Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta eller inte slakta...  (läst 1662 gånger)

todde

Slakta eller inte slakta...
« skrivet: 13 apr-15 kl 18:47 »
Kanske fel del...

Det går inte att skicka till slakten med skadad lamm/för! Det går inte något pengar alls. Allt ska till "soptunnen" och du betalar till slaktarn ändå.

Om djuren är utan medicin. Bara fysikt skada, brutet ben mm. Slakta hemma och ät lammen/fåren, eller att hundarna äter fåren.

kurt

SV: Slakta eller inte slakta...
« Svar #1 skrivet: 13 apr-15 kl 18:55 »
Skickar du skadade djur till slakteriet så kan du möjligen åtalas för det, skadade djur skall inte transporteras.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 apr-15 kl 19:53 »
Självklart kan du själv äta ett lamm med brutet ben! Så länge skadan är färsk och inte hunnit bli infekterat. Förstår inte problemet?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

todde

« Svar #3 skrivet: 13 apr-15 kl 20:13 »
Jag läser på olika trådar här. Om skada/sjuk får/lamm.

Det säger inte att lamm/fåren ska till slakten. Men, i framtiden ska lammen/fåren att ätas.

Det är säger rätt som Kurt om att inte skickat skada/sjuk får/lamm.

Om lammen är frisk efter skada mm. I slakteriet kanske se att lammen var sjuk/skada ändå? Kanske inte något pengar för lammen?!

Om lammen/fåren är sjuk eller skada. Jag skjuta direkt. Det är "förmycket pengar/tid"/lamm.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 apr-15 kl 20:46 »
Jaså du menar så. Jo det är nog bäst att behålla de som varit skadade till egen slakt. Något ska man ju ända ha själv.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1730 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser