Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget Sedumtak?  (läst 14019 gånger)

Raindog

• Gäst
Eget Sedumtak?
« skrivet: 08 apr-07 kl 22:08 »
Hej
Jag undrar om någon har erfarenhet av sedumtak eller liknande.
Är väldigt sugen att anlägga sådant tak ovanför fastukvisten på mitt hus samt på altanen.
Mvh
Marcus :)

Paprika

Re:Eget Sedumtak?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 20:22 »
Vad är sedumtak? Jag ska bygga en hydda och vill ha nått slags vasstak, undrar hur man gör då? Det ska inte regna in, men heller inte ruttna ???

Raindog

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 apr-07 kl 22:32 »
Sedumtak är ett tak med fetbladsväxter och mossor (alla lågväxande) som tål torka. Jättefint och smälter in i miljön jättebra.
Finns ett företag som säljer dessa. www.vegtech.se men det verkar väldigt dyrt............. (det måste gå att tillverka själv) ;D
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 22:32 av Raindog »

drömmer

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 apr-07 kl 22:49 »
spekulerar lite nu men jag skulle göra grunden på taket som ett "vanligt" tak med en rejäl fuktspärr. Sedan skulle jag bygga som en ram runt taket. Inuti ramen skulle jag lägga något slags nät som kan hindra jorden från att rasa ner. Förs jord och sen skulle jag så med de växter som jag vill ha på mitt tak. (det behöver väl inte bara vara lågväxkande fetbladsväxter, jag ser framför mig en tak som ser ut som ett äng)

Jag skulle akta mig från att låta trädetaljer vara i kontakt med jorden då sedumtak är bra på att behålla fukt.

Jag skulle titta runt på olika sedumataktillverkares hemsidor och se hur tjocka deras tak är och sedan improvisera, jag gissar 5cm kanske?

Tänk på att inte ha för hög lutning på taket och dimensionera takbalkarna  så att de håller för jordens tyngd plus eventuell snö.

Sen har jag en fundering om sedumtak och skorsten.....taket kanske kan ta eld om det blir för torrt?

lägg gärna in en bild på det färdiga resultatet såsmåningom

« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 22:54 av solros »

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 apr-07 kl 23:34 »
Ett köpt färdigt sedumtak växer på en plastmatta, liknar såndär dörrmatta "plastgräs" fast med krulliga strån så att rötterna växer fast ordentligt.

Att låta det växa i ett nät (finns hos en del plantskolor på metervara, grönt "vindskyddsnät" som är starkt och tätt) borde kunna funka bra också. Har tänkt i dom banorna till olika "projekt".

leinad

« Svar #5 skrivet: 10 apr-07 kl 10:35 »
Jag har varit med och lagt ett sedum tak på 200 kvm, vad vill du veta?

Raindog

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 17:31 »
Hej igen.... Tack för alla tips och råd.
Jag ska nu i sommar bygga en carport/förråd. Har tänkt att använda mig av blockat timmer som stolpar samt takbjälkar. Så bärigheten ska inte bli något bekymmer. ;)

1. Vad ska jag lämpligast ha som "undertak". Bara vanligt takpapp eller ska det vara något speciellt med kraftigare yta?
2. Hur/vad ska jag använda om jag vill så/plantera sedumtaket själv.
Är det növändigt med dränering mellan tak och jord?

Leinad vad hade ni som underlag och var det färdiga rullar som ni la ut?

blessings Marcus

leinad

« Svar #7 skrivet: 13 apr-07 kl 09:38 »
Vi hade en vanlig takkonstruktion med råspont och takpapp. På takpappen lades sen "asfaltspapp" som värmdes med gasol och "klämdes" ihop vid alla överlappningar. Asfaltspappen kan vara yttertak utan att täckas och är vanlig på industrifastigheter. I ytterkanterna neråt sattes stöd fast i form av ett L i rostfrittstål, dessa värmdes också fast med asfaltspapp. På denna metall skruvades sedan ekplank (dimenssion 20*40 mm uppskattningsvis) fast.

På detta la vi sen malda kläder (typ en filt) som var 1-2 cm tjocka, detta för att behålla fukt. På detta lades sedan färdiga "skivor" 0,8*1 m med sedumväxter. Dessa skivor lyfte vi upp på taket med kran.

Om du ska så eget tak så ska du inte ha jord på taket, det är för näringsrikt så då börjar gräs växa. De färdiga skivorna är odlade på nån magerjordart som bl. a. är utblandad med krossat tegel. Mitt tipps är att du ringer nån som säljer sedum tak och hör om allt, även om du tänker plantera själv... Låssas vara spekulant!

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Eget Sedumtak?
« Svar #8 skrivet: 09 jul-09 kl 15:14 »
Hänger på med min fråga i den här tråden;

Kan man göra ett sedumtak på ett eternittak?

Rödjan

« Svar #9 skrivet: 09 jul-09 kl 16:11 »
Jag har ett torvtak på ett av mina hus. Det är vanlig grästorv utskuren från gräsmattan, ca 10 cm tjock. Jag kan inget om sedumtak men ser ingen mening med att krångla till det så.

Torven vilar på platonmatta. Det är en speciell svart plastmatta som finns i bygghandeln. Den är garanterat tät och jag tror också rekommenderas av Skansens experter för torvtak. Vanlig takpapp håller nog inte så bra. Rötterna växer gärna rakt igenom. 7 lager näver anvädnes förr i tiden.

Eternittak skulle frostsprängas om de utsattes för konstant fukt, är jag övertygad om. De vittrar helt enkelt sönder.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 18:55 »
Jag har ett torvtak på ett av mina hus. Det är vanlig grästorv utskuren från gräsmattan, ca 10 cm tjock. Jag kan inget om sedumtak men ser ingen mening med att krångla till det så.

Torven vilar på platonmatta. Det är en speciell svart plastmatta som finns i bygghandeln. Den är garanterat tät och jag tror också rekommenderas av Skansens experter för torvtak. Vanlig takpapp håller nog inte så bra. Rötterna växer gärna rakt igenom. 7 lager näver anvädnes förr i tiden.

Eternittak skulle frostsprängas om de utsattes för konstant fukt, är jag övertygad om. De vittrar helt enkelt sönder.

Tror du? Tegel skulle jag kunna hålla med om, men jag känner inte till eterniten som material.. Suger den alltså till sig fukt på samma vis som keramik?

lindelou

• -
« Svar #11 skrivet: 09 jul-09 kl 22:51 »
En släkting lade STORT jobb på ett sådant tak. Fick riva ner allt och lägga på tegel för taket började hänga.  Starkt tak alltså som håller för tyngden! Det blir ju en hel del fukt i ,tungt!

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 jul-09 kl 23:27 »
En släkting lade STORT jobb på ett sådant tak. Fick riva ner allt och lägga på tegel för taket började hänga.  Starkt tak alltså som håller för tyngden! Det blir ju en hel del fukt i ,tungt!

Jag har fått siffran 50 kilo per kvadratmeter.

Rödjan

« Svar #13 skrivet: 17 jul-09 kl 00:11 »
Jo eternit är inget bra material till det där. Det vittrar. Och det finns ingen anledning till att inte göra precis rätt om du ska göra ett tak.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 17 jul-09 kl 00:51 »
Jo eternit är inget bra material till det där. Det vittrar. Och det finns ingen anledning till att inte göra precis rätt om du ska göra ett tak.

Ni verkar ha helt rätt. Eterniten får plockas bort om man ska fixa med sedumtak..

mossamus

• Jannehags Måleri
« Svar #15 skrivet: 18 jul-09 kl 22:19 »
Rödjan har rätt. Eternit nej. Platon ja. 50 kg är alldeles för lite. Man får räkna torv plus fukt och snö. 350 kilo per kvadrat är rimligt.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 19 jul-09 kl 00:13 »
Rödjan har rätt. Eternit nej. Platon ja. 50 kg är alldeles för lite. Man får räkna torv plus fukt och snö. 350 kilo per kvadrat är rimligt.

Oj! Det är långt ifrån vad firmorna jag rådfrågat säger ???
Sedumtak, 50 kilo/m2 i vattenmättat tillstånd. Torvtak ska enligt dem väga ca 130 kilo/m2
Fast då har man iofs inte räknat in snölast..

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser