Jag tror de har haft otur, Alla hennes 4 samhällen hade utsot. Ett hade redan dött och de övriga hade mycket döda bin, så något har ju hänt.
Med det här svagaste, så tror vi att de svärmat förra året, då drottningen är omärkt. Det här samhället är inköpt förra året med en märkt drottning. Det finns kvar en foderram med sockerlösning, så de borde ha mat. Utsoten hade dräpt mycket bin. Jag flyttade över 3 yngelramar + en foderram till en ren låda i maj när det var varmare en kväll, men sen har det varit kallt. Riktigt kallt. Bina jag flyttade över var inte många , typ en näve. De äldre biodlarna säger att äggläggningen avstannar vid kyla. Om det stämmer så kan det också bero på att det är svagt. Lite bin=kan inte hålla lika hög värme=äggläggning avstannar. Jag vet inte, jag gissar. Vi har ju inte än så mycket blommor. Snön ligger kvar lite här och där än. Det har varit en lång och kall vår. Därför funderar jag lite på röveri.
Jag tycker inte heller det spelar någon roll med skörden i år, bara samhället klarar sig.