Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläderblomssaft utan citronsyra?  (läst 18324 gånger)

Skruttensmamma

• Skåne
Fläderblomssaft utan citronsyra?
« skrivet: 21 jun-15 kl 19:38 »
Snart är det dags att plocka fläder och göra saft :) Har någon ett bra recept på fläderblomssaft utan citronsyra? Jag har tänkt frysa saften, så då borde den väl hålla sig ändå?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fläderblomssaft utan citronsyra?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-15 kl 20:16 »
Du kan använda ekologiska citroner då dom är helt naturliga.
Så tillvida det inte beror på allergier.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

i.gunilla

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 08 jul-15 kl 13:22 »
Hejsan
Brukar använda vinsyra.
Men du kanske menar utan tillsats av någon syra på påse?
 o:)
Själv så har jag släkt som är allergisk mot citrus.
Har men stor framgång tagit Mrs Burns CitronBasilika istället & / eller Rabarber.
Rabarbern blir härligt rosa
 :)
Om man gör på the istället för vatten får man också en sommarsaft som släcker törsten mycket bra.
och honung kan man ju alltid använda - speciellt i saft där honung kan röras i och slippa högre grader.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jul-15 kl 13:31 »
Ja jag gjorde i helgen saft utan citronsyra, den står i kylen så jag kan inte uttala mej så mycket om det blev ett lyckat projekt.

Dock så läste jag fel i något recept där dom använde besprutade citroner och då skalade av det yttersta skalet, jag råkade tolka detta som att dom tog det skalet och lät ligga i när man kokar ihop sockerlagen, så det gjorde jag, sedan hällde jag detta över resten av citronerna och fläderblommorna.

Det luktade ju väldigt gott redan när jag gjorde sockerlagen med skalet från dom ekologiska citronerna så det skulle kunna bli ett mästerverk.

Ska avsmakas ikväll, då kommer domen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 08 jul-15 kl 14:03 »
Jag har inte använt citronsyra i årets saft dock flera citroner och en aning mindre socker än "vanligt". Det blev en fräsch och jättegod saft. Använder konserveringsmedel (flytande Atamon) efter för många bakslag med möglig saft. Kommer inte att frysa den i år men även när det varit i frysen så möglar den snabbt när det väl blivit upptinad.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jul-15 kl 14:06 »
Fryser in i 2l förpackningar, tar bara hälften så mycket socker. När vi tinar upp så får saften stå i kylskåpet +4 grader. Inget  har möglat någonsin. Har bara citroner och lime i saften.

Får den stå i skafferi så möglar den.

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jul-15 kl 15:44 »
Om ni kokar flaskorna eller kokar saften och häller på varma flaskor och har dom i ugnen till det har kommit upp i temp en stund.. har haft flädersaft i skafferiet i några år utan annat än färgen har blivit lite mörkare.. använder burkar annars när jag inte ids korka flaskor eller vaxa dom..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 jul-15 kl 13:28 »
Förra året frös jag in flädersaft i tvåliterslådor (som det varit glass i). Den blir inte stenhård när den fryser utan man kan utan problem sleva upp en matsked koncentrerad saft till ett glas. Eller mer om man så vill. På så sätt behöver man inte tina saften för att kunna använda den.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser