Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig elhyvel  (läst 1081 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
trasig elhyvel
« skrivet: 12 apr-15 kl 12:28 »
Jag har en elhyvel (grön bosch) som plötsligt slutat fungera. När jag håller in strömbrytaren går den ibland i någon halv sekund. Ibland inte alls. Vad skulle kunna vara fel? Var ska jag börja felsöka?

Alla tips mottages med tacksamhet!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: trasig elhyvel
« Svar #1 skrivet: 12 apr-15 kl 12:47 »
Kol som är nerslitna, fastnat.  Kabelbrott, kass strömbrytare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: trasig elhyvel
« Svar #2 skrivet: 13 apr-15 kl 09:29 »
Om radiostörningsskyddet är av typ genomföringskondensator (dvs att ledningarna till motorn går genom det) så kan även det gå sönder med den typen av felsymptom. Jag råkade ut för det på en gammal Bosch vinkelslip härom året.

Om det inte finns några synliga fel så är det väl enklast att ohmmäta och följa vardera ledaren från stiftet i stickproppen via kopplingsplint, strömbrytare, störningsskydd osv fram till motorn. Om det verkar vara avbrott i en ledare i nätkabeln kan du böja och vrida på misstänkta ställen på den för att försöka hitta felet.

På en elhyvel, som ju går i mycket dammig miljö men inte brukar få många drifttimmar på halsen, skulle jag dock i första hand gissa att felet beror på att kolen har fastnat eller att strömbrytaren är full med damm och spån.

En del äldre Bosch-maskiner har ett överhettningsskydd (rund svart burk med en röd återställningsknapp) som nog kan krångla om det skulle bli fullt med damm.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: trasig elhyvel
« Svar #3 skrivet: 12 maj-15 kl 08:29 »
En sen uppföljning! Det visade sig vara något så trivialt som ett kabelbrott. Tack för hjälpen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser