Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni erfarenhet av nematoder mot sniglar?  (läst 7239 gånger)

Tuve

• Skåne
Har ni erfarenhet av nematoder mot sniglar?
« skrivet: 15 apr-15 kl 08:31 »
Jag skulle vilja höra om ni har testat nematoder mot mördarsniglar, och hur ni gjort, och hur väl det fungerat.

Småsniglarna har vaknat nu, och efter den milda vintern är de många, på march mot min gård, fast inte så många här ännu.

Jag har redan myskankor, och höns som äter sniglar, men funderar på att testa nematoder också.

christelle

• Blekinge
SV: Har ni erfarenhet av nematoder mot sniglar?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-15 kl 08:46 »
Om du googlar på anpassad sökning här ovanför på: nematoder mördarsniglar; så får du mycket information kring nematoder som bekämpningsmetod och bra förslag på metodanpassningar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 apr-15 kl 09:30 »
Tack, jag hade sökt, men fann mycket mer när jag hade ordet mördarsnigel istället för snigel. Konstigt, trodde allt skulle komma med då.

Ett av tipsen jag fann var så användbart så jag kopierar in det här också, så fler kan hitta det!

Sicken slug (!) affärsidé:

"Nemaslug slug killer. Vi kan erbjuda ett 3-stegsprogram med nematoder mot mördarsniglar. 3-stegsprogrammet innebär att du får Nemaslug levererat var 6:e vecka till ett rabatterat pris (totalt 3 leveranser). En praktisk lösning som täcker behovet hela säsongen!"

Jovars. Det gäller att tjäna pengar där det går.

Jag har odlat nematoder sedan slutet på 60-talet. Mitt tips är därför följande:

Köp bara en portion. Sen har du ½ sked i en blöt gröt gjord på ströbröd och litet torrjäst och ställer i skuggan (inte i soligt fönster i varje fall, rumstemp är OK). Där växer dom på och du slipper köpa flera. Efter en vecka har du maaassor.

Den här nematoden är något som hör hemma i vanlig europeisk jord/mark. Den är troligen inte artbestämd (rätt ovanligt att nematoder är det, även om de har använts eller iakttagits i olika sammanhang under många år, namnet Phasmarhabditis hermaphrodita har föreslagits) men den är dock isolerad av någon på något lab (Nemasys i England kanske) för just det här syftet. Det går att hitta nematoder i vilken jordplätt som helst, alla gillar dock inte samma föda. Det är väl det som är grejen i snigelsammanhang.  >:D  Dock går det att massföröka alla sorters nematoder i ovan blandning om man vill för utplantering sedan. Jag har hittills inte stött på någon sort som inte går att odla på det sättet. Så betala inga tusenlappar i onödan. Jag har väl odlat ett tjutotal arter kanske, både köpta och självinsamlade.

Här är en video på en av mina nematododlingar:
Walter worms = "Mini-mikro"

MvH
Christina G

EDIT:
Jag odlar dom helst i plastbytta modell "godisburk" från affärn. Dom har höga kanter och maskarna kan kravla på bäst de vill. Bonus: Mums för fiskynglen också.

20%bonde

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-15 kl 13:43 »
Ja, mycket bra tips!
Jag läste i samma tråd (tror jag) att sniglarna egentligen dör av en bakterie (Moraxella osloensis) som överförs via nematoderna.
Är det någon som vet om höns kan må dåligt av den bakterien?
Risken är ju överhängande att hönsen pickar i sig en snigel (bör uppmuntras), och då smittas av bakterien.
Tankar?

zatsuon

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-16 kl 10:46 »
För att väcka nytt liv i denna diskussion: jag läste om Nemaslug och var lockad att prova. Sedan sprang jag på den här länken: http://www.naturochtradgard.se/smattogott_mordarsnigel.html
Jag har ju ingen lust att orsaka allvarliga störningar i ekosystemet vid mitt torp för att rädda några plantor. Är det någon annan som är mer inläst på det här området?

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser