Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Iller istället för katt?  (läst 3786 gånger)

Hemmusen

• Uppland
Iller istället för katt?
« skrivet: 05 jul-15 kl 20:28 »
Jag har aldrig riktigt gillat katter, dessutom är jag även pälsdjursallergiker :P
Drömmen är ju att flytta till en liten gård, och jag har nu fyra stycken illrar då jag alltid älskat dessa små turbo djur. Jag har dock funderat över skulle illrar kunna göra samma jobb dvs hålla möss och råttor borta på en gård istället för katt? Någon som har erfarenhet utav iller på gård? Tror ni dom skulle hålla sig på gården som katter eller skulle man släppa ut dem och sen inte se röken av dem?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Iller istället för katt?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-15 kl 09:45 »
Illrar är duktiga på att ta möss och råttor..nackdelen är att de tar annat också..fåglar upp till svanars storlek ger de sig på.
Höns och ankor,kaniner mm är i fara om man har sådant.
De ger sig även på fisk..grodor..mm.
Har man dem lösa så finns det stor chans att de smiter.
Ett alternativ kan vara att vittja redskapsskjul mm  med illern och fånga in den när den tagit några möss..
Fjäderfän och kaniner

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 jul-15 kl 10:25 »
Nja.

Hade jaktiller när jag var tonåring, denna kunde följa med på promenader utan koppel men hade en viss tendens att försöka hitta något gott i annan riktning än tänkt färdriktning. Det hände att jag glömde stänga buren och plötsligt var illern borta när man kom dagen efter för att ge mat, då kunde de ta en dag eller två veckor sen kom den hoppandes igen. Så jag skulle inte lite på att den håller sig sysselsatt på gården utan hittar lätt nya äventyr.

När man jaga kanin med iller så händer det ju att illern får tag på kanin nere i bohålan, då kan den flytta in där så länge det finns mat att tillgå dvs kanin. Det hände ju att vi fick åka tillbaka till jaktmarken några dagar senare och ställa vår lilla bur till den så kunde vi få med den hem igen...eller bjuda på folköl som var illerns främsta last här i livet..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-15 kl 21:50 »
Hur tror ni det är med dom lite mer finavlade illrarna som jag har? Har dom lika starka jaktinstinker och lika benägna att skutta ut på äventyr eller är dom lite mer avdankade? Eller så lata av sig att dom inte tar nåt alls?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jul-15 kl 08:15 »
Det finns ju ett enkelt sätt att prova...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 jul-15 kl 11:06 »
Är du allergisk mot katt så lär du inte tåla iller heller.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hemmusen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 jul-15 kl 17:44 »
Är du allergisk mot katt så lär du inte tåla iller heller.

Illrar är faktiskt allergi vänliga. De fäller inte som andra pälsdjur vilket gör att kvalster som pälsdjur bär på kan inte överleva på iller och är man pälsdjursallergiker så är det just kvalstrena man är allergisk mot därför tål nästan alla pälsdjurallergiker iller =)

skogaliten

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jul-15 kl 18:56 »
Njae, knappast kvalstren som ger pälsdjursallergi...

http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Palsdjursallergi/

Men man kan vara allergisk mot kvalster....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-15 kl 12:29 »
Min dotter tål inte katter. Men illrarna är ännu värre.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Blyerts

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 jul-15 kl 15:32 »
Jag har allergi mot både katt och iller tyvärr. Hör ofta att iller ska vara allergivänliga men på mig stämmer det iaf inte in. Och jag är definitivt allergisk mot själva djuret, inte kvalster på dem... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser