Man kan undra om korna i naturreservatet mjölkas.
Nä, de mjölkas inte. De är tydligen för gamla för att sättas i avel igen. Här är en annan artikel.http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2776043-kommunen-slaktar-utrotningshotade-kor
Sist jag kollade fanns bara 183 stycken registrerade kvar... Vi har 5 av dem.
Det var inte mycket kunnigare skrivet det, men lite fler detaljer. Tydligen mjölkas de inte, eftersom det påstås att de inte är mjölkkor och inte behöver mycket skötsel. Den som påstår detta är den person som via Facebook vill "bevara" dem (och som enligt journalisten kallar dem "art"). Hur kan man i längden bevara dem som bruksras om de inte mjölkas? De är väl ändå främst en mjölkras? Jag ser inte riktigt att det framgår att de är för gamla för att sättas i avel, men det verkar som de är gamla och inte har mjölkats (kalvat?) på ett tag och nånstans går förstås gränsen.
Angående att de skulle behøva mjølkas før att bevaras som mjølkras - varfør då? Tror ni att rasen skulle mjølka mindre o mindre bara før att man inte på mjølkbønders vis avlar på dom som mjølkar mest?
Man behöver inte avla ensidigt för mjölk, men om det är en mjölkras bör man väl lägga främsta vikten vid sådant som mjölkavkastning, mjölkkvalitet, juverhälsa. Även vid bevarande anser jag att en upprätthållande avel behövs för att inte en ras ska försämras. Visserligen har jag nästan bara erfarenhet av att avla (korsbefruktande) växter, men är det inte samma princip för djur? Genetiken är densamma. Om korna inte används som mjölkkor blir det svårare att upptäcka om de ärftligt försämras som mjölkkor.
Fjællnæra fjællkor kan anpassa mjølkmængden efter kalven så det kan sækert de hær också. Angående att de skulle behøva mjølkas før att bevaras som mjølkras - varfør då? Tror ni att rasen skulle mjølka mindre o mindre bara før att man inte på mjølkbønders vis avlar på dom som mjølkar mest?
Om jag ska hänga på Anders S´ exempel med växterna, så är bevarandet av mjölkkor som dikor ungefär samma sak som om en skulle bevara gamla sorters äpplen och ha träden enbart som prydnadsträd. Det är en sorts bevarande, generna finns ju kvar, men arten används inte till det den var tänkt till från början.
Även hur de är vid hantering är svårt att veta om de ej mjölkas. Jag tycker att lynnet är den viktigaste egenskapen hos en mjölkko.