?
Höns och rock n' roll!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sanningen om gödselvatten
« Svar #1 skrivet: 21 jul-15 kl 13:56 »
Det har i alla fall olika verkan beroende på hur gammalt det är. Jag tror det är mer drivande när det är mer färskt. Enligt vissa påståenden kan det ha andra positiva verkningar när det är äldre.

Jag tycker man bör lufta då och då, genom att röra om eller bubbla in luft. Då slipper man stanken och får ett annat slutresultat.

Jag tror den bästa varianten är att göra gödselvatten (s.k. kompostte) på mogen kompost. Även där ska vattnet tillsättas luft under jäsningen, som jag tror varar någon-några dagar.

Men jag har hållit på så lite med sådant så det är bäst om andra med mer erfarenhet svarar också.

Gasten

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-15 kl 23:19 »
Okej, det var intressant info. Är det någon som vet mer??
Höns och rock n' roll!

kurt

« Svar #3 skrivet: 22 jul-15 kl 04:00 »
Söker du efter recept på gödselvatten med nässlor, åkerfräken eller vallört på Svenska eller Engelska sidor så är alla överens om att 2-4 veckor minst, är en lämplig tid

Gasten

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-15 kl 21:19 »
Tack kurt, då verkar det som att jag i alla fall inte behöver vara orolig för att växterna far illa, och det var ju det jag främst undrade över. Ska kolla efter lite fler recept och läsa på lite också.
Höns och rock n' roll!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser