Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda kalkbruk  (läst 11084 gånger)

Theoneandonly

• Skåne
Blanda kalkbruk
« skrivet: 09 maj-15 kl 08:47 »
För murning och putsning av korsvirke, hur blandar man rätt?

Har googlat runt lite å läst att det ska vara vanlig släckt kalk, sand o vatten.
Hur hanterar man kalken rätt, måste den blötas i god tid?

Närmast nu ska vi laga lite här o där på den gamla grunden, har köpt kalkcement till detta.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Blanda kalkbruk
« Svar #1 skrivet: 09 maj-15 kl 10:18 »
1 del kalk och 2-3 delar sand och så vatten till bra konsistens.

Cement är oftast ingen bra kombination ihop med gamla hus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-15 kl 20:50 »
Jag är också litet skeptisk till kalkcementbruk på ett gammalt hus...... I synnerhet högre upp där det kommer i kontakt med trä måste det vara rent kalkbruk. Alla köpta färdigblandade bruk innehåller cement och är odugliga för det här ändamålet.

Kalk och sand och vatten ger ett bra bruk som härdar extremt långsamt men blir litet elastiskt så att det inte spricker om huset rör sig någon millimeter och väldigt grovporigt så det suger väldigt litet vatten.

Jag vet att vissa skickliga murare kan konsten att putsa med bruk av torrsläckt kalk men vi nybörjare gör nog bäst att våtsläcka. Bruk av torrsläckt kalk vill inte fästa på någonting men bruk på våtsläckt kalk är betydligt klistrigare.
Vanlig byggnadskalk som man köper i säckar är torrsläckt. Det innebär att den är släckt med underskott på vatten. Det betyder att det finns färre "klibbiga" molekyler i kalken. Våtsläckt kalk är svår att få tag på men man kan våtsläcka torrsläckt kalk genom att blanda den med vatten till en tjock gröt och hälla den i tunnor eller ett gammalt badkar. Sedan täcker man med byggplast och ser till att det blir så lufttätt som möjligt. Efter en vecka i fristfri förvaring är den någotsånär våtsläckt. Ju längre tid den får stå ju bättre blir den.

Vi blandade färdigt bruk av kalk och sand och vatten men lät det bli litet styvt i konsistensen. Sedan fick det stå och våtsläckas i tunnor och badkar en vecka tills vi blandade upp det med vatten till rätt konsistens och putsade. Det var praktiskt att ha färdigblandat bruk då vi putsade. Med kalkbruk putsar man i flera tunna lager som måste få tid på sig att torka. Vi använde litet grövre hemsiktad sand i de undre lagren och finare köpt mursand i det yttersta tunna putslagret. Vi konstaterade nämligen att en något grövre sand gav färre sprickor i de två undre putslagren som ju var tjockare och finare sand gav bättre yta på det tunna sista lagret. Dessutom torde man få mindre kapillärsugning i putsen på det viset.
Vi putsade om nederdelen av ett trähus. Det hade blivit omputsat nedtill med cementstarkt kalkcementbruk och på bara 15 år hade trävirket ruttnat. Vi tvingades byta så gott som allt virke från fönstren och nedåt i alla ytterväggar det vill säga så högt upp som förra omputsningen nådde. En tydlig lärdom.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 maj-15 kl 09:33 »
Tack för hjälpen, :) Folkes bygg har visst å sälja!
Där har vi handlat en del annat redan.
Ante mig att det inte skulle duga med billig släckt kalk, vill göra rätt första försöket.
Kalkcement-säckarna får komma till nytta någon annan stans..

Vi har inget gammalt murat direkt att ta hänsyn till, grunden ska bara snyggas till lite. Den är 30cm hög.
Å resten av huset har ingen gammal puts nu, ska bli korsvirke i ena delen. Övrigt är båle.
Jag har en äldre tråd om det, Isolera båleväggar.

Så här hemtrevligt ser det ut idag..

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-15 kl 11:08 »
Naturligtvis finns det färdigblandat kalkbruk (utan cement!) att köpa

http://www.malarkalk.se/produkter/kalkbruk/
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
http://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-grov.html

Såna där "hydrauliska" kalkbruk är oftast cementblandade såvitt jag vet. Det finns naturligt hydraulisk kalk men då talar vi om ett fåtal kalkbrott i världen. "Hydraulisk" kalk går inte att våtsläcka och har oftast större kapillärsugning är vanligt gammaldags lyfthärdande kalkbruk.
Tydligen finns det något enstaka lufthärdande färdigt kalkbruk på marknaden i Sverige men inte i Finland.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser