Tack för ditt svar!
Jag gick ut och la den lille framför hönan som genast började boa och putta för att få in den. Hon lät riktigt nöjd.
Jag funderade på varför det hände.
Såhär...Hönsflocken bor i en gammal ombyggd kiosk med två utrymmen. Flocken har det ena men får ibland, som idag, gå fritt i hela.
I den delen där flocken inte bor sitter sedan ruvstarten mamman i ett rede inhägnat med kompostgaller.
Jag hade planer på att täta till det med kartong längst ner så de inte går igenom de små.
Tyvärr hann jag ju inte. Troligt är nog att den lille har hängt fast när mamma gått ur redet då de andra gick utanför hennes inhägnad.
Sedan är det dock ett mysterium. Kan det vara så att någon höna/tupp har tagit den lille och burit in den till den vanliga delen?
Det sitter en planka, 5-6 cm hög som tröskel och jag tror inte att den lille kunnat ta sig över där själv. Eller?
Den låg under hönsens sittpinnar, övergiven så ingen hade nog för avsikt att ta hand om den. Men kan de bära så?
Ägg nummer två som det varit hål i sedan i förmiddags hade inte mer hål nu ikväll och hade dessutom torkat in rätt rejält. Vi gjorde så som man inte ska
Tog in och hjälpte kycklingen på traven. Fast vi var noga med att fukta hinnorna och inte pilla bort något som kunde orsaka blödning.
Man såg tydligt att kärlen drog ihop sig undan för undan. Efter en del möda och väntan var den fri och har legat under Skäggagamens värmelampa en stund nu.
Strax ska jag ut till mamman och lämna över även den.
Imorgon får vi se om det är fler som har kläckts eller om det bara ´blev två som förra sommaren.
Tänk att det kan vara så jobbigt att vara kuvös, jag är helt slut