Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte för starka samhällen  (läst 1097 gånger)

Bilou

• Blekinge
Inte för starka samhällen
« skrivet: 15 maj-15 kl 23:21 »
Jag bor i ett kedjehus på en tomt på 370 kvm. Grannarna har ännu mindre tomter. Jag har en kupa, och det ger rätt så mycket bin. Nu hade jag tänkt att om jag delar samhället och säljer ett nästa vår och delar samhället igen, säljer ett året därpå, etc, då kan jag hålla antalet bin i schack. Frågan är; funkar det så? Eller är det bara nybörjar-jag som hittat på det här?

Jag har bin för att jag tycker om insekter (som inte sticks när det inte behövs) och honung. Målet är att ha tillräckligt med honung för eget bruk (25 burkar/år) och för att ge bort i present. Dessutom vill jag invintra på honung. Resten är bonus. Jag tycker alltså inte att det är viktigt att få så mycket honung som möjligt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Inte för starka samhällen
« Svar #1 skrivet: 16 maj-15 kl 08:48 »
...Nu hade jag tänkt att om jag delar samhället och säljer ett nästa vår och delar samhället igen, säljer ett året därpå, etc, då kan jag hålla antalet bin i schack. Frågan är; funkar det så? Eller är det bara nybörjar-jag som hittat på det här?
...
I teorin men är inte alls tillräckligt. Du måste göra minst 4-5 avläggare successivt med början nu för att hålla nere storleken. Man skulle kunna säga att du måste hela tiden plocka bort så många yngelramar att det aldrig är trångt för dem på en låda.

Det bästa är nog att köpa begagnade utgallrade drottningar som inte håller måttet av någon drottningodlare.

addebadde

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-15 kl 09:49 »
Fast det finns ju andra metoder. Yngelfri period löser ju samma sak, dvs antingen spärra drottningen så hon inte kan lägga ägg under tex ett par veckor strax innan huvuddrag. Eller helt enkelt döda drottningen och låta dem dra upp ny vilket också leder till yngelfri period. Det minskar dessutom varroatrycket, och leder sannolikt till mer honung, inga larver att mata under huvuddraget.
Sen hur många avläggare man behöver göra för att hålla nere svärmningslusten beror ju mycket på hur bra dragförhållanden man har.

Förslag: gör som du själv tänkt enl ovan, om samhället ändå blir för stort och går i svärmingsstämning, ta till någon av de andra metoderna. Se bara till att den yngelfria perioden inte blir för sent på sommaren, då blir det brist på vinterbin.

Bilou

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 maj-15 kl 15:58 »
Tack för era svar! Här är det blommor från tidig vår till sen höst. Jag fick en svärm i fjol i juni, som jag kunde invintra på 2 lådor...

Funderar nu på att skaffa 5 lådor till så att jag har 9 sammanlagt. Pengar spelar också roll, men lådorna går väl att sälja eventuellt, och hoppas jag får in lite honung i år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser