Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrosor  (läst 2903 gånger)

Gille

• -
Maskrosor
« skrivet: 08 jun-15 kl 16:42 »
Är nyfiken på maskrosor, i köksträdgården. Lämpligast att ha som perenn eller som gröngödselgröda?
Kaninuppfödare och pelargontant.

christelle

• Blekinge
SV: Maskrosor
« Svar #1 skrivet: 08 jun-15 kl 17:35 »
Som mat är maskrosen nästan oöverträffad, allt går att äta på den utom möjligen den ihåliga stammen.
Bladen som sallad eller stekta, i paj eller som krydda, blomknopparna likaså, blombladen blir maskrosvin rötterna kaffesurr och i boken "Det vilda köket" finns tom ett recept på friterade maskrosblommor eller som hälsokost. Det finns en och annan som är helt frälsta på maskrosor, även för skönhetsvärdet.
http://www.hobbyodlaren.se/maskros.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 09 jun-15 kl 09:11 »
Hur odlas den bäst?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 13 jun-15 kl 01:27 »
Den odlas nog bäst i gräsmattan. Det är i alla fall där den växer bäst här.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 13 jun-15 kl 02:58 »
De växer bra i grönsakslandet också om man låter bli att rensa bort dem. Jag tror de föredrar att man inte bearbetar jorden så mycket. Mer näring ger större rötter.

Men att odla dem i egentlig mening behövs knappast. Försöker man göra det så krånglar man nog till saken.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jun-15 kl 13:55 »
De blir aldrig så stora i gräsmattan och det är svårt gräva upp rötterna. Därav min tanke på särskild odling. Odla är kul, inte krångligt :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 13 jun-15 kl 16:20 »
De kan nog bli större i grönsakslandet ja. Kanske även mjällare och godare, om det inte är för färsk gödsel eller så.

De sår sig själva på platser där de trivs, vilket är lite varstans. De förökar sig också med rotbitar. Du behöver nog bara tolerera dem så kommer de finnas där, men om du vill ha lite ordning så kan du plantera om dem till särskilda ytor. Perenn kultur är kanske lämpligt, men du kan testa vad som ger bäst rötter och blad. Vill du föröka dem själv tror jag mest på rotbitar men du kan även testa frö. Maskrosor har odlats förut och det ska finnas nån förädlad sort. Du kan även söka kunskap om hur man odlar. Kanske kan du vinna nån fördel på att mer aktivt odla dem. Själv är jag nöjd med att tolerera dem och vid enstaka tillfällen samla in dem till föda.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jun-15 kl 17:16 »
Då planerar jag in en perenn rabatt :)

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 jun-15 kl 19:05 »
Det finns nog en massa olika sorters maskrosor. Om jag skulle odla dem skulle jag utgått från en befintlig stor och kraftig planta som finns på tomten eller i närheten för att vara säker på att jordmånen är den rätta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 13 jun-15 kl 19:58 »
Av naturen har den vanliga maskrosen, Taraxacum vulgare, en udda indelning. Den är uppdelad i småarter. Dessa korsar sig i princip bara inom sin egen småart. Detta baseras på att maskrosor har apomiktisk förökning. Då blir fröna identiska med föräldern. Det är en sorts (nästan) vegetativ förökning via frön. Jag tror inte det sker någon befruktning, utan fröna bildas på annat vis. Hinner inte kolla detaljerna nu.

Därför kan olika maskrosor vara ganska olika. Att välja ut de bästa och odla på dem är en intressant väg att gå. Däremot är det svårare att bedriva någon mer avancerad växtförädling, eftersom de i stort sett inte korsar sig.
« Senast ändrad: 13 jun-15 kl 22:42 av Anders S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Mia Johansson, evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser