Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta betongplattor  (läst 15112 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Gjuta betongplattor
« Svar #40 skrivet: 11 jun-15 kl 14:12 »
Ser man på, Dennis, du har ju bästa grannen på nära håll :) Jag skulle helt klart låna TW:s blandare.

Styrox håller jag med om, men inte skulle jag lägga arbete på att slipa. Det blir så slätt och fint när man slodar.

Har den självnivellerande betongen sämre slitstyrka? Jag har varit med på några stall och garagegjutningar där sådan använts, och det ser inte slitet ut idag. Inte heller varnade de för det från betongfabriken.

DennisCA

• Finland
« Svar #41 skrivet: 11 jun-15 kl 14:23 »
Styrox har jag ju flera balar av som lämnat över från husbygget, det lade dom väl under betongplattorna i huset och garaget.

Armeringsgaller har jag också, hur många kvadrat som helst, mer än vad jag vet att göra med.

Här har jag en bild på huset, om man ser vid bilen och vedstapeln ser man en del av armeringsjärnet som sticker upp:
https://farm1.staticflickr.com/488/17990509103_79e4e84929_k.jpg

Vore ju bra om jag kunde låna blandaren, började fundera ifall jag skulle köpa en eller ej. Kom ju på flera projekt jag har planerat i framtiden, som bänken jag nämde tidigare, och kanske det vore skäl att göra en sådan grund till en port när jag bygger en sådan.

DennisCA

• Finland
« Svar #42 skrivet: 11 jun-15 kl 14:30 »
Annars, om man lägger 10cm, kan man inte lämna en kant mot jorden så får betongen stabilisera sig mot den och all vikt kommer således inte på styroxen?

Tillägg: Jag tänkte också att man skulle lägga nånting mellan plattan och grunden, så man inte gjuter ihop det till en enhet. Så plattan får röra sig fritt. Det lilla mellanrummet kanske kunde vara en bräda, eller något man fyller med sand.
« Senast ändrad: 11 jun-15 kl 14:53 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 11 jun-15 kl 16:12 »
Jag har lagt en remsa av ett liggunderlag (10mm polyetenskum) emellan. Vill man ha det snyggt går det att foga med polyuretanmassa efteråt.

Plattan skall inte ut till jorden, utan när du tar bort formen fyller du med singel för dränerings och tjälens skull.

DennisCA

• Finland
« Svar #44 skrivet: 11 jun-15 kl 16:50 »
OK det var grus jag menade också, finns ingen jord på stället. Meningen var då att formen skulle gå ut så att det blev en kant av grus innuti formen och betongplattan skulle i kanterna få stöd av detta. Kanske en dålig idé.

Det finns annars från tidigare 10cm med isolering som går ut en meter från grunden under jorden.
« Senast ändrad: 11 jun-15 kl 16:55 av DennisCA »

DennisCA

• Finland
« Svar #45 skrivet: 11 jun-15 kl 20:39 »
Tog några bilder på området, det blir väl att skrapa bort sanden och gräva ner sig lite och lägga ut styroxen, sen bygga formen och placera ut armeringsgaller, sen slänger man betong i det och drar jämnt (nån helikopter har jag inte).

Kom också på att jag har denna hög med grus och några andra småhögar, kanske det räcker?

Annars har jag också sand om man kan lägga det också:

Rubensgården

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 jun-15 kl 22:11 »
Ja det står inte om den är armerad eller ej, bara "tål den tyngsta trafik lämplig för " och så något mysko finnord jag inte får översatt, katualueillakin, katualue betyder väl gatområde men resten vet jag itne.

Katualueillakin Fick tänka till lite här. Katualue= gatuområde. Katalueilla= På gatuområde Katualueillakin= Även på gatuområde Katualueillassa= Nä nu orkar jag inte längre... Katualueillassakin= Dax att sova.
/Jan

DennisCA

• Finland
« Svar #47 skrivet: 12 jun-15 kl 10:03 »
Fick svar på offerten annars, skulle bli 320 euro för betongen, levererad och att det går på 20 minuter och man gjuter med ränna. Det var en massa koder på den betong han rekommenderade och den skulle vara typ bäst för detta ändamål: K37-betong, C30/37 16 mm S3, XC4, XF3

Priset på cementsäckarna från en lokal affär skulle bli 72 euro, han vid affären sade 12 säckar cement till en kubik borde räcka, då ska ju grus och sand till, men jag tycker de högar jag har borde väl bli en kubik tillsammans och inte kan man ju behöva hela det ens. Så om jag har fyllnadsmaterial och kan låna blandare så borde det bli mycket billigare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 12 jun-15 kl 11:30 »
Det var rätt billigt ändå för att åka ut en sväng med betongbilen.

Jag skulle inte snåla på tjockleken när plattan både är ute, underlaget lite sisådär och du skall arbeta på den.

DennisCA

• Finland
« Svar #49 skrivet: 12 jun-15 kl 11:34 »
Menar du snåla på tjockleken på plattan, eller på isoleringen under? Jag tänkte 100mm till plattan, är det för snålt?
« Senast ändrad: 12 jun-15 kl 11:51 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 12 jun-15 kl 14:21 »
Själva plattan. Blev lite orolig att du var sugen på att kanske sikta på 80 mm (vilket kan ge 60 mm på något ställe). Ställer du en huggkubb eller något annat som det blir slag i så är det skönt att ha 100 mm i alla fall.

DennisCA

• Finland
« Svar #51 skrivet: 12 jun-15 kl 14:26 »
Nå jag gräver väl ner så det blir rum för åtminståne 50cm med styroxisolering, det borde också ge plattan en jämn grund att stå på.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 12 jun-15 kl 14:35 »
Låter bra, jag tror du kommer att få glädje av plattan. Mer plattor åt folket ;D

Jag kommer att gjuta en mellan vedboden och upplägget för långved. Det underlättar så mycket att ha ett plant och tåligt underlag att jobba på, även om det inte behövs. Man måste unna sig lite lyx ibland :)

DennisCA

• Finland
« Svar #53 skrivet: 12 jun-15 kl 14:45 »
Ops, menade 5cm, inte 50cm!

Hursomhaver... jag ska väl om något år bygga en port/förråd på 12 kvadrat eller så, det är vad man får bygga utan bygglov i kommunen, kanske det blir att gjuta då igen, eller så lägger jag den på några leca block bara. Även funderat på ett trädäck för utesnickar och metalljobb, kanske att bygga ut runt porten isåfall. För många planer och projekt...

Jag lutar mot att köpa betongen just nu iaf., blir dyrare men det skulle va snabbt och lätt, och det är visst en väldigt bra betong han rekommenderade åt mig.

DennisCA

• Finland
« Svar #54 skrivet: 13 jun-15 kl 20:23 »
Byggde formen idag, det saknas en bit längst ut men jag ska bygga på där ännu

Jag undrar om brädan mot väggen kan vara lite väl tjock, jag valde 2 tums plankor för jag tänkte dom håller väl, sen har jag skruvat hörnen med terassskruvar. Men hela grejen blev så rak och fin, och samma lutning på båda plankorna när jag kollade med vattenpass, aldrig fått det rakt sådär enkelt förr, men när jag mätte skränkningen var det 1mm skillnad bara. Jag lägger ut 5cm med isolering, armeringsjärn och sen på med betong. Måste väl hyra vibrator och skaffa en såndär stålslip också.

DennisCA

• Finland
« Svar #55 skrivet: 14 jun-15 kl 21:16 »
Jag tog bort den inre brädan och lägger växthusplast där istället, så blir det inte så stort mellanrum. Någon sade åt mig att jag behöver lägga isoleringen 60cm runtom annars. Vad händer om man inte gör det? Är det isåfall bättre att fylla på mera betong istället för att isolera.

DennisCA

• Finland
« Svar #56 skrivet: 17 jun-15 kl 10:20 »
Nåja isolering (innanför formen än så länge bara) och armering är färdiga, även tagit bort brädan och flyttat in formen mot väggen. Lägger plast där istället.

Jag plockade dit stenar under armeringen för att lyfta upp den så den borde komma ca 4-5cm från ytan.

Också en liten form till för ett soptak, lika bra att göra det, här lade jag ut isolering också och den går utanför formen, kanske lite overkill, den är också gjord av samma brädor , men då isoleringen satt i ett så lades den ovanpå och det blir således en 15cm platta, igen lite overkill, kanske borde ta ner den till 10cm:

Den skulle ta 0.3kubik såhär, 0.2kubik om jag gör den 10cm tjock, så kanske inget att snåla över, om man beställer 1 kubik får man väl lite extra.

DennisCA

• Finland
« Svar #57 skrivet: 17 jun-15 kl 11:53 »
Räknat fel igen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 19 jun-15 kl 08:24 »
Det är något som gnagt i bakhuvudet som jag tycker ser fel/annorlunda ut med din form jämfört med när jag gjuter. Jag är ju inte proffs så det är inte säkert jag har rätt, men jag har alltid en vot på plattan. Kanten på plattan är den känsligaste delen även om man inte ställer några väggar där.

DennisCA

• Finland
« Svar #59 skrivet: 19 jun-15 kl 08:38 »
En vot som jag förstår det är att plattan är djupare på kanterna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser