Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdstraktor Partner P125107  (läst 6647 gånger)

nyaemma

• Småland
Trädgårdstraktor Partner P125107
« skrivet: 23 jun-15 kl 09:03 »
Hej. Undrar om någon kan hjälpa mig. Någon som vet hur mkt olja det ska vara i växellådan? Hittar ingen info om detta på nätet...
Mvh Emma
nyaemma

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Trädgårdstraktor Partner P125107
« Svar #1 skrivet: 23 jun-15 kl 09:25 »
Sök efter manual på nätet.

Sökfras i google t.ex. så här:
Partner P125107 (instruktionsbok|manual|användaranvisning|bruksanvisning)

Jag hittar (via Håkma) bl.a. denna sida som listar flera manualer:
http://www.partner.biz/se/support/owners-manuals/?query=P51-450+SM&types=O,E,I

Jag får också direktträff på denna pdf-manual, som kanske är rätt, även om det står H på slutet:
http://www.partner.biz/ddoc/PARO/PARO2007_EUsvEUnoEUdaEUfiEUptEUel/PARO2007_EUsvEUnoEUdaEUfiEUptEUel__532409156.pdf
(Du får redigera ihop länken om den blir uppdelad på två rader.)

Jag hittar också följande info, som är av mer allmänt intresse, på
http://www.partner.biz/se/

Citera
Inga nya produkter. Bara service.
Husqvarna Group marknadsför inte Partner längre men fortsätter givetvis att tillhandahålla service för sålda produkter. Detta sker genom McCullochs serviceverkstäder. Du kan även fortsättningsvis hitta manualer och bruksanvisningar här.

Om du söker trädgårdsprodukter av hög kvalitet hänvisar vi till McCulloch.

nyaemma

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-15 kl 10:04 »
Tack för hjälpen, men hittar ingen mängd olja...
Emma
nyaemma

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 23 jun-15 kl 10:24 »
Oljemängden bör stå nånstans. Dessutom borde det finnas en oljesticka eller nivåplugg. Det borde användarhandboken upplysa om, om du inte kan hitta den. Annars får du hoppas att nån som kan modellen svarar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 23 jun-15 kl 10:30 »
missuppfattning, det var visst växellådan ...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 23 jun-15 kl 10:31 »
Svårt det där.
Om du kollar på växellådans sidor så bör det sitta en plugg där.
Oftast sitter den inte högre än ca 25% av lådan höjd. Oftast är den av samma dimension och typ som bottenpluggen. 
När du tömmer ur lådan så får du en bra indikation på hur mycket olja den skall innehålla. Dock kan du räkna med att lådan kan behöva uppåt 10% mer olja än den mängd som du samlar upp.
Dock gäller inte detta om oljan är vattenbemängd.
Om du överfyller lådan så är det viktigt att det finns god ventilation så inte packningarna kommer att agera övertrycksskydd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 23 jun-15 kl 10:44 »
Håkmas länk till manuallistan var tydligen inte rätt. Men på den sidan kan man i stället söka efter din maskin. Då får man upp 21 dokument, för P125107 och P125107H. Det är lite oklart vad som skiljer manualerna åt, men det är bl.a. olika årtal, kanske olika för olika årgångar. Kolla igenom dessa för att se om du kan hitta rätt manual.

Länk till denna sökning:
http://www.partner.biz/se/support/owners-manuals/?query=P125107&types=O%2cI

Dock är väl risken att alla är i stort sett likadana och inte tar upp växellådsoljan.

F.ö. sökte jag igenom den jag hittade först efter växellåd. Det enda som stod om oljan var att man skulle undvika högtryckstvätt, eftersom det kunde tränga in till växellådan och dess olja. Det stod också att man i vissa lägen kunde behöva lufta växellådan.

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 23 jun-15 kl 11:56 »
Är väl så enkelt att det inte finns någon riktig växellåda , är väl en remhistoria med olika hjul. Enda som behövs är att kolla motoroljan och där finns en sticka.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 23 jun-15 kl 13:54 »
Motsägs dock av detta:

F.ö. sökte jag igenom den jag hittade först efter växellåd. Det enda som stod om oljan var att man skulle undvika högtryckstvätt, eftersom det kunde tränga in till växellådan och dess olja. Det stod också att man i vissa lägen kunde behöva lufta växellådan.

Några foton på maskinen kanske skulle hjälpa.

Partner är ett lågprismärke. Tillverkaren anser kanske att när man behöver byta eller fylla på växellådsolja så är maskinen skrotningsfärdig?

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 24 jun-15 kl 00:30 »
Slängde ett öga i en manual är nog som Anders S skriver ...så det verkar inte vara en helt ren remhistoria...växellådan smord så den håller, bara tuta och köra...

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 27 jun-15 kl 00:07 »
 :D...Bara tänkte vilket kan vara en bedrift  ;D...har man en enorm oljenojja kan man leta upp numret på lådan och då försöka googla på det för att kanske hitta sprängskisser och då utröna om det finns en möjlighet att hitta ett oljepåfyllningställe ...annars om det varit en viktig grej hade det garanterat stått i manualen.... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser