Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder för ruvning?  (läst 4351 gånger)

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
Ålder för ruvning?
« skrivet: 12 apr-15 kl 20:00 »
Här kommer lite mer nybörjarfrågor från oss på Hedängen...

Hur gamla brukar hönsen vara när de känner att det är dags att börja ruva? Är det olika för olika raser?
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Ålder för ruvning?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-15 kl 07:21 »
Hejsan :)
Jag har själv sökt runt efter samma info och det jag fann var att många skriver att det beror först och främst på vilken ras det. Tex dvkochin ruvar gärna och min egen la sig vid drygt 10 månaders ålder, vissa har beskrivit att deras lagt sig ännu tidigare än så. Mina värphöns kommer nog aldrig att vilja ruva. Vad har du för höns?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-15 kl 07:28 »
Ruvning eller inte, det beror på medfödda egenskaper, som varierar mellan raserna. Vissa raser ruvar aldrig, andra ideligen och så finns det allt däremellan.
När de börjar ruva beror av när de börjar värpa, och har inte  i sig med ålder att göra.  De måste värpa en viss tid innan de börjar ruva, vanligen runt en månad, med stor variation.
Hönor som flyttas till ett nytt hem kommer ofta av sig i processen, och kan behöva så att säga starta om på nytt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #3 skrivet: 14 apr-15 kl 18:45 »
Tack för svaren!

Vi har Appenzeller spetshättad som blir ett år längre fram i vår och de är, om jag har förstått det rätt, en ras som kanske inte är så duktiga på att vilja ruva tyvärr. Några av våra hönor började lägga ägg i januari och i februari så var alla hönorna igång. Då kanske vi borde ha märkt vid det här laget om de vill ruva eller inte...?

Är det möjligt att få dem lite intresserade av att börja ruva genom att lägga in några "fusk" ägg som får ligga kvar hela tiden i redet? Om de nu visar sig att de inte vill ruva, kan vi skaffa t ex en lite surrogatmamma (dv kochin?) som kan ruva fram kycklingar åt dem istället? Antar att det är bättre att hon i så fall bor hos oss än att vi lämnar bort ägg till ett annat ställe där det finns hönor som vill ruva?

Vivvi88, det finns bilder på våra sötnosar på vår hemsida om du vill titta på dem!

www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-15 kl 21:14 »
Det kan ta lite längre tid för hönor att bli ruvlystna på våren,  än senare på säsongen.Jag antar att  värphormonerna är extra starka på våren. Men dina har ju värpt ett bra tag.
Ja, det kan hjälpa med några fuskägg i ett riktigt mysigt rede. Men finns inte minsta ruvanlag hjälper ingenting.
Visst kan en surrogatmamma användas. Men skaffa två! En ensam höna kanske inte får någon vän att vara med, eller värre. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 14 apr-15 kl 22:08 »
Vilka söta höns! De ser nästan tecknade ut :D
Min kochin värpte i drygt 4 månader innan hon la sig. Har en kochin till men hon visar inga sånna tendenser alls. Säkert individuellt oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
evamagilla, corona

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser