Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mv3 status eller inte?  (läst 6190 gånger)

Hönsmorsan

• Västergötland
Mv3 status eller inte?
« skrivet: 29 maj-15 kl 21:56 »
Hej.
 Jag är en förstagångsköpare av får. Är lite villrådig ang. om jag ska köpa ifrån en besättning som har mv3 status. Eller om det inte är så viktigt....
Jag har också hästar och alpackor. Dessa djur går inte tillsammans och det kommer inte fåren göra heller, men tanken är att de ska växelbeta.
Snälla, ge mig råd hur jag ska göra.  :-\

Weasel

• Skåne
SV: Mv3 status eller inte?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-15 kl 22:09 »
Köp med mv3! Bara dumt att riskera att köpa sjuka djur. Priset brukar inte skilja så mycket att det är värt risken.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-15 kl 00:36 »
Håller med. Även om MV inte är så vanligt att man behöver oroa sig, så är det en trygghet att veta. Och även om okontrollerade besättningar kan vara välskötta ur parasit/sjukdomssynpunkt, så tror jag de som bryr sig om att hålla M3-status ligger lite bättre till. Sedan är det betydligt lättare att sälja livdjur om du har statusen själv. Tror du måste köpa minst fem får för att få "ta över" M3-statusen. Annars får din besättning starta om från början med intensivare provtagning och lägre status innan du åter kommer upp i M3.

Men jag håller inte koll på reglerna längre, minns bara hur det var.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 30 maj-15 kl 09:08 »
Jag gick med i MV3 programmet för att lättare kunna sälja livdjur. Jag vet inte vem som köper djur utan mv3 status, jag skulle inte göra det, eftersom prisskillnaden är så liten.
Nackdelen är att det är svindyrt att vara med i programmet. Veterinärkostnaden för att ta blodproverna gick på närmare 2000kr inkl moms. Hoppas de kan friförklara landet från mv och lägga ned programmet. Finns säkert en del som varit med och gått ur pga kostnaden. Köper man djur utan mv3 och ska gå med blir det ju ännu dyrare eftersom man behöver tätare provtagningar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-15 kl 09:51 »
Skulle bli förvånad om det hände, Olivia. När det skapats en födkrok vill de inte bli av med den.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 30 maj-15 kl 10:28 »
När man väl har M3-status är det inte så dyrt att upprätthålla den. Innan behövde man ta prov igen men, i år fick jag bara en försäkran att skicka in och fylla i vilka kontakter min besättning haft med andra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 maj-15 kl 14:47 »
När man väl har M3-status är det inte så dyrt att upprätthålla den. Innan behövde man ta prov igen men, i år fick jag bara en försäkran att skicka in och fylla i vilka kontakter min besättning haft med andra.

Precis! Första gången vi provtog kostade det 700 i veterinärkostnad, och de pengarna fick vi tillbaka från programmet.

I fortsättningen ska M3 besättningar som tagit 2 egna prov inte provtas alls om man bara haft kontakter med andra m3-besättningar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 4 användare (3 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser