Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lieslåtter  (läst 8117 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Lieslåtter
« Svar #20 skrivet: 04 jul-15 kl 01:56 »
De där har ju typ sådana här grejer: http://www.liemats.se/Lie.html
Knackeliar och ergonomiska orv och grejer.

Jo, men man ser att även de som slår effektivt idag använder hela kroppen. Det finns en rekommendation som jag hört ett antal gånger om att man skall klämma fast kepsen mellan armen och kroppen, och hålla den där genom hela slåttern. Det duger nog om man skall putsa sin gräsmatta. Orvet fixade man ergonomisk förr, långt innan det hette ergonomiskt, genom att välja ett lagom krokigt ämne.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 jul-15 kl 02:17 »
Det finns en rekommendation som jag hört ett antal gånger om att man skall klämma fast kepsen mellan armen och kroppen, och hålla den där genom hela slåttern.

Har jag också hört ofta. Helt värdelöst. Känns som man försöker hålla sig som skadad på något sätt, fast man inte är det.

Men det var ingen reklam för något. Om du trodde så? Bara en reflektion över vad som var med i filmerna.
« Senast ändrad: 04 jul-15 kl 02:24 av Pentti Linkola »

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 jul-15 kl 02:47 »
Hittade denna bara för det: https://www.youtube.com/watch?v=ujx_UAmJPjo

Långa liar till ängsslåtter är säkert för någon kompensation. Och finska och med rätt form, ska de tydligen vara :)

sassiball

• Halland
« Svar #23 skrivet: 04 jul-15 kl 10:22 »

Långa liar till ängsslåtter är säkert för någon kompensation. Och finska och med rätt form, ska de tydligen vara :)

Rolig länk :)  Men då är kanske min lie lagom lång då, man skulle ju inte ha så jättelång till gräs/äng.

Var köper man något enkelt att slipa med? I vanlig affär? vad ska man leta efter, tänkte på vad det heter? kan inte ha med mig en slipsten ut I fält.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 04 jul-15 kl 11:32 »
Rolig länk :)  Men då är kanske min lie lagom lång då, man skulle ju inte ha så jättelång till gräs/äng.

Var köper man något enkelt att slipa med? I vanlig affär? vad ska man leta efter, tänkte på vad det heter? kan inte ha med mig en slipsten ut I fält.

Inte köpa utan plocka en snygg och trevlig vidja på väg ut till fältet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 jul-15 kl 11:47 »

Rolig länk! Vilket intresse och kunskap!

sassiball

• Halland
« Svar #26 skrivet: 04 jul-15 kl 12:24 »
Inte köpa utan plocka en snygg och trevlig vidja på väg ut till fältet.
Vidja?  Det får inte vara för svårt, då klarar jag inte av det.

sassiball

• Halland
« Svar #27 skrivet: 04 jul-15 kl 13:06 »
Såg del två också av den där liefilmen och där visade man att man skulle ha en pinne av hårt träslag att slipa med? 

sassiball

• Halland
« Svar #28 skrivet: 04 jul-15 kl 13:16 »
Förlåt om jag är tjatig. Men undrar om en sådan där liesticka man kan köpa på herald nyborg går att använda?

andtol

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 jul-15 kl 13:22 »
Förlåt om jag är tjatig. Men undrar om en sådan där liesticka man kan köpa på herald nyborg går att använda?

Ja, om det inte är sandpapper eller slipmedel på den.

Se del två i filmen, de förklarar ganska bra hur man ska slipa lien. https://www.youtube.com/watch?v=aWQSYQecEjc

sassiball

• Halland
« Svar #30 skrivet: 04 jul-15 kl 13:24 »
Ja, om det inte är sandpapper eller slipmedel på den.

Se del två i filmen, de förklarar ganska bra hur man ska slipa lien. https://www.youtube.com/watch?v=aWQSYQecEjc

Tack :)  ja jag såg précis den delen och blev något klokare tror jag. Den från herald nyborg så det ut att vara någon slags sand på? är det ok då?

andtol

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 jul-15 kl 13:36 »
Tack :)  ja jag såg précis den delen och blev något klokare tror jag. Den från herald nyborg så det ut att vara någon slags sand på? är det ok då?

:)

INGET slipmedel. Rent trä.

sassiball

• Halland
« Svar #32 skrivet: 04 jul-15 kl 13:45 »
Ok tack för svaren.

torparmot

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 30 jan-16 kl 15:35 »
Jag är mycket imponerad över att du lyckats få till ett par hässjor med lieslåtter. Lien ska vara supervass och en slipsten som har ett vattentråg under ger bästa resultatet. Efter slipningen brukar jag bryna undersidan med ett finkornigt bryne för att få bort råkeggen. 
( råkegg är kanske bergslagsdialekt, men gammelfarfar sa så) Brynet hade gammelfarfar i fickan och när han slagit en god stund stannade han , spottade på brynet och drog några varv. Jag gör det väldigt ofta. Det är skönt att räta på ryggen och vila en stund. Jag skulle aldrig ha vågat säga orden vinkelslip och röjsåg till gammelfarfar. Men, som sagt, jag är djupt imponerad. Lära sig slå med lie och spinna på spinnrock är ungefär samma sak. Det finns bara tre sätt att lära sig det. 1. Öva  2. Öva 3. Öva. Lycka till!
Torparmor

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 30 jan-16 kl 20:08 »
Som alla gånger när man ska lära nytt, ta för dej bar lite gräs åt gången. Ta många och små tag med liten kraft, till du känner att du har bra skär på gräset, då  kan du länga skärtaget. Det underlättar en hel del att slå fuktigt gräs i morgondagg eller efter regn. För skäpningen köp en stryksticka med brynbeläggning eller ett grovt bryne. både stickan och brynet ska doppas i vatten innan du bryner med dom. När du brynt eller slipat lien ska du stryka bort råäggen med en trästicka utan beläggning. Höet brukar behöva hänga i minst fem dagar innan det är tort. Då ska du kunna ta en tuss hö i bägge nävarna och vrida av det.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser