Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfött lamm kan inte stå och skakar.  (läst 5356 gånger)

SannaF

• -
Nyfött lamm kan inte stå och skakar.
« skrivet: 30 apr-15 kl 17:02 »
Hej! I natt fick en tacka två lamm. Den ena stor och stark, den andra inte lika. Den kan inte stå upp (nu kan den om jag hjälper den upp) Jag "ståtränar" den och det funkar en stund.  Den börjar fort skaka när den står och en gång har den fått som ett anfall där den böjde bak huvudet och sträckte fram frambenen. Varade i någon sekund, kanske var den trött då den stått en stund. I morse när vi hittade dem var den mycket hungrig och ivrig på att äta nu har den har klarat dagen men är mindre benägen att sutta mjölk när vi hjälper den till mammas juver. Totalt har vi hjälpt den att äta 3 ggr idag.  Mamma har tillsammans med övriga flocken på 8 tackor fått selen med e-vit i ca 1månad. Kan den ha någon brist som gör detta? Eller har ni andra förslag på vad jag kan göra? Min häst började rista i huden liknande detta en gång och det gick över med magnesium men vågar jag ge det till litet lamm? Kall och "stängd" i munnen men mamma värmer den. Kallar svagt på mamma då och då, som svarar. Hjälp!
Mot nya äventyr!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nyfött lamm kan inte stå och skakar.
« Svar #1 skrivet: 30 apr-15 kl 17:40 »
Att den skakar kan bero på näringsbrist. Hjälp den att dia en stund en gång i timmen fram till natten. Små lamm måste äta ofta. Är de svaga måste de ha hjälp tills de kan äta själva. Hjälp den äta sent i natt sista gången och gör ett uppehåll några timmar och sen ut och hjälp den tidigt imorgon bitti. Om det är näringsbrist ska den bli piggare efter ett dygn eller två bara den får tillräckligt med mat.
Har lammet fått i sig råmjölk? Ge lite extra selen i munnen också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-15 kl 19:28 »
Är den kall i munnen i munnen, är den nerkyld. Ta tempen 40 gr. är normal temperatur på lamm. Antingen värmer du den under värmelampa, eller ta in den och lägg den i ugnen på en handduk på  40 gr, tills den är varm i munnen. Sedan se till att den snuttar på tackan sedan. Annars får du mjölka ur tackan och sonda ner i magen.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 30 apr-15 kl 19:39 »
Tack för svar! Han har fått i sig råmjölk och jag har nu köpt multivitaminer som han har fått precis. Han var inte så sugen på att dia så jag mjölkade ur tackan (tack o lov för snälla tackor!) När han fick smak i flaskan så diade han på ordentligt ca 0,5 dl och han ska få mer om en stund. Vi masserar honom också och han var nu varm i munnen när vi gick. Får kolla om han är kall igen när vi kommer tillbaka - då åker värmelampan upp! Vi provar att ha i lite selen i mjölken nästa gång så håller vi tummarna! Tack igen!
Mot nya äventyr!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-15 kl 22:33 »
Att den är svag beror troligen på att den fått i sig för lite mjölk under sina första levnadstimmar. Vanligaste orsaken till att lamm dör under de första dygnen är näringsbrist, dvs svält.  Mineraler och sådant finns ju även i mjölken. Sitt första mål mat ska den ha fått helst inom 2 timmar efter födseln.

Under första levnadsdygnet så ska de ha 2dl mjölk per kg kroppsvikt, så om lammet väger 2kg ska den ha fått 4dl fårmjölk första dygnet, fördelat på så många givor som möjligt egentligen. Mina nyfödda lamm ser ut att dia en gång i kvarten i princip.. De dricker väldigt lite varje gång.

En jättebra artikel är denna som heter "mera råmjölk åt lammen"

http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/2012/e/433/mera-ramjolk-till-lammen/

SannaF

• -
« Svar #5 skrivet: 01 maj-15 kl 15:00 »
Tack för era svar!
Han hade nog inte varit född så länge som 2 timmar när vi kom ut. Troligen har han legat tokigt i mammas mage eftersom bakdelen var svag men inte framdelen och huvudet (hjärnan).
Han är nu uppe på benen och skakar inte alls lika mycket som igår.
Han fick lite multivitamin tillsammans med modersmjölken i en nappflaska och även pyttelite selen vid nästa matning. Vi satte upp värmelampa över natten men den låg han inte under när vi kom ut i morse.
Idag har han diat från mamma men med hjälp och stöttning från oss. När vi kom ut nu så stod han upp själv och ser pigg ut, till och med tog ett par egna steg, verkar dock inte riktigt kunna hitta spenarna själv ännu men det är stora framsteg ändå. Nu känner jag att det finns hopp att han överlever!
 :D
Mot nya äventyr!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 02 maj-15 kl 09:46 »
Härligt! Håll ett extra öga på honom några dagar så blir det nog bra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
Erik Forsman, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser