Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spadskaft sökes  (läst 13794 gånger)

malarmaster

• Gäst
spadskaft sökes
« skrivet: 19 apr-15 kl 09:20 »
finns skaft till t.ex en grävspade att köpa? Har sökt på nätet men inga napp.

En komplett spade kostar från 39 (dålig kvalitet) till några hundra för vettig kvalitet men just skaften är skitdåliga oavsett pris. Nu har jag tre avbrutna spadar och det är ju ett stort slöseri att slänga bladen som är i gott skick bara för att skaftet brutits. Förr fanns hickoryskaft att köpa,likaså ask. Nu tycks det mesta göras i gran och de tål inte vatten innan de rötar. Ny spade igen alltså? Ulf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: spadskaft sökes
« Svar #1 skrivet: 19 apr-15 kl 09:50 »
Jag har sett spadskaft, men det var några år sen senast. Kommer inte ihåg var. Troligen i någon mycket välsorterad trädgårdsbutik (stormarknad,bygghandel, järnhandel) som kanske inte finns kvar.

Biltemas trädgårdsspadar för ca 138 kr är bra och har askskaft. De har också en spetsigare grävspade för ca 169 som är bra men känns aningen tunn i stålet. Kanske ask i den också. Jag tror de har en svensk tillverkare på dessa spadar - ej säker.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 19 apr-15 kl 09:58 »
Jag fick denna träff direkt på Fiskars spadskaft:
http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/3490/spadskaft_fiskars_6242

Men det kanske är gran?
På Fiskars sajt får jag ingen träff på spadskaft.

Hittar inget om spadskaft på Karlstad redskap.

Här Biltemas trädgårdsspadar:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Spade-2000021607/
Den spetsiga är också en bra allroundspade. Det står inget om askskaft, men jag har för mig att jag läste det i butik för några år sen.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-15 kl 21:08 »
Jag har snickrat ett par spadskaft av kvistfri björk. De fungerar och håller bra men givetvis inte lika bra som hickory.

Betongskyfflar brukar ha raka skaft som går enkelt att svarva. Dikesspadar brukar ha ett krökt skaft som man antingen kan svarva av rakt virke och basa och böja eller så kan man tälja till det av rotkroken av en björk som har vuxit i en sluttning.

Så sent som före jul fanns krökta spadskaft att köpas billigt i Vasa på en affär som sålde grejor från svenska armeens utskottslager. Tyvärr har affären stängt för gott.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 20 apr-15 kl 10:30 »
Det borde finnas med i t ex Fiskars sortiment. Kolla med en återförsäljare som har deras katalog så kan de kanske ta hem.

Det här hittade jag på amazon.uk,
http://www.amazon.co.uk/Toolzone-Replacement-Garden-Spade-Handle/sim/B003YJAUW2/2
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 21 apr-15 kl 18:11 »
Eller så byter du till en spade med stålskaft.
Jag köpte en fiskars ergo för ca 10 år sedan och den håller än.

Det lite kortare bladet i borstål och det längre vinklade skaftet gör den skön att jobba med och såväl bladet som skaftet har tålt 10 år av idogt grävande, vanskötsel, misshandel och icke avsedd användning (vilket ofta varit dödsorsaken till mina redskap eller maskiner).

malarmaster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 apr-15 kl 20:32 »
sett det i någon katalog och det blir nog stålskaft,köpte en fiskars lövräfsa på rekommendation för 10 år sedan och det är den bästa jag haft.trött på att köpa grejor som bara håller ett fåtal år trots skötsel. Ulf

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 apr-15 kl 22:12 »
Korp och spett är bra grejer att ha tillgång till, så man inte använder spadar och skyfflar till för våldsamma jobb.
Dessutom är det mindre arbetsamt, tycker jag.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-15 kl 13:14 »
Absolut. Korp och järnspett och bredgräfta måste man ha. Ett hjälphandtag att skruva fast på spadskaftet underlättar arbetet när man skall skyffla jorden som man har hackat loss med korpen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 apr-15 kl 19:43 »
fick ett mejl från Jula med deras vårkampanj,där annonseras spadskaft i två storlekar.Tittar in i morgon och ser vad som passar,det är tydligen inte helt hopplöst men nog är det konstigt att en så basal produkt på trädgårds/odlarsidan kommit ur bruk? Förr fanns det hela avdelningar i järnaffärerna med reservdelar till räfsor,spadar,yxor,korpar m.m.
Nu förväntas man slänga allt och köpa nytt. ulf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 22 apr-15 kl 19:50 »
men nog är det konstigt att en så basal produkt på trädgårds/odlarsidan kommit ur bruk? Förr fanns det hela avdelningar i järnaffärerna med reservdelar till räfsor,spadar,yxor,korpar m.m.

Jag kan tänka mig flera orsaker.
Upplevd tidsbrist.
Minskande händighet eller benägenhet att ta itu med praktiska ting.
Slit och släng har nog kommit tillbaka. Det finns också billigare varor att köpa även om kvalitén ofta är sisådär till usel.
Kanske också att man jobbar mindre trädgårdsarbete, grävarbete o dyl eller jobbar mindre med handredskap

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 apr-15 kl 20:32 »
Jag behöver bara ett handtag.

Något tips?

kurt

« Svar #12 skrivet: 22 apr-15 kl 20:40 »
fick ett mejl från Jula med deras vårkampanj,där annonseras spadskaft i två storlekar.Tittar in i morgon och ser vad som passar,det är tydligen inte helt hopplöst men nog är det konstigt att en så basal produkt på trädgårds/odlarsidan kommit ur bruk? Förr fanns det hela avdelningar i järnaffärerna med reservdelar till räfsor,spadar,yxor,korpar m.m.

Om det är de som man finner när man säker där, så är det bortkastade 35kr !

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 22 apr-15 kl 23:16 »
Jag har en hel hög med redskap med trasiga skaft. Ingen här är händig nog eller har ork att byta.  ::) Min tanke har varit att leja bort jobbet. Det borde finnas någon som är händig nog att byta alla trasiga träskaft. Det är framförallt räfsor, krattor ock sopkvastar som är trasiga men, även någon snöskyffel, olika spadar och grepar. Någon högaffel är det nog också och så ett gäng yxor. Vad kan vara lämplig betalning per skaftbyte?

Förlåt för trådkapning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 apr-15 kl 23:39 »
Absolut. Korp och järnspett och bredgräfta måste man ha. Ett hjälphandtag att skruva fast på spadskaftet underlättar arbetet när man skall skyffla jorden som man har hackat loss med korpen.

Bredgräfta lät som något intressant, som kanske hade passat på en skyffel? Hur ser de ut?

Fiskars ergonomiska grävspadar, med stålskaft, har jag använt en del och de tycker jag är rätt bra, men jag provade någon ergonomisk skyffel från dem och den var inte alls bra.
Vinkeln mellan bladet och skaftet gjorde att det inte var lätt att hysta iväg det man skyfflat upp. Det ville liksom inte glida av, så man inbjöds till att vända av det istället. Väldigt ineffektivt.
Fast det är mycket möjligt att det är ett handhavandefel, eftersom jag är van vid de vanliga.

kackelmann

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 apr-15 kl 09:32 »
Korp och spett är bra grejer att ha tillgång till, så man inte använder spadar och skyfflar till för våldsamma jobb.
Dessutom är det mindre arbetsamt, tycker jag.

Håller med, har man knäckt tre spadskaft är det kanske inte skaften utan metodiken som brister :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

malarmaster

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 apr-15 kl 12:48 »
mina knäcks för att de rötat nere i stålskoningen,oftast är det granskaft och gran rötar blixtsnabbt.sista spaden knäcktes när jag skulle gräva i jordgubbslandet där jorden är mjuk.
insmord med  linolja varje höst  men den kommer inte åt träet i skoningen vilket tydligen vattnet gör.
Nu blev det stålskaft efter att ha kollat träskaften på jula, skaften var gjorda av bok men jämntjocka vilket innebär massa jobb med att kona nederdelen för inpassning.
den ergonomiska stålspaden kostade 159,träskaftet 39. Jobb med att passa till skaftet låt säga en halvtimme,kostnad 200:- . vinst med att köpa ny spade 80:-.
Få nu se hur denna är att gräva med,den kändes behaglig att bära ut till bilen... ulf

kurt

« Svar #17 skrivet: 23 apr-15 kl 13:09 »
Även om stålskaftet håller på Julas spade, så blir ju plasthandtag snabbt sköra.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 23 apr-15 kl 13:13 »
Jag har både nya och gamla spadar och andra redskap med träskaft. Jag har aldrig varit med om något som rötat. Spricka kan de göra om man inte oljar dem, men inte röta. Förvarar du dem i dyngstan?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 23 apr-15 kl 15:38 »
Jag har räddat en del redskap där det varit röta i skoningen. Står de ute så rinner vattnet ned där, och det brukar finnas spår av jord som hjälper till med nedbrytningen. En bra grävskyffel svetsade jag på ett stålrör på. Blev bra som lämnaute-skyffel ;D

Fick nyss en fin potatisgrep av grannen som brutit av den i skoningen. Där räcker det med en svets så har jag en bra grep utan att åka och handla. Har två bra skottkärror som jag fått för att skacklarna ruttnat av. Lätt bytt, behöver ju inte vara så märkvärdigt, bara det blir funktionellt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 4 användare (1 dolda)
Kristoffer Alexandersson, GSS, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser