Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa dieselgrålle  (läst 13051 gånger)

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 526
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Köpa dieselgrålle
« skrivet: 31 maj-15 kl 17:53 »
Hej.
Jag har möjlghet att köpa en dieselgrålle för 4000 kr. Det är lite jobb med elsystemet som behöver bytas, men det är det enda. Är det en bra affär eller inte?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #1 skrivet: 31 maj-15 kl 18:31 »
Bra affär om du har användning för en så liten traktor. Den är ju till och med så billig att man kan köpa den utan att riktigt veta vad man ska använda den till. Lite brasklapp på hur mycket och vad som är fel på elsystemet. Både generator och startmotor blir lätt några tusen till.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #2 skrivet: 31 maj-15 kl 18:38 »
Billigt även om man kanske får lägga någon tusenlapp på en defekt start. Men med lite tur är det bara nya, fräscha kablar som behövs eller ett friskt batteri.

 

torpjens

  • Inlägg: 2391
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #3 skrivet: 31 maj-15 kl 18:49 »
Startar den?
Är oljan gyllene eller svart - inte grå i alla fall?
Går alla växlar i?
Funkar hydrauliken så pass att du kan lyfta grejer med hydraularmarna?


I så fall klart köpläge om du har råd. Tycker jag.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #4 skrivet: 31 maj-15 kl 19:07 »
Om du vill köpa och äga för att det är kul så kan det vara en bra affär.
Om du söker en traktor att använda så leta efter något riktigt. Grållen är ingen bra lantbrukstraktor, duger gott till att dra en mindre vagn men där slutar de goda sidorna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #5 skrivet: 31 maj-15 kl 19:12 »
Om du vill köpa och äga för att det är kul så kan det vara en bra affär.
Om du söker en traktor att använda så leta efter något riktigt. Grållen är ingen bra lantbrukstraktor, duger gott till att dra en mindre vagn men där slutar de goda sidorna.
Hur kommer det sig då att det finns så otroligt många och att den blivit så älskad över stora delar av världen? Visst, för att plöja en leråker är den för liten men till en massa småjobb runt en hobbygård är den perfekt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #6 skrivet: 31 maj-15 kl 20:58 »
Å, om den går, så är den nog nästan lika användbar som min älskade 35-a!  Den använder jag till i stort sett alla lättare jobb.  Sånt som är för tungt för mig ensam ...  ;)  Det är sant att större traktorer orkar mer, men den lilla vändbara traktorn, som kommer fram i smala passager och inte tynger ner marken lika mycket är väldigt användbar i det lilla jordbruket.  Och nästan outslitlig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #7 skrivet: 31 maj-15 kl 21:02 »
35:an är en modernare traktor är grållen och kan dessutom vara billigare pga grållens kultstatus, men för 4000:- så är det ju inte så mycket att fundera över

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #8 skrivet: 31 maj-15 kl 21:07 »
Ja.  Vad ska nittonhundranittiosex använda grållen till?  Kupa potatis och liknande varje dag, eller typ finåka en söndag per sommar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 526
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #9 skrivet: 31 maj-15 kl 23:02 »
Hej igen, rolit med så många svar!
Jag har inte varit å sett på den, men en bekant sa att jag kunde få köpa hans grålle.  Idag har jag redan en mf 175 som gör de större jobben på gården, men vill ha en mindre för att t.ex ha till de mindre sysslorna som att så(jag har en hästsåmaskin ombyggd till traktordrag) och lite andra småsysslor. Så jag känner att jag har ett behov av en sådan traktor. Och jag har en annan kompis som har lovat att hjälpa mig med elen. Och en harv som passar kan jag få av in mormor, så då kan den även användas till att harva med.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #10 skrivet: 31 maj-15 kl 23:21 »
En dieselgrålle går oftast på det dubbla i alla fall, rätt säkert köp med andra ord. Jag har en som jag tycker är väldigt smidig, men eftersom det är den fyrcylindriga varianten så är den lite svårstartad. Men det finns ju startgas ;D Lite tråkigt att kraftuttag och hydraul är kopplingsberoende, men man kan ju inte få allt. Och elsystemet är i stort bortkopplat på min. Jag laddar batteriet med batteriladdare och det räcker rätt länge om man inte klantar sig vid starten. Eller så får den en knuff utför backen, så behövs ingen ström alls. Har ingen startvev till den, men det finns uttag för det på motorn.

Finns reservdelar så man kan totalrenovera dem, och många som har gjort det så man kan få information och hjälp om det behövs.

Hade jag vetat vad jag vet idag om småtraktorer när jag köpte den, hade jag köpt en 35:a istället, men jag är rätt nöjd ändå.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #11 skrivet: 01 jun-15 kl 20:11 »
Hej igen, rolit med så många svar!
Jag har inte varit å sett på den, men en bekant sa att jag kunde få köpa hans grålle.  Idag har jag redan en mf 175 som gör de större jobben på gården, men vill ha en mindre för att t.ex ha till de mindre sysslorna som att så(jag har en hästsåmaskin ombyggd till traktordrag) och lite andra småsysslor. Så jag känner att jag har ett behov av en sådan traktor. Och jag har en annan kompis som har lovat att hjälpa mig med elen. Och en harv som passar kan jag få av in mormor, så då kan den även användas till att harva med.
Då är det ju inget att tveka över, köp den! Men räkna med att det snabbt springer iväg i pengar när det kommer till reservdelar. I slutändan kommer det troligtvis inte vara en bra ekonomisk affär, men det blir mycket nöje för pengarna om man tycker om traktorer. Som någon sa så är dieseln ökänd för sin svårighet att starta, men det går ju med lite vilja.
Å, om den går, så är den nog nästan lika användbar som min älskade 35-a!  Den använder jag till i stort sett alla lättare jobb.  Sånt som är för tungt för mig ensam ...  ;)  Det är sant att större traktorer orkar mer, men den lilla vändbara traktorn, som kommer fram i smala passager och inte tynger ner marken lika mycket är väldigt användbar i det lilla jordbruket.  Och nästan outslitlig.
35:an är en riktigt traktor, grållen är en liten maskin som man kan asa runt saker med om de kan kopplas där bak. Typ som en fyrhjuling, kul men inte mycket mer än så fast den har ju långt bättre framkomlighet än en fyrhjuling.

Hur kommer det sig då att det finns så otroligt många och att den blivit så älskad över stora delar av världen? Visst, för att plöja en leråker är den för liten men till en massa småjobb runt en hobbygård är den perfekt.
Nä tycker absolut inte den är perfekt till en hobbygård, åtminstone inte om du menar en hobbygård där man har odling och lite djurhållning.
Grållen var en fantastisk maskin på sin tid som ersättare till hästen. Lika fantastiskt var företaget som tillverka grållen därav de med all rätt höga försäljningssiffrorna. Men den är just det den är, en ersättare till hästen.
Välmött

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 526
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #12 skrivet: 02 jun-15 kl 00:24 »
Hej! Det är nu bestämt, jag har köpt den. Ska kanske hämtas denna vecka. Om någon har sätt "hem till byn" så använder ju Evert Persson sin grålle till allt. Och jag riktigt längtar efter att få börja använda min!! Men varför är dieselgrållarna så svårstartade? Och är det något mer man bör tänka på? Ska jag köpa en enskärig plog för att även kunna plöja med den? Jag har en tvåskärig till 175:an men vet ett ställe som har en enskärig som bara står...
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14960
    • Östergötland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #13 skrivet: 02 jun-15 kl 00:37 »
Låg kompression och inga glödstift. Sitter ett i grenröret. Jag använder en liten gnutta startgas (hellre för lite än för mycket), och då går det fint.

Det finns ett gäng entusiaster häromkring och deras grållar är i fint skick och de plöjer med 2-skärigt. Vätskefyllda däck säger de är ett plus, och jag kan tänka mig att de inte har så stor bredd mellan skären.

Min är för närvarande i tjänst som betongbil. Väldigt smidig liten traktor.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #14 skrivet: 02 jun-15 kl 06:26 »
Jag hade en förut, den tyckte jag var lättstartad. Sen hade jag lyxen att ha motorvärmare på den. Men så länge temperaturen låg över nollan startad den snällt ändå.
Hade en enskärig plog som jag hängde på och plöjde upp potatislandet med. Den gick bra att köra med. Men ska du gå upp i tvåskärigt så behövs nog vikter och vätskefyllda slangar.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #15 skrivet: 02 jun-15 kl 09:23 »
Låg kompression och inga glödstift. Sitter ett i grenröret. Jag använder en liten gnutta startgas (hellre för lite än för mycket), och då går det fint.

Den har väl en hel del köldstartsmekanismer, men dom kanske inte alltid funkar.

Glödstiftet i insuget ska väl, om jag förstår det rätt, användas tillsammans med pumphandtaget som sitter på instrumentpanelen, så man får igång en brand i insuget.

Sen sitter det väl även köldstartsknapp på insprutningspumpen.

Så dom har nog gjort vad dom kunnat för att försöka få den mer startvillig.  Men hur man skulle få igång den med veven begriper då inte jag, för som sagt, lättstartade är dom inte.

Lär man sig sen tekniken med att lyften bara funkar med kraftuttaget igång, så funkar den ju till enklare sysslor.
Men lite konstigt är det allt när man gjort en såpass fin hydraul, och sen gör en sån epa-konstruktion av pumpen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #16 skrivet: 02 jun-15 kl 10:08 »
Kallstartanordningen är så att säga ett paket där både spridaren i insugningsröret och värmespiralen ingår. Den är vanlig på engelska dieselmotorer oavsett fabrikat från 1940-1960-talet. Jag har inte själv försökt kallstarta någon motor med sådan lösning, men den lär fungera bra om man bara gör exakt som det står i instruktionsboken.

En annan klassisk kallstartmetod, som är lite snällare än startgas, är att lossa en luftslang mellan luftrenaren och insugningsröret och blåsa in i insugningsröret med varmluftpistol eller gasollampa medan man kör startmotorn.

En viktig sak för att lyckas kallstarta en motsträvig dieselmotor är att det verkligen är full fart på startmotorn. Det lönar sig att se till att hålla den i perfekt skick, ha bra ordning på alla batterikablar så man slipper onödigt spänningsfall, och inte minst ha ett bra, tillräckligt stort och väl laddat batteri.

Sen kan man inte annat än att bli fascinerad av engelska ingenjörers förmåga att snåla på fel saker när en produkt måste prispressas. Det brukar liksom bli mycket mer fel när en engelsman ska göra något som ska kunna serieproduceras billigt, än när t ex en tysk eller amerikan ställs inför samma uppgift. Engelska konstruktörer kommer däremot till sin rätt när deras Rolls Royce-syndrom tillåts blomstra fritt.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #17 skrivet: 02 jun-15 kl 21:33 »
Alla traktordieslar på den där tiden kallstartade mer eller mindre dåligt. Det var därför som bensinmotorerna hängde kvar som alternativ in på början av 60-talet det vill säga ungefär då de flesta dieselmotrerna började starta någorlunda lätt.

Ferguson 35 med Standard Companys fyrcylindriga diesel var ju känd för att man inte skulle stanna den i skuggan av en höstör då man körde hö mitt på sommaren ;D En bekant som körde snöplog med Ferguson 35 på den tiden berättade att de tände en vedbrasa under motorn och eldade tills målfärgen började koka på motorhuven. Sedan gick den att starta.

Grållen lär ha varit betydligt bättre men litet av samma syndrom fanns väl där....... En sån där engelsk kallstartanordning gör skillnad fastän den är primitiv. Det blev stor skillnad på min MF165 då jag fick kallstarten i skick. Hur som helst så skall man om möjligt använda motorvärmare i minusgrader på den tidens dieslar. De är inte byggda för att kallstartas vintertid. Innan det fanns motorvärmare byggde dieseltraktorägarna små traktorgarage med vedkamin.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #18 skrivet: 03 jun-15 kl 16:35 »
Min 35a startar ganska snällt, men man måste vara HÖVLIG mot en så gammal herre!  Inte komma och basa på och tro att det bara är att sätta i nyckeln och börja köra!   >:D  Glöda, trampa ner koppling, och lite sånt, och varför inte startgas som extra vänlighet en kall morgon!  ;D  Och regelbunden service, förstås!   :-*

  Om det är en bekant som säljer, så borde du inte riskera att bli alltför lurad.  Hän ska ju möta dig i fortsättningen, och kunna hälsa vänligt, eller hur! o:)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #19 skrivet: 03 jun-15 kl 20:39 »
Min 35a startar ganska snällt, men man måste vara HÖVLIG mot en så gammal herre!  Inte komma och basa på och tro att det bara är att sätta i nyckeln och börja köra!   >:D  Glöda, trampa ner koppling, och lite sånt, och varför inte startgas som extra vänlighet en kall morgon!  ;D  Och regelbunden service, förstås!   :-*

Gratulerar till ett oerhört speciellt exemplar....eller är din 35a av den nyare modeller med trecylindrig Perkins P3.152 motor? De brukar starta snällt och arbeta duktigt i alla väder bara man behandlar dem med en viss hövlighet så som det anstår en äldre gentleman från England och ger dem en god omvårdnad.
De äldre 35orna med guldbronserad kropp och gråa plåtar (såkallade guldkalvar) och fyrcylindrig motor från Standard Company är en annan historia....... om du inte råkar ha ett väldigt speciellt exemplar......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser