Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagn och socialbidrag?  (läst 3769 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #20 skrivet: 04 jun-15 kl 15:51 »
Exemplet är inte sant. Ingen får pengar direkt. Dom har ingen kontanthantering etc... Lögn lögn och åter lögn. Varför vill ni lura Maitiú ?

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG DÅ?

Eftersom jag är exemplet som Skogsvilde hänvisar till och du inte har frågat mig om de betalt mig kontant innan du påstår att de gjort det och att allt är en lögn.
Så framstår du som en som inte håller sig till korrekta uppgifter.
Är din agenda att bara förstöra den här tråden?

För allas kännedom så betyder det inte att jag fick kontanter, när de tog ett beslut om att hjälpa mig direkt på plats vid mitt besök hos soc.
Om ni inte känner till det så sätts pengarna in på den sökandes bankonto.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17002
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #21 skrivet: 04 jun-15 kl 15:52 »
Exemplet är inte sant. Ingen får pengar direkt. Dom har ingen kontanthantering etc... Lögn lögn och åter lögn. Varför vill ni lura Maitiú ?

Vad lägger du i ordet direkt?
Omedelbums?
Under besöket fick man ok?
Eller vad för för något?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maitiú

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #22 skrivet: 06 jun-15 kl 08:45 »
Oj oj oj, här har det blivit debatt. Spännande  :)
Först och främst så vill jag bara klargöra att min första fråga var sprungen ur nyfikenhet, för att se huruvida det ens är möjligt att få soc om man är ärlig med dem och säger att man bor i en vagn, som kan ses som en kapitaltillgång och därför måste säljas som en person nämnde, eller om man skall skriva sig hos en kompis.
Det handlar inte om att luras eller suga ut någonting, det handlar enligt mig om överlevnad. Vill staten köra med en, ja, då får man faktiskt köra med dem tillbaka för att kunna göra det lite bättre för sig själv; i detta fall undvika att sälja sin enda bostad som har en totalkostnad på 15000:-, utan lån och annat trams.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17002
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #23 skrivet: 06 jun-15 kl 10:20 »
Oj oj oj, här har det blivit debatt. Spännande  :)
Först och främst så vill jag bara klargöra att min första fråga var sprungen ur nyfikenhet, för att se huruvida det ens är möjligt att få soc om man är ärlig med dem och säger att man bor i en vagn, som kan ses som en kapitaltillgång och därför måste säljas som en person nämnde, eller om man skall skriva sig hos en kompis.
Det handlar inte om att luras eller suga ut någonting, det handlar enligt mig om överlevnad. Vill staten köra med en, ja, då får man faktiskt köra med dem tillbaka för att kunna göra det lite bättre för sig själv; i detta fall undvika att sälja sin enda bostad som har en totalkostnad på 15000:-, utan lån och annat trams.


Om du nu vill lyfta socialbidrag så är det inte staten som kommer att få ta kostnaden.
Det är kommunen. Dvs din familj, vänner och bekanta som är bosatta i just den kommunen som får ta smällen för att du skall få understöd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sturegrenkvist

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #24 skrivet: 06 jun-15 kl 10:54 »
Oj oj oj, här har det blivit debatt. Spännande  :)
Först och främst så vill jag bara klargöra att min första fråga var sprungen ur nyfikenhet, för att se huruvida det ens är möjligt att få soc om man är ärlig med dem och säger att man bor i en vagn, som kan ses som en kapitaltillgång och därför måste säljas som en person nämnde, eller om man skall skriva sig hos en kompis.
Det handlar inte om att luras eller suga ut någonting, det handlar enligt mig om överlevnad. Vill staten köra med en, ja, då får man faktiskt köra med dem tillbaka för att kunna göra det lite bättre för sig själv; i detta fall undvika att sälja sin enda bostad som har en totalkostnad på 15000:-, utan lån och annat trams.

och ja, du är skyldig att sälja din bostad som är värd 15000, dom pengarna kan du klara dig 2-3 månader på.


Personangrepp bortmodererat. (:)  /Torpjens
« Senast ändrad: 06 jun-15 kl 14:15 av torpjens »
"Sova är silver, tälta är guld."

Skogsvilde

  • Inlägg: 17002
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #25 skrivet: 06 jun-15 kl 12:04 »
och ja, du är skyldig att sälja din bostad som är värd 15000, dom pengarna kan du klara dig 2-3 månader på.
Följdmoderering. (:) [size=78%] /Torpjens[/size][/color]

Nu har du fel. 
Det behöver inte vara nödvändigt att sälja husvagnen om det är en den bostad man har.
Att du blev tvingad att sälja bilen beror på dina omständigheter inget annat och hur dom ser ut kan jag inte uttala mig om.

Jo det kan vara bidragsfusk om man skriver vagnen på kompisen och sedan hyr den av denne.
Dessutom så hamnar kompisen i en situation där denne möjligen behöver redovisa inkomster i sin självdeklaration.
Underlåtenhet att göra detta kan innebära att man blir föremål för rättsliga åtgärder.
« Senast ändrad: 06 jun-15 kl 14:15 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #26 skrivet: 06 jun-15 kl 12:18 »
Visst kan man ha otur och möta fel person i maktens boning, men oftast är det trevliga människor där liksom i övriga samhället. Är man trevlig och lägger fram sitt problem så blir man oftast trevligt bemött.

Kan tänka mig att personkemin inte alltid synkar när vissa personer måste umgås med andra...

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #27 skrivet: 06 jun-15 kl 12:47 »
Bil får man inte ha om man har soc, möjligen om det finns speciella skäl. Men bostad har man väl rätt till.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #28 skrivet: 06 jun-15 kl 12:50 »
och ja, du är skyldig att sälja din bostad som är värd 15000,


öh, nej... läs reglerna innan du uttalar dig

från http://www.sydsvenskan.se/malmo/bostadsratt-inget-hinder/
SÅ SER REGLERNA UT
En bostadsrätt eller en villa är en tillgång som kan säljas om du har behov av socialbidrag. Men bara om behovet av ekonomiskt stöd är långvarigt - mer än fyra månader - och försäljningen ger ett överskott. Alltså att det blir pengar över när eventuella lån på bostaden har betalats.
Oavsett måste socialtjänsten alltid göra en individuell bedömning.
Det kan finnas andra skäl till att en försäljning inte bör göras. Till exempel om det blir svårt att hitta en ny bostad, om bostaden är svårsåld eller om en flytt av olika skäl är olämplig.
Om bostaden ändå måste säljas ska den bidragssökande få minst fyra månader på sig att sälja.



Följdmoderering. (:) /Torpjens
Bil betraktas som en avyttringsbar tillgång vid bedömningen av rätt till ekonomiskt bistånd enligt 4 kapitlet socialtjänstlagen.
Detta kan innebära att du inte har rätt till försörjningsstöd om du har kvar din bil. Undantag kan göras om du har särskilda skäl.


så uppenbarligen så kunde du inte presentera några särskilda skäl till att behålla din bil, och då får du snällt följa samma regler som alla andra om du vill ha ekonomiskt bistånd - svårare än så är det inte

Bil får man inte ha om man har soc, möjligen om det finns speciella skäl. Men bostad har man väl rätt till.


precis det är olika regler för bil och bostad, men om du äger ditt boende och har ett långvarigt behov av ekonomiskt bistånd så kommer du sannolikt att få sälja boendet och flytta till en hyreslägenhet istället...[men det är, som citerats ovan, inte på dagen och inte i alla lägen... vagnen som boende kommer sannolikt att betraktas som svårsåld och att en hyreslägenhet kostar socialtjänsten mer - så min gissning är att en sådan ansökan skulle beviljas utan krav på att sälja vagnen]
« Senast ändrad: 06 jun-15 kl 14:18 av torpjens »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #29 skrivet: 06 jun-15 kl 14:20 »

Grovstädat trådens senaste delar. (:)  Skilj på sak och person.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17002
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vagn och socialbidrag?
« Svar #30 skrivet: 06 jun-15 kl 14:24 »
Bil får man inte ha om man har soc, möjligen om det finns speciella skäl. Men bostad har man väl rätt till.

Det är därför man skall göra individuella bedömningar.
För bor man där det inte finns allmänna kommunikationer så kan bilen vara en nödvändighet för att kunna komma på fötter igen.
Eller om det finns särskilda behov för en bil såsom handikappanpassning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
Stengrim, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser