Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda misshandlad gammal Ek.  (läst 2124 gånger)

Davvve

• -
Rädda misshandlad gammal Ek.
« skrivet: 13 jun-15 kl 18:12 »
Hej. 

Har precis fått tillträde till en tomt vi köpt. Säljaren har förberett tomten genom att gräva bort matjorden och med vält packat underlaget. På tomten står en gammal ek och vi hade trott att säljaren skulle undvika området (marken under kronan + 1m) kring denna. Men när vi var där idag såg vi att de endast lämnat någon meter runt om och kört med vält riktigt nära långt in under kronan.

Är det någon som vet om man kan göra något för att öka chanserna för denna Ek att  överleva?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Rädda misshandlad gammal Ek.
« Svar #1 skrivet: 13 jun-15 kl 18:22 »
Det är nog inte mycket att göra, skadan är redan skedd. Lyckligtvis har ekar relativt djupa rötter så den kanske klarar sig i alla fall.

Man kan aldrig lita på att förare av tunga maskiner skall vara försiktiga med träd. Antingen verkar de hata träd eller så är de likgiltiga inför dom och river ner varje gren som möjligtvis på något vis skulle kunna vara lite i vägen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 14 jun-15 kl 00:57 »
Det lilla jag har snappat upp så tror jag det gäller att skriva in i kontrakt vad som ska göras, vad som inte ska göras och vad det kostar att bryta mot detta. Eller att vara på plats själv. Eller helst bådadera. I alla fall om man vill vara garderad.

Men å andra sidan så kan detta kanske ändå vara avtalsbrott utifrån det kontrakt ni skrivit.

Dock, om ni i förväg godkänt denna misshandel av tomten men hoppats på att eken skulle behandlas mildare får ni troligen skylla er själva.

Nu vill du ha tips hur man kan kasta in jästen i ugnen efter brödet. Där har jag inget att tillägga till vad fåret skrev.

JFOT

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-15 kl 10:02 »
Lägg tillbaka matjorden och sätt sedan något som luckrar marken på djupet under hela kronan men som också dör efter ett eller två år för att skapa luftfickor. Oljerättika är det som först dyker upp i huvudet men om det är lämpligt eller inte vet jag inte.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 jun-15 kl 10:38 »
Om du vill kämpa för trädet så luckra upp jorden igen lika långt utifrån trädets centrum som kronan sträckte sig innan den blev fördärvad, är jord bortschaktad under trädets kronsträckning så behöver du lägga på bra jord efter luckringen och sen hålla den nya jorden lucker. Hägna in trädet så det får vara ifred. Sen får du nog vattna vid ihållande torka ett par veckor framåt, det kommer inte ner mycket regnvatten från den tillplattade jordsulan runt trädet, är det minsta slänt så rinner vattnet bara ner till den lägsta punkten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Davvve

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jun-15 kl 12:26 »
Tack för svaren. Ska försöka luckra upp jorden lite och plantera något som är marktäckande och som håller fukten kvar. Kan jag få tag på lite oljerättikafrön kanske jag kan så några plantor lite längre ut.

Marken är väldigt brant, över 20% och slutar dessutom med ett nyanlagt dike utanför vår tomtgräns men innanför kronans gräns..

Annars är det väl bara att hålla tummarna för att trädets rötter framförallt gick nedåt och inte skadades...

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 14 jun-15 kl 12:33 »
Men då kommer den nog åt vatten om det rinner ner i ett dike dit rötterna når, om det regnar förstås.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser