Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem kan väva tyg till mej?  (läst 7200 gånger)

Patrik i Skåneland

• Skåne
Vem kan väva tyg till mej?
« skrivet: 03 apr-07 kl 17:12 »
Jag slänger ut en förfrågan om där finns nån här inne som kan väva eller som kanske känner nån som kan.
Det jag är ute efter är ett kypertvävt tyg i ylle, mina krav är att det ska vara hemvävt med ull från får som har det bra d.v.s. lever ett så naturligt liv som möjligt med bra foder och som får mycket kärlek.

Jag vill också växtfärga tyget, men det är inget krav att en person ska kunna göra allt från klippa fåren till färdigt tyg, kanske kan jag få hjälp av många olika människor.

Så är där nån som vill tjäna en hacka så är det bara att höra av sej här, via pm eller på: patrik.morarp@telia.com
Gå inte och dö förrän du har levt!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Vem kan väva tyg till mej?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 19:58 »
Hade jag haft en upprättstående vävstol så hade jag nappat! Fördelen med just den är att man kan ha ullgarn som varp.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 20:18 »
Vad menar du med "upprättstående vävstol"? En så´n som Ytterhogdalstapeten vävdes med; varptyngd vävstol?
Ullvarp kan man väl använda i alla vävstolstyper  ???
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 20:24 av Ior »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 04 apr-07 kl 10:15 »
Lite som Pelles nya kläder när han går till olika människor med ullen från sitt lamm och till slut fått nya kläder. En mycket sympatisk bok av Elsa Beskow.

Prova hos Ägirs hus, www.agirshus.com Jag har köpt en sjal i linne att bära barn i och är mycket nöjd med kvaliten.

Förresten så kom filmen om ull aldrig fram men jag lånade den på biblioteket och åkte hem till svärmor som har video så nu har jag sett den. Inspirationen bara bubblar. Jag vill väva allt möjligt av garn jag spunnit av egen ulll från egna får. Om några år hoppas jag själv kunna erbjuda sånt ulltyg som du efterfrågar men än så länge går för mycket tid åt kontorsjobbet i stan.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 11:14 »
Ior: Ja, jag menar varptyngd. Kan man ha ullgarn som varp i en vanlig vävstol? Håller garnet när det spänns hårt...?  ???

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 apr-07 kl 11:32 »
Prova hos Ägirs hus, www.agirshus.com Jag har köpt en sjal i linne att bära barn i och är mycket nöjd med kvaliten.

Förresten så kom filmen om ull aldrig fram men jag lånade den på biblioteket och åkte hem till svärmor som har video så nu har jag sett den. Inspirationen bara bubblar. Jag vill väva allt möjligt av garn jag spunnit av egen ulll från egna får. Om några år hoppas jag själv kunna erbjuda sånt ulltyg som du efterfrågar men än så länge går för mycket tid åt kontorsjobbet i stan.

Lustigt att du nämner just Ägirs hus, för det är hon (Jenny) som håller på att väva ett etiskt tyg till mej just nu, men det tar långt tid att få ihop garn från mindre spinnerier där hon dessutom vet att fåren som burit ullen har det bra.
Så därför vädjar jag nu efter fler som kan hjälpa mej, för jag har några plagg till att sy så att jag klarar mej bättre i skogen.

Va! kom inte filmen fram? Skumt... men det är ju tur att du lyckades få tag i den ändå.

idamaria

« Svar #6 skrivet: 04 apr-07 kl 12:21 »
Ior: Ja, jag menar varptyngd. Kan man ha ullgarn som varp i en vanlig vävstol? Håller garnet när det spänns hårt...?  ???

Jadå du kan väva med ullgarn som varp i en vanlig vävstol, det håller när det spänns, det är klart att du får vara försiktig så du inte sliter på garnet i onödan, men det går finfint.

Menar du en sådan här vävstol? med stenar som tynger ner varpen? nu var jag tvungen att göra bilden så mkt mindre än den var från början, men man kanske ser ändå.

fördelen med en sådan väv är väl bland annat att man kan väva bredare tyger, men det finns väl en vävteknik som gör att man kan väva vävstolens dubbla bredd, eller hur Magda?

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Shadow

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 apr-07 kl 14:32 »
Att väva på en varptyngd vävstol är inte så lätt. Jag har hört att det ska gå att väva dubbla bredden på en sådan vävstol, men oftast var bredden på varpen 60-70 cm. Att ha bredare blir jobbigare eftersom du slår in varpen uppåt från dig och i stående ställning,  istället för mot dig som i en vanlig vävstol där du sitter. Har även hört att det ska finnas något fynd på rundvävda tyger....
Är inte helt "hajj" på detta ännu, men håller på att bygga mig en varptyngd vävstol att ta med på marknader i sommar. Så till hösten kan jag nog svara bättre!  :)

Shadow

Marieberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 apr-07 kl 14:36 »

Precis som Idamaria skriver, det går utmärkt.
Ull är ett töjbart material, och därför väldigt lämpligt för nybörjare på vävning.
Jag har vävt flera (5?) ullplädar på vanlig vävstol.

idamaria

« Svar #9 skrivet: 04 apr-07 kl 14:52 »
Att väva på en varptyngd vävstol är inte så lätt. Jag har hört att det ska gå att väva dubbla bredden på en sådan vävstol, men oftast var bredden på varpen 60-70 cm. Att ha bredare blir jobbigare eftersom du slår in varpen uppåt från dig och i stående ställning,  istället för mot dig som i en vanlig vävstol där du sitter. Har även hört att det ska finnas något fynd på rundvävda tyger....
Är inte helt "hajj" på detta ännu, men håller på att bygga mig en varptyngd vävstol att ta med på marknader i sommar. Så till hösten kan jag nog svara bättre!  :)

Shadow

Ja, det beror väl helt på vilka vävar man ser på, i Manndalen i Nordnorge väver man och har i alla tider vävt ranor som är karakteristiska för området, och dom mäter ca 100-200 cm som färdig rana, så det där är väl helt olika. Nej jag har också förstått att det inte ska vara enkelt att väva på en rátnostuola. Men det är verkligen något jag skulle vela lära mig när jag har tid och möjlighet.

Hurdan varpstol använder du till den då? För till just ranor är det en helt annan varpteknik, men det kanske bara gäller ranor tänkte jag.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Shadow

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 apr-07 kl 15:13 »
Måste erkänna att nu hänger jag inte riktigt med! Har ingen aning om vad en rana är!
Menar du inte längden på dessa.... 100-200 cm?
Historiskt sett så har jag inte hört om en varptyngd vävstol som är så bred. Men visst kan jag ha missat nåt...
Använder ingen varpstol till att varpa. Väver in varpen i ett brickband som man sedan spänner upp på bommen. Varpen utgår alltså från brickbandet och spänns sedan upp genom tyngder som hänger ned mot golvet. Skälet regleras med en horisontell pinne (eller fler) som man lyfter/sänker under vävningen. Längden på det färdiga tyget blir oftast ca 2-2,5 meter eftersom det annars blir ett virrvarr av varp vid tyngderna.
Som jag skrev, är jag inte så påläst i vävning. Jag gör och lär genom att se hur andra gör.

Shadow

Loggade in på Husfliden i Norge o hittade det du skrev om. Om jag förstått det hela rätt är det ju mer som ullmattor. Det jag menar är vikingatida vävning, men även här får tygstycket tre stadkanter eftersom man överst har brickbandet.
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 15:24 av Shadow »

idamaria

« Svar #11 skrivet: 04 apr-07 kl 18:38 »
Måste erkänna att nu hänger jag inte riktigt med! Har ingen aning om vad en rana är!
Menar du inte längden på dessa.... 100-200 cm?
Historiskt sett så har jag inte hört om en varptyngd vävstol som är så bred. Men visst kan jag ha missat nåt...
Använder ingen varpstol till att varpa. Väver in varpen i ett brickband som man sedan spänner upp på bommen. Varpen utgår alltså från brickbandet och spänns sedan upp genom tyngder som hänger ned mot golvet. Skälet regleras med en horisontell pinne (eller fler) som man lyfter/sänker under vävningen. Längden på det färdiga tyget blir oftast ca 2-2,5 meter eftersom det annars blir ett virrvarr av varp vid tyngderna.
Som jag skrev, är jag inte så påläst i vävning. Jag gör och lär genom att se hur andra gör.

Shadow

Loggade in på Husfliden i Norge o hittade det du skrev om. Om jag förstått det hela rätt är det ju mer som ullmattor. Det jag menar är vikingatida vävning, men även här får tygstycket tre stadkanter eftersom man överst har brickbandet.

okej, ja då behöver ja inte förklara :) hm, nja det används ju inte som matta, utan som körtäcke, kåtaduk, att hänga på väggen, numer som dekoration, förr mer som isolering, som vanliga sovtäcken osv. så nå matta är det ju inte. men alltså, man måste ju kunna väva annat på samma väv, det e ju bara att välja ett tunnare garn.

denna vävteknik på uppstående väv härstammar från det gamla grekerna enligt det jag läst och hört. så det e ju en gammal teknik. men man varpar den på en varpstol som inte liknar den för vävstolar, o ja man väver ju på en bandgrind, inte på en brickväv.

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-07 kl 11:46 »
Här i Norden har man vävt "upprätt" sen vikingatiden - eller om det t o m var bronