Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel aggregat  (läst 14632 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #60 skrivet: 25 jul-15 kl 20:52 »
Har man plan mark kan man ha 3 trådar.
På ojämn mark ligger understa tråden mot marken på fler ställen, kan inte ha lägre än knähöjd här, finns fler ställen för lamm att smita under.
Och 5-6 joule, ja då kanske dom lär sig på första kyssen.
Fast ärligt talat tror jag inte ens 5-6 joule hade hjälpt här, i stället för som nu 3,5.

Tror dpm flesta ändå vet att fler volt leder strömmen bättre, fler antal joule ger bara hårdare kyss.

Jag tror de som gör aggregaten vet det bäst!
Har kuperad mark och därför 3 trådar i stället för 4. Du sätter stolparna oavsett vad du använder så att terrängen har låg påverkan på stängslet.

Du behöver aldrig mera än 5-6 J.

Foga 5000 funkar till nästan allt och fullt ok till får. Det är en missuppfattning gällande strömstötar att mera Joule ger värre stöt. Större aggregat klarar av mera stängsellängd och har man ett stort nät av stängsel kan man antingen använda två i mellanklassen som vi eller ett enda stort som ofta larmar och piper pga olika överslag.

« Senast ändrad: 25 jul-15 kl 20:59 av Gilbert »

Bagger

• Uppland
« Svar #61 skrivet: 25 jul-15 kl 21:14 »
Glipan mellan mark och fårstängsel är 25-30 cm på detta stället.
Eltråden som sitter runt 25-30 cm framför fårstängslet, hindrar lammet från att komma nära stängslet och försöka.
Hade det bara varit eltråd hade glipan varit på minst 40-45 cm mellan mark och tråd, oavsett antal trådar.
Så hade jag förut och det fungera inte så bra särskillt länge.

Svagt aggregat som inte tillåter tråd för nära marken kan ha varit en orsak, mycket växtlighet tar bort skräcken i kyssen för fåret med för få joule.
« Senast ändrad: 25 jul-15 kl 21:29 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Gilbert

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 25 jul-15 kl 21:23 »
Men att ett och annat lamm hoppar ut eller in igen har väl ingen betydelse, de hoppar in till tackan igen och rymmer inte.

Tycker ditt stängsel ser väldigt konstigt ut. Jag hade röjt en linje för vanlig tråd och sedan sluppit alla problem med grenar och sly.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 25 jul-15 kl 21:26 »
Tycker mer det ser ut som en dödsfälla för får.

Gilbert

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 25 jul-15 kl 21:32 »
Ja jag skulle inte ens komma på tanken att göra stängsel så.

Bagger

• Uppland
« Svar #65 skrivet: 25 jul-15 kl 21:39 »
Ska det bli bra måste jag fram med grävmaskin.
Marken arrenderar jag.
Dom gångerna lammet hoppar in och ut hade jag inga bekymmer med, det är när tackan (hon är inte liten) hoppar efter som bekymmer uppstår.
Hade dom sprungit in i skogen vore det väl, men dom springer och skitet på grannarnas välvårdade tomter, och äter av både det ena och det andra.
Och man blir väckt av att någon bankar på dörren.

Gilbert

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 25 jul-15 kl 21:47 »
Ditt problem är alltså hur du gjort ditt stängsel mera än problem med elaggregatet.

Ingen tacka har lämnat hagen här och det är lätt att bygga om till nya beten. Beten tar slut och man måste flytta fåren ett par gånger på säsongen. Ju enklare man gör det desto enklare blir allt annat.

Bagger

• Uppland
« Svar #67 skrivet: 25 jul-15 kl 21:57 »
Ja jag skulle inte ens komma på tanken att göra stängsel så.

Ja, har också tittat närmare på stängslet och tänkt, varfor gör di på dette vise.
Helkorkat konstruktionsmässigt. (dom som gör stängsel verkar inte veta bäst i alla fall).
Men det har fungerat lika bra som "det riktiga" stängslet vilket jag också kan tycka är lite egendomligt med veck och ringar som håller tråden på plats.

Bagger

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 25 jul-15 kl 22:05 »
Ditt problem är alltså hur du gjort ditt stängsel mera än problem med elaggregatet.

Ingen tacka har lämnat hagen här och det är lätt att bygga om till nya beten. Beten tar slut och man måste flytta fåren ett par gånger på säsongen. Ju enklare man gör det desto enklare blir allt annat.

Nu har jag inga rymningar längre tack vare elen som komplement.
Stängslet har jag inte tillverkat själv, utan köpt.
Har inte tänkt ta ner stängslet, såvida jag inte flyttar eller utvandrar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #69 skrivet: 25 jul-15 kl 22:07 »
Konstigaste stängslet jag sett. Dödsfälla var en bra beskrivning. Varför ligger det utefter marken? Det är tätare mellan rutorna längst ned, och det är bortvikt och ligger utefter marken? Varför är stolparna bara 30cm långa eller är det bara en synvilla? Ser ju inte ut som det där är något lämpligt bete för något djur, är det ett träsk? Myr?

Gilbert

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 25 jul-15 kl 22:19 »
Det kanske finns en naturlig förklaring till allt trots allt.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177474.0

Lycka till med stängsel och aggregat.

Bagger

• Uppland
« Svar #71 skrivet: 25 jul-15 kl 22:36 »
Konstigaste stängslet jag sett. Dödsfälla var en bra beskrivning. Varför ligger det utefter marken? Det är tätare mellan rutorna längst ned, och det är bortvikt och ligger utefter marken? Varför är stolparna bara 30cm långa eller är det bara en synvilla? Ser ju inte ut som det där är något lämpligt bete för något djur, är det ett träsk? Myr?

Det blir så där vikt när marken är ojämn, på andra ställen är det rakt o fint.
Stolparna är för eltråden.
"träsket" ligger i nedre delen av hagen där marken är blöt och jorden och elaggregatet står.

skogaliten

• -
« Svar #72 skrivet: 25 jul-15 kl 23:49 »
Men herregud människa!

Har du överhuvudtaget sett ett korrekt uppsatt fårstängsel eller djurstängsel överhuvudtaget? Oavsett om det är ett stängsel av eltrådar eller ett fårnätstängsel.

Fårnätet "blir vikt" om man inte sätter upp det på rätt sätt. Gör man rätt, så blir det inte vikt, även om marken delsvis är ojämn.

Så här gör man:

Webbaserad handledning, ett av många exempel: http://www.bmsab.se/subdet266.htm

Man börjar med att bestämma var stängslet ska gå,och röjer bort småträd och buskar som är i vägen för stängsellinjen. Man vill ha så raka linjer som möjligt.

Man skaffar stolpar. Beräknar 1 trästolpe/per 5 meter ungefär, men när det är kuperad terräng, så måste man sätta stolparna tätare för att hålla nedersta tråden (eller nederkant av fårnätet) i lagom höjd över marken (eller i marknivå för fårnät). Ibland kan man behöva sätta stolpar på bara någon meters avstånd för att kunna hantera höjdskillander i terrängen.
Det spelar ingen roll om man ska två-tre eller flera trådar i stängslet, den nedersta trådens höjd över marken, avgör hur många stolpar man behöver. Vissa stolpar håller upp tråden, andra stolpar hjälper till att hålla ner tråden i ojämn terräng. Till fårnät går det åt fler stolpar än till elstängsel, för man spänner nätet med väldigt stor dragkraft, samtidigt som nederkant ska vara i marknivå.

Stolparna måste vara stängselstolpar, och slås ner tillräckligt långt i marken. I hörnen, som ska vara extremt stadiga, där använder man trästolpar, alltid. På raksträckor och där marken är slät, kan man använda trä, plast, glasfiber eller fjäderstålsstolpar när man gör elstängsel. Stolparna man behöver till får, måste nå minst 90 cm över marken, helst högre. Ett får kan hoppa 90 cm om det vill, så översta tråden ska vara minst 90 cm över marken.
Har man behov av att sätta upp stolpar på berghällar, som man måste passera, så borrar man  hål i berget, och sätter ner ett armeringsjärn med påsvetsat stolpfäste som man sätter fast stolpen med.
Man kan inte ta små slyträd och använda till stolpar, för de ruttnar på bara något år, utan man får köpa stolpar, om man inte har tillgång till undertryckt gran, ek, en eller lärkträd som man har lov att fälla.

Hörn försöker man ha så få som möjligt. Ett hörn består av 3 stolpar i 90 graders vinkel (helst), som är stöttade med mothåll, så att hörnet inte riskerar att "falla inåt" det ska vara ca 1.75 m mellan de tre stolparna. Mothållet kan byggas på flera sätt. Jag använder "parallellogram". Finns beskrivet i länken.

Trådarna sätts upp i isolatorer (finns många sorter) på stolparna, och eltråd spänns (och hålls spänd) med hjälp av trådspännare, fjädrar och gripples. Beroende på stängslets utformning, så kan man behöva ha alla sorters spännanordningar, eller bara en av dem.

Fårnät spänner man med särskilda spännanordningar. Nätet måste hållas spänt för att hålla får inne, och rävar/hundar/vargar/lodjur ute. Ofta drar man med traktor eller liknande. Annars kommer nätet att sagga väldigt fort, och sluta fungera.

