Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fylla på bin och yngel.  (läst 1418 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Fylla på bin och yngel.
« skrivet: 14 maj-15 kl 12:37 »
Har varit hos några kompisar som ärvde ett samhälle när de köpte hus.
Samhället är mycket svagt, men har drottning. Min fråga är om det kan anses brukligt att från ett av mina samhällen fylla på deras med bin och yngel. Ska få mina kollade av tillsyningsman först förstås. Tänkte hänga in yngelram direkt i deras, samt, i en av deras tomma lådor, skaka ner bin och sätta överst med perforerad tidning emellan. Vi ska även flytta deras till varmare plats i trädgården, med glas framför och lite gräs i flustret. Eftersom de nu har få täckta celler, kan man ånga in oxalsyra med effekt? Såg ett bi med "intorkade" vingar. De har inte blivit behandlade i höstas av tidigare ägare.
Vad tror ni om dessa habrovinker?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

addebadde

• Västergötland
SV: Fylla på bin och yngel.
« Svar #1 skrivet: 14 maj-15 kl 18:12 »
Det brukar gå bra att blanda bin utan tidningspapper o olika lådor så här på våren. Men om man inte vill chansa går det ju bra att göra så.
Om jag skulle välja att behandla ett litet samhälle mot varroa utan att plåga det för mycket skulle jag nog välja mjölksyra i detta läget. Det är en rätt mild behandling som reducerar varroan en del iallafall, och mer behövs nog inte nu, bättre att behandla ordentligt när samhället återhämtat sig.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #2 skrivet: 14 maj-15 kl 21:23 »
Det brukar gå bra att blanda bin utan tidningspapper o olika lådor så här på våren. Men om man inte vill chansa går det ju bra att göra så.
Om jag skulle välja att behandla ett litet samhälle mot varroa utan att plåga det för mycket skulle jag nog välja mjölksyra i detta läget. Det är en rätt mild behandling som reducerar varroan en del iallafall, och mer behövs nog inte nu, bättre att behandla ordentligt när samhället återhämtat sig.

Tack!
 Ska kolla in mjölksyra. Själv har jag bara oxal.

forestman78

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-15 kl 21:43 »
Så här tidigt på sässongen är det sällan problem att slå ihop bin från olika samhällen. För att öka chansen att lyckas med sammanslagning eller drottningtillsättning kan man kombinera med stark lukt. Thymol luktar starkt och eftersom varroabehandlingen inte är utförd skulle det ju sitta finfint med en thymol / apiguardbehandling i samband med förstärkningen. 
Biodlande torpare med hund och gäss.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #4 skrivet: 15 maj-15 kl 09:52 »
Skönt att höra. Ska göra det så fort som möjligt.

Jocke

« Svar #5 skrivet: 15 maj-15 kl 10:36 »
Tänk bara på att Thymol kan störa drottningens äggläggning så den upphör en kortare stund.
Men på ett svagt samhälle så är det ju det sista man vill.
Hade valt mjölksyra
Använder det sj på skaksvärmarma jag gör

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-15 kl 12:29 »
Jag skulle nog "starta om" hela samhället (om det överhuvudtaget ska bevaras).
-Slå det på nya ramar
-Fyll på bin
-Ev fodra
-Innan första Y-cellen är täckt - spraya med mjölksyra

Mvh /M

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #7 skrivet: 15 maj-15 kl 16:10 »
Jag skulle nog "starta om" hela samhället (om det överhuvudtaget ska bevaras).
-Slå det på nya ramar
-Fyll på bin
-Ev fodra
-Innan första Y-cellen är täckt - spraya med mjölksyra

Mvh /M

Mm. Ja det skulle ju egentligen kännas bäst kanske. Hur mycket bin behövs tro? Får kanske skramla ihop lite här o lite där av mina.
När jag kollade det första gången hade de ca 30kg honung. Nu sitter de på en, vad jag tror, 1/2LS. Gott om foder har de och har haft, så man lurar ju på vad som knasat, om det helt enkelt är varroa, eller om det finns någon annan anledning.
Gjorde en påfyllningsoperation idag med ett svagt samhälle hos mig. Blir intressant att se om det funkar.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #8 skrivet: 15 maj-15 kl 16:12 »
Tänk bara på att Thymol kan störa drottningens äggläggning så den upphör en kortare stund.
Men på ett svagt samhälle så är det ju det sista man vill.
Hade valt mjölksyra
Använder det sj på skaksvärmarma jag gör

Tack för input!

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser