Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spenaten färdig?  (läst 2108 gånger)

Ojedamig

• -
Spenaten färdig?
« skrivet: 30 jun-15 kl 13:32 »
Hej!

Satte spenat(fröpåsar från ica) för ett tag sedan.

Är det nu jag skall klippa bladen? (bifogat blider)

Jag vill bunkra upp, skall jag koka dem o därefter frysa ner?

Kan jag äta fröpåsstjälkarna el ge till hönsen?

mvh

kurt

SV: Spenaten färdig?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-15 kl 13:35 »
Ja tyvärr så går spenaten fort i blom vid denna tid på året, då måste man genast skörda den! Annars är det bättre att odla tidigare (inte i år dock!) eller senare, mindre risk att den går i blom då!

Ojedamig

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jun-15 kl 13:37 »
Ja tyvärr så går spenaten fort i blom vid denna tid på året, då måste man genast skörda den! Annars är det bättre att odla tidigare (inte i år dock!) eller senare, mindre risk att den går i blom då!

Ok tack!!

varför så bråttom?

Är blommorna släng?

Hemmusen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-15 kl 13:51 »
Spenaten kan bli något beskigare och liksom träligare när den gått i blom. Men mest är det föratt det är slut med den plantan när den gått i blom utvecklas inga fler blad så skördar du inte det som finns så ruttnar dom bladen bort.
Vill man undvika att spenaten går i blom men vill ha spenat hela sommaren rekommenderar jag att köpa värmebehandlade fröer hos en "riktig" fröfirma inte fröer som säljs i supermakters dvs.

Ojedamig

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jun-15 kl 13:57 »
OK!!

Tack för svaren!

Nu går jag ut o klipper, ha det gott!

p.s Vad gör jag med blomstjälkarna, är de ok att äta?

Nymans

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-15 kl 13:59 »
Ät upp bladen och ge resten till hönsen. Sen sår du en omgång till om några veckor eller kanske början av augusti. Jag tycker sällan vårsådd spenat blir bra, mycket bättre att så den senare eller väldigt tidigt.

Ojedamig

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jun-15 kl 14:00 »
Ät upp bladen och ge resten till hönsen. Sen sår du en omgång till om några veckor eller kanske början av augusti. Jag tycker sällan vårsådd spenat blir bra, mycket bättre att så den senare eller väldigt tidigt.

aha, får provsmaka, kanske blir fest i hönshuset istället..

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jun-15 kl 15:35 »
Spenaten kan bli något beskigare och liksom träligare när den gått i blom. Men mest är det föratt det är slut med den plantan när den gått i blom utvecklas inga fler blad så skördar du inte det som finns så ruttnar dom bladen bort.
Vill man undvika att spenaten går i blom men vill ha spenat hela sommaren rekommenderar jag att köpa värmebehandlade fröer hos en "riktig" fröfirma inte fröer som säljs i supermakters dvs.

Kan du förklara mer om värmebehandling?

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser