Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrosor i komposten  (läst 10252 gånger)

gröngölingen

• Skåne
Maskrosor i komposten
« skrivet: 15 maj-15 kl 23:34 »
Kan jag lägga uppgrävda maskrosor i komposten, ruttnar de upp, eller skapar jag ännu fler maskrosor när jag sprider ut den förmultnade komposten. Någån som har provat. 

patric1982

• Halland
SV: Maskrosor i komposten
« Svar #1 skrivet: 16 maj-15 kl 05:01 »
Har tyvärr inget svar på din fråga, men vet att inte allt för gamla maskrosblad ska vara väldigt nyttiga och goda i sallad (likt ruccola) Mycket vitaminer och antioxidanter. Synd att slänga ju :)

Men skulle tro att om du lämnar de gula blommorna i komposten så kan de nog "slå ut" till frön som sedan sprids med vinden. Även om de är uppgrävda.

JFOT

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-15 kl 07:39 »
Lägg dem i solen så att rötterna torkar först. Problemet är inte fröna utan att rötterna börja växa i komposten och på sätt är levande när man ska sprida jorden. Nu är maskrosor så vanliga och det är så mättat med frön att det inte heller gör någon större skillnad men om man gör på samma sätt med alla ogräs med kraftiga rötter så slipper man en del andra.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 maj-15 kl 09:21 »
Man kan minska risken för att blommorna fröar av sig i komposten om man nyper av dem från stjälkarna. Och risken för fröspridning är mindre om man gräver ner dem djupt i en kompost som det är bra fart på, då är det god chans att även fröna förmultnar. Framför allt eliminerar det risken att de sprids med vinden från komposten.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 16 maj-15 kl 09:37 »
Jag har särskilda komposthögar och -tunnor för ogräsrötter och diverse material som följer med dem, d.v.s. hela ogräsplantor med rötter och jord o.dyl. Dessa komposter får ligga extra länge, 2-3 år innan de går tillbaka till landet. Ibland sätter om dem på olika vis i olika steg, ibland får de ligga i samma hög eller tunna hela tiden. Högar och tunnor bör vara täckta. Jag använder stråmaterial resp lock på glänt. Man måste förstås hindra ogräset från att växa igenom. Detta gör det mest aktivt det första året. Sen bör det vara cirka halvdött. Dock är en hög ogräsrötter inte fullt så livskraftig som man skulle kunna tro. De har ju i allmänhet hamnat i en annan miljö än den där de trivdes. Ofta trivs de i kompakt och dåligt dränerad jord. Komposthögen är oftast tvärtom. Detta ger utmärkt kompost som jag tror är bra för jorden.

Man kan döda dem i solen för att hindra dem att ställa till med problem i komposten. Det underlättar, men man tappar nog en del näring på detta. En smaksak vilket man väljer tycker jag.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-15 kl 21:06 »
Vi lägger maskrosor i den vanliga komposten. Sommartid får den väl ligga i så där tre månader innan den läggs på landen. Jag har aldrig problem med maskrosor i odlingarna.  Brukar folk ha det?  Gott om en massa rotogräs dock - kvickrot, femfingerört,  smörblommor, gåsört, syra,  och annat som jag inte vet namnet på.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 17 maj-15 kl 09:42 »
Jag kan hålla med om att maskrosor sällan är något större problem i frilandsodlingar och aldrig på övriga ytor. Maskrosor är ganska snälla och sprider sig inte med rotutlöpare, ska kanske därför inte heller kallas rotogräs även om de är fleråriga och kan växa tillbaka från rotbitar, men ibland kan de bli för många. Mitt svar gällde nog framför allt andra och tuffare ogräs än maskros, främst typiska rotogräs.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 17 maj-15 kl 13:08 »
Är komposten så varm så den ryker överlever inga maskrosfröer, dock vill ju inte de övriga, maskarna och andra nedbrytare, ha så hög temperatur. Om du har kopiösa mängder maskrosor att kompostera så kan du ju göra en ren maskroskompost och förse den med mycket färskt gräsklipp och liknande som höjer värmen rejält och sas snabbkoka maskrosorna i en sluten kompost som står någorlunda varmt placerad.
Har aldrig upplevt några problem med att kompostera maskrosor i den vanliga komposten men det handlar då såklart inte om jättestora mängder.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 maj-15 kl 13:15 »
Maskrosor ger jättemycket bra pollen och nektar till bina och alla andra pollinerare.
Så därför har jag som nybliven biägare sparat alla maskrosor.
Vi får väl se hur det kommer se ut om ett par år....

välås

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-15 kl 20:44 »
Vad säger ni om täckodling med hjälp av bl.a maskrosor, alltså stjälkar, blad och blommor innan de gått i frö. Borde väl gå? Jag vill prova täckodling i större omfattning i år och behöver det material jag kommer åt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 19 maj-15 kl 22:20 »
Testa så får du se. Alltid lär du dej nåt.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 maj-15 kl 22:30 »
Vi tog första omgången grönmassa, hackat med dubbelhack, när maskrosorna var i full blom. Slängde allt i en hög som kanske vägde mellan ett och två ton. På ett dygn var det så varmt därinne att man inte ville sticka in handen för länge. Kommer man upp i den värmen och sen använder det som täckmaterial har nog det mesta dött av.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 20 maj-15 kl 09:12 »
Det går bra att täcka med maskrosor, alldenstund täcket är tillräckligt tjockt kommer inget ogräs igenom det, känsliga ställen tex där en täckt av för att så eller plantera måste rensas oavsett.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

välås

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 21 maj-15 kl 19:16 »
Tack för svar Christelle!  Det svar jag ville höra! En sak som kan vara negativ just med maskrostäckning är att mördarsniglarna verkar ha en förkärlek för maskrosblomman vilket drar till sig sniglarna till landet. Men jag testar i år.

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 25 maj-15 kl 13:45 »
Vi tog första omgången grönmassa, hackat med dubbelhack, när maskrosorna var i full blom. Slängde allt i en hög som kanske vägde mellan ett och två ton. På ett dygn var det så varmt därinne att man inte ville sticka in handen för länge. Kommer man upp i den värmen och sen använder det som täckmaterial har nog det mesta dött av.
För många år sedan tog jag tempen i en gräsklippshög, det var över 60 grader!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 25 maj-15 kl 16:49 »
Maskrosorna blommar så fint här nu.  :)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 26 maj-15 kl 09:34 »
Och våra bin är glada och kommer hem med en massa solgult pollen. Men det har inte med saken att göra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

välås

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 26 maj-15 kl 12:38 »
Och mina maskrosor fröar så fint nu, där de ligger som täcke i landet. Nu gäller det att täcka och kväva ev. maskrosgroning.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 26 maj-15 kl 22:48 »
Maskros är inte ett särskilt besvärligt fröogräs i frilandsodling enligt min erfarenhet. De etablerar sig lätt i svagare gräsmarker, inte minst gräsmattor, troligen med frö, men i öppen jord är det lätta att hålla dem borta. Du oroar dig kanske överdrivet för dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
evigheten, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser