Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmamman lämnar ägg som håller på att kläckas!!!  (läst 1999 gånger)

Lotta-71

• Västergötland
För första gången har jag blivit med kycklingar och det är en otrolig upplevelse. Min lilla höna har ruvat på nio ägg och igår morse fann jag den första kycklingen och nu på morgonen den andra.  Så fantastiskt söta. Jag ser att det är ett hål i ytterligare ett ägg och jag hör ett fasligt pipande därifrån. Nu har jag dock upptäckt att hönsmamman lämnat äggen och istället pysslar om sina små. Hur går det då med den lilla som är på väg ut? Behöver inte den värmen från sin mamma?

Lotta

Weasel

• Skåne
SV: Hönsmamman lämnar ägg som håller på att kläckas!!!
« Svar #1 skrivet: 12 apr-15 kl 14:04 »
Försök stänga in hönan och kycklingarna där äggen är. Om det inte går så tillverka snabbt en kläckare med rätt värme. Tex en glödlampa över en hink.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-15 kl 14:26 »
Det har gått ca 5 timmar sedan hönan övergav äggen! Kycklingen som var på väg ut har tystnat. Finns det hopp för övriga ägg fortfarande?

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 apr-15 kl 14:34 »
Troligen kört, men jag skulle inte själv vågat lämna äggen. Speciellt inte med en pipande kyckling i! Den hade utan tvekan åkt in i behån direkt! Men om du låtit dem vara kalla så länge nu så är det väl inget att göra.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-15 kl 14:47 »
Så sorgligt!! Snyft! Ja så är det att vara nybörjare och jag har lärt mig en läxa till nästa gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser