Efter att ha kollat runt på lite filmer så tror jag att siffra 1 är där man kopplar på draglinan och som då får lite gung upptagning.
Det låter lite underligt eller menade du '2'? (Enligt din tredje bild i första inlägget). Denna anordning ser på min ut som i min 'bild1.jpeg', fjärdern går dock diagonalt som du ser, vilket kan bero på läget av skaklarna och dragstången samt att det är en enbets-maskin.
Kniven är ca 150cm lång så beroende på var man räknar ifrån så borde den vara 4-5fot
Är den 150 cm så är det mycket troligt en maskin för två hästar, möjligen för en stor häst. Vilken hästras har du? Jag körde min med en nordsvensk och senare på plan mark korta stunder med en nordlandshäst (liten häst). Har du många backar?
Min knivbalk har 16 eller 15 små trekantiga knivar beroende hur man räknar, det blir 120 cm allt i allt.
Sitter det vanliga skaklar på stången sedan?
På en enbetsmaskin så sitter sedan vanliga skaklar på stången som man ser på din maskin plus en dragstång som troligen fästs i '2' och som har linor eller kedjor. 'Bakändan' på skaklarna ser du i 'bild1.jpeg'.
På en tvåbets-maskin så blir stången, som man ser hos dig 'tistelstången', som i sin tur ligger mellan hästarna. Varje häst drar sedan i draglinor med dragstång. Varje hästs dragstång förs dessutom ihop i ytterligare en dragstång som då mycket troligt sitter i '2'. Men om man kör med två hästar så ska man dessutom har två dragstänger
framme som fästs längst fram i tistelstången. Förstår du hur jag menar?
3 och 4 verkar inte göra något nu när man tycker på den men den borde sitta ihop med nr 1 via nr 7 och då får man den funktionen att den slutar klippa.
I 'bild3.jpeg' ser du min 'dubbelpedal' (3 och 4 hos dig) samt delen för att vinkla kniven.
Har du testat dra den med inkopplad kniv, alternatvt rotera hjulen med mekanismen inkopplad?