Bagger

• Uppland
« Svar #73 skrivet: 26 jul-15 kl 06:43 »
Ja eltråden är inte särskillt svårt att få jämns marken med tillräkligt många nerslagna stolpar.
Det "roliga" blir sen när man spänner och stolparna lyfts upp ur marken.
Stängslet däremot, krävs utjämning av mark med traktor.
Och trästolpar är långt ifrån idealiskt som framgår av länken.
Men vill man göra det svårt för sig så får man göra det.

Mitt stängsel fungerar som det ser ut nu. Och det är huvudsaken, och inte har jag arbetat ihjäl mig med att sätta upp det heller.
Och jag skulle personligen aldrig göra som beskrivs i länken.
Att säga får kan hoppa över 90 cm, är som att säga människor kan hoppa över 150 cm, även dvärgar och fetton.
Får är olika även dom, liksom hästar och andra tamdjur.
Och det är rätt uppenbart att det som fungerar för vissa får fungerar inte för andra.
För vissa får kan det räcka med två slappa trådar på ojämn mark, särskillt om det inte finns lamm, så varför bemöda sig med att slå ner furor 2 meter ner i marken och spänna trådarna som fiolsträngar om det inte behövs.

Sjaunja

• -
« Svar #74 skrivet: 26 jul-15 kl 07:43 »
Och då är det ju skitsmart att se till att fåren inte får i sig de mineraler och vitaminer de behöver. Då är dom ju mer orkeslösa och pallar inte att studsa över stängsel. Fiffigt! ::)

Gilbert

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 26 jul-15 kl 08:01 »
Vi har VIT STÄNGSELSTOLPE I PLAST 1050 MM som används till allt utom hörnen, inga problem alls. Där det är kuperat lite tätare bara.

Denna stolpe går bara ner 1 dm och sitter hyfsat bra tillsammans med tråden. Man behöver inte bygga barrikader. Men det måste finnas bra bete och vatten samt en foderränna för lite pellets för att fåren skall må bra, vara friska och stanna.

I hörnen och vid grindarna finns impregnerad grov stolpe som tryckts ner med traktorn runt 50-60 cm. Tråden går runt stolparna med isolering och utanpåliggande märla.

Inte en rymling och fåren kommer alla när man ropar in dem och ger dem lite godis. En höensilage som grisarna förstört medan vi slog Hö har de fått och gjort slut på i hagen. Annars bara bete och vatten från en pump oftast dagligen. Det finns annars vatten i dikena denna blöta sommar.

Baggarna går för sig och de fixar vatten själva just nu, de har inte ens ström i sitt men stannar. En stor hage för sig själva, gott om bete och inga rymningsförsök. Ligger något ner är det hjortarna som varit där och det är bara för baggarna att knalla ut men de stannar.

Hjortarna vill ofta åt saltstenarna så vi har satt några utanför hagen just för viltet. I position så klart för augusti premiären.

Många gånger är lättsammaste metoden bäst.
« Senast ändrad: 26 jul-15 kl 08:07 av Gilbert »

Bagger

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 26 jul-15 kl 12:01 »
Har tänkt en liten hage som är lätt att flytta runt som komplement till dom stationära hagarna.
Och då står valet mellan den du beskriver med 3 järntrådar, eller ett elstängsel av plasttråd.
Sådant hade dom där jag hämta ett par får  medans på ett annat ställe där jag hämta ett par får hade dom endast två plasttråd.

Tänkt en naturbeteshage så i den är pellets och hö som stödutfodring uteslutet.
Så frågan är om inte jag måste göra den ogenomtränglig, för ett par får är så bortskämda vana med "godis" så misstänker att dom kommer försöka rymma om dom inte får något i naturbeteshagen.

Men för en sigenarhage" eller vad man ska kalla dom, som är lätta att flytta runt är det nog en bra ide.

skogaliten

• -
« Svar #77 skrivet: 26 jul-15 kl 13:09 »
Ja eltråden är inte särskillt svårt att få jämns marken med tillräkligt många nerslagna stolpar.
Det "roliga" blir sen när man spänner och stolparna lyfts upp ur marken.
Stängslet däremot, krävs utjämning av mark med traktor.
Och trästolpar är långt ifrån idealiskt som framgår av länken.
Men vill man göra det svårt för sig så får man göra det.

Mitt stängsel fungerar som det ser ut nu. Och det är huvudsaken, och inte har jag arbetat ihjäl mig med att sätta upp det heller.
Och jag skulle personligen aldrig göra som beskrivs i länken.
Att säga får kan hoppa över 90 cm, är som att säga människor kan hoppa över 150 cm, även dvärgar och fetton.
Får är olika även dom, liksom hästar och andra tamdjur.
Och det är rätt uppenbart att det som fungerar för vissa får fungerar inte för andra.
För vissa får kan det räcka med två slappa trådar på ojämn mark, särskillt om det inte finns lamm, så varför bemöda sig med att slå ner furor 2 meter ner i marken och spänna trådarna som fiolsträngar om det inte behövs.

Jag tror att du behöver åka runt till lite gårdar som håller får, och titta på hur man bygger stängsel. Och fråga om hur de ska fodras. Besök gärna dem som har  flera hundra får, liksom dem som bara har 5-10 st, för att få lite perspektiv. Men besök dem som har haft får minst 5 år, och därför hunnit göra många misstag, och rättat till misstagen.

Nerslagna stolpar (riktiga stolpar som är riktigt nerslagna) lyfts inte av tråden. Om stolparna lyfts, så har man för få stolpar.

Och nej, man behöver inte jämna ut marken med grävskopa (eller på annat sätt) för att sätta upp vettiga stängsel, men man måste arbeta, jobba för att sätta upp dem. Man bygger inte stängsel på en kafferast, utan det är hårt arbete och tid som går åt.

Lyssna på oss som har byggt miltals med stängsel, och hållit får i åratal, för att inte säga decennier.

Jag skulle inte välja att bygga permanenta stängsel med enbart plaststolpar, eftersom underhållsbehovet är så mycket högre. Dessutom är inte plaststolpar billigare än trästolpar, bara lättare att sätta ner, men de kommer att "vingla" åt alla håll efter bara något år. Plast (glasfiber, fjäderstål) fungerar som mellanstolpar på raksträckor (exempelvis: hörn-plast-plast-plast-trästolpe-plast-plast-plast-trästolpe osv.), men då ska man ha välspänd HT-tråd, eller gilla att underhålla stängsel.

Man måste bygga rejäla stängsel till får. Friska får är nyfikna, och när maten börjar tryta, så rymmer de.
Dessutom behöver får, liksom andra djur som vi människor väljer att ta hand om, ordentlig mat anpassad för djurslaget

Elfårnät ska användas med stor försiktighet och välbalanserat omdömme. Fel använda så kan de vara dödsfällor för djuren.
Sitter de inte kvar som de ska, så kan djuren trassla in sig, och fastna, och dö av den iofs svaga elstöten.
Avstå från sådana tills du lärt dig använda "riktiga" stängsel.

Jag får en känsla av att du vill hitta genvägar. Genvägar är ofta senvägar, i synnerhet är det svårt att hitta genvägar innan man har hållit på med något (t.ex. fårhållning) ett längre tag.

Börja med att göra som det "står i böckerna", när det har fungerat några år, så är det dags prova egna teorier.

Gilbert

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 26 jul-15 kl 13:54 »
Vi har bytt ut trädstolparna mot de enklare plaststolparna, trästolpar är inte underhållsfritt på något sätt och när man skall så om ett bete är det bara jobbigt att flytta.
Vi har plats och kan flytta bete till vilka areor på ett antal hektar vi vill, så en permanent lösning är bara destruktiv på våra marker.

Här har varit många får i 15 år (från 1999) och inte någon som rymt än. Så om får rymmer så är det ett problem i sig som får lösas. Har får olika beteenden så kan man välja bort de stökiga och hålla kvar de som fungerar. Ett arbete i sig som också måste göras.

Vi har en tacka som "bryter" sig in i lammfållan när de får sitt pellets, den enda som gör så. Den åker ju när det är korvdags.

Men att skicka PM och förbjuda plaststolparna känns ganska meningslöst. Allt stängsel uppfyller kraven oavsett vad någon annan tycker.

Bagger

• Uppland
« Svar #79 skrivet: 26 jul-15 kl 14:59 »
Håller fullkomligt med om att, har man haft får i decennier och fortfarande använder trästolpar till permanenta hagar, (så har vi alltid gjort av tradition?)
Låter väldigt fårskalligt, väldigt, väldigt fårskalligt måste jag säga.
Engelska staket av levande träd kan jag däremot förstå, men i detta "sosialistiska" eller vad man ska kalla det land, är man själv lite livegen hur man än gör, och att svettas och bloda på något som inte är ens eget, är inte särskillt motiverande.
Även om vissa försöker luras och säger, det är ditt.
Familjerna ser inte ut som på 1800 talet, och är det så att man har en unge någonstans, får han aldrig veta vem som är hans far i alla fall.
Liksom hans far får inte veta om det är hans unge, och inte träffas.

Så jag kan förstå efterfrågan på plast annat snabbmaterial, och har man gård mark och sådant, så är det mäklarna som ärver det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 2 användare
Stengrim, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser