Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt och fästingar  (läst 2417 gånger)

Erikaerika

• Bohuslän
Katt och fästingar
« skrivet: 29 maj-15 kl 23:15 »
Ena katten är lite av en vagabond och drar runt lite överallt i skog och mark. Då det verkar vara ett fästing år får han många fästingar. Har man tur så har inte fästingen bitit sig fast utan kryper och är inga problem att ta bort. Problemet kommer när de bitit sig fast, vilket är övervägande, då är det betydligt svårare.
Till saken hör att katten tidigare varit en övergiven vildkatt utan hem och rädd för människor, men som med tålamod och kärlek blivit en huskatt. Han gillar att klappas och kelas med,
men han är lite svårare att ta bort fästingar ifrån än den äldsta katten som är van med detta från början. Dessutom får han fler fästingar än den äldre katten.
Så för att underlätta finns det något bra tricks, medel eller husmorsknep???

flaatfleet

• Bohuslän
SV: Katt och fästingar
« Svar #1 skrivet: 01 jun-15 kl 14:18 »
vi använder frontline :) dom får lite fästingar men hoppas de funkar lite :)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-15 kl 23:58 »
Jag tycker att det fungerar bäst med Otom fästingsplockare.

Det fungerar även på mina utekatter som inte har mycket ro för gosande. Men tillräckligt för att man skall känna efter dagligen och smyga dit plockaren medan man kliar, snurra snabbat och "plupp" den är loss!
För att underlätta och snabba upp proceduren - de skulle aldrig vänta för mig att döda varje fästing!- så har jag en burk med vatten vid sidan av och släpper ned fästingarna däri för att spolas bort senare.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Gasten

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-15 kl 04:00 »
Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för Fixodida zx om du har möjlighet att få i katten det (t.ex. genom att blanda det i maten). Jag har gett mina tre katter det i ca 1 och en halv månad tillbaka, och trots att  missarna är ute nästan jämt så har de knappt en enda fästing nu för tiden. Kanske 1-2 per vecka bara. Det tar visserligen några veckor innan medlet ger effekt, men det är värt tålamodet, tycker jag.  :)
Höns och rock n' roll!

Kengus89

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-15 kl 06:41 »
Flytta till Norrland, här finns dem knappt!  ;D

SofiaB

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-15 kl 08:36 »
vi använder frontline :) dom får lite fästingar men hoppas de funkar lite :)

Jag gav mina katter Frontline förra året. Den ena blev jättesjuk och kräktes kaskader av gult äckel. Fick bada honom med diskmedel för att få av medlet. (Enligt veterinärrekommendation).
Numera gör jag en blandning av krossad vitlök och hackad rosmarin och häller över olja(raps) och lite citronjuice. Låter det stå över natten i rumstemperatur och droppar i nacken på katterna. Hjälper inte helt men tycker att det blivit bättre.
Röran står i kylskåpet i ca 7-10 dagar och droppas på med någon dags mellanrum.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 23 jun-15 kl 12:09 »
Frontline åt djur som av naturen slickar sig över hela pälsen?  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gasten

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-15 kl 02:23 »
Jag har också dålig erfarenhet av frontline. En gång för många år sedan gav jag det till några kycklingar som hade smittats med löss, och det fick påföljden att de blev mycket sjuka. En av dem strök nästan med. Så aldrig att jag kommer använda Frontline igen.
Höns och rock n' roll!

Erikaerika

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 24 jun-15 kl 21:26 »
Jag tycker att det fungerar bäst med Otom fästingsplockare.

Den verkar ju bra! Har beställt en.

Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för Fixodida zx om du har möjlighet att få i katten det (t.ex. genom att blanda det i maten).

Ja äter gör han i mängder så det borde gå bra. :) Vad jag förstår verkar det inte heller finnas några dåliga biverkningar.
Dåliga biverkningarna är bland annat just det som gör mig tveksam till Frontline, har därför inte velat använda det.

Flytta till Norrland, här finns dem knappt!  ;D

Norrland i all ära, men Bohuslän det är fint det (förutom alla fästingar och mördarsniglar då)  :)

Gasten

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-15 kl 01:38 »
Fixodida innehåller bara naturliga ämnen, och så vitt jag vet så är den enda biverkningen att katterna får glansig och mjuk.päls!  ;D
Höns och rock n' roll!

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser