Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svagt samhälle pga utsot och kyla  (läst 1604 gånger)

mosesmia

• Lappland
Svagt samhälle pga utsot och kyla
« skrivet: 17 jun-15 kl 19:06 »
Hej
Har fått överta några samhällen och typiskt när vi skulle hämta hem dem så upptäcktes de att de hade utsot. Men har städat och bytt rent, så 2st har klarat sig fint men då har vi det tredje. Det är svagt och just nu hittar jag inte mycket larver eller yngel. Vi har haft det kallt, vissa dar har det varit snöblandat regn och nollgradigt på natten. Jag börjar bli nervös att de inte kommer hinna dra upp nog mycket bin för att klara vintern. Sommaren är kort och vintern lång här uppe. Kan jag sätta över yngelramar från mina övriga tidigare friska samhällen? Finns det risk att det blir röveri? Min mentor har gett som förslag att slå ihop den med ett annat samhälle, men jag vill helst inte döda en ung drottning. Jag har 25 mil enkel väg till närmaste biodlare. Sen är vi bara några få som har ett och annat samhälle härikring. Har ni några andra ideer att komma med?
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Svagt samhälle pga utsot och kyla
« Svar #1 skrivet: 17 jun-15 kl 19:41 »
Jag har ju inga erfarenheter av ditt klimat, men själv hade jag fodrat dem med ½-1L 50% sockerlösning varje dag i några dagar. Om de svarar på det och börjar lägga ägg så ge dem en täckt yngelram utan bin, men inte mer yngel än att de säkert klarar hålla värmen. Fortsätt fodra var-varannan dag. När bina i yngelramen kryper ut  så ska äggläggningen explodera och ev kan de få en yngelram till.

Röveri är inte så troligt när det finns blommor som ger nektar, inget direkt att oroa sig för. Du kan minska flustret om du vill..

Samhället ger ingen skörd i år, men om du tar hand om det väl kan det bli bra till nästa år. Men varför är det så svagt, är drottningen dålig eller har de bara haft otur?

mosesmia

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-15 kl 20:06 »
Jag tror de har haft otur, Alla hennes 4 samhällen hade utsot. Ett hade redan dött och de övriga hade mycket döda bin, så något har ju hänt.
Med det här svagaste, så tror vi att de svärmat förra året, då drottningen är omärkt. Det här samhället är inköpt förra året med en märkt drottning. Det finns kvar en foderram med sockerlösning, så de borde ha mat. Utsoten hade dräpt mycket bin. Jag flyttade över 3 yngelramar + en foderram till en ren låda i maj när det var varmare en kväll, men sen har det varit kallt. Riktigt kallt. Bina jag flyttade över var inte många , typ en näve. De äldre biodlarna säger att äggläggningen avstannar vid kyla. Om det stämmer så kan det också bero på att det är svagt. Lite bin=kan inte hålla lika hög värme=äggläggning avstannar. Jag vet inte, jag gissar. Vi har ju inte än så mycket blommor. Snön ligger kvar lite här och där än. Det har varit en lång och kall vår. Därför funderar jag lite på röveri.
Jag tycker inte heller det spelar någon roll med skörden i år, bara samhället klarar sig.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 17 jun-15 kl 22:13 »
Med så lite bin räcker det inte att flytta över yngelramar utan bin, de klarar inte hålla dem varma. När detta hänt brukar jag istället göra en liten avläggare utan drottning och sätta den över tidningspapper över det supersvaga men viselösa samhället. Är det inget fel på drottningen blir det jättebra resultat, är drottningen undermålig så har du slösat bort en hel avläggare.

Blommar något hos er, t.ex. vide? Fram till något blommar har du rätt att risken för röveri är stor.

Fodringen var inte tänkt för att de behövde mat utan för att stimulera yngelsättning. Men med så lite bin är det inte lönt, de blir ändå inga ägg. Men rent genrellt, med en lång kall vår och oro för om de ska hinna få upp styrka så hjälp dem med lite fodring. Försök få upp bistyrkan så mycket det går innan vintern, fler bin=mindre mat går åt till varje enskilt bi=mindre risk för utsot.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 17 jun-15 kl 22:33 »
Hej Mosesmia

Först och främst: all aktning för alla er som håller bin så högt norrut!

Jag kan som andra årets bihållare inte bidrar med mycket erfarenhet eftersom jag bygger upp mina samhällen som skaksvärmar eller riktiga svärmar utan mellanväggar, dvs i "tomma" kupor : se till att det finns foder!!!

Här nere i Småland vid kusten är det den här sommaren så kallt att jag så sent som i dag fick mata två etablerade samhällen så att de inte skall svälta. Och jag är inte ensam om det.

Lycka till!

larsa66

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 18 jun-15 kl 11:11 »
Hej Mosesmia
Stämmer det att du håller till utanför rentjärn isåfall
Finns det flera biodlare i närheten.
Är du inte medlem i sverigesbiodlare förbund så tycker jag att du ska gå med
Då får du info om vart vi finns.
Jag håller till i Skellefteå och Norsjö.har båda crainer och nordiska bin.
Det finns 2 st biodlare i Malå.och vi är 3 st i Norsjö.
Så behöver du hjälp så hör av dig.
//larsa

mosesmia

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-15 kl 12:17 »
Citera
Stämmer det att du håller till utanför rentjärn isåfall
Nej, Jag bor mycket högre upp. 15 mil norr om polcirkeln utanför Gällivare. Vi är några som håller på med bin här uppe. Det är jag och min mentor som har i vår by nu, sen är de några som har inne i Gällivare. Dock när vi ska köpa in nya samhällen måste vi ner till kusten, Luleå, Piteå, Boden. Jag har faktiskt varit medlem i Sverigesbiodlare förbund men tyckte inte det gav mej nåt, men jag ska göra ett nytt försök och bli medlem igen. Det är nåt år sen jag var medlem.
Vide/Sälgen har faktiskt blommat, så lite finns det.
Citera
Fodringen var inte tänkt för att de behövde mat utan för att stimulera yngelsättning
Ok Det var bra att tänka på.

Vi har nästan för kort sommar för att hinna göra avläggare, då de ska driva upp en ny drottning själv. Risken är stor att samhället inte blir nog stort för att klara av vintern. Därför tänker jag om jag behåller den drottningen som finns idag och lyfter över ramar med yngel/täckta i stället till henne. Bara det skulle bli sommar någon gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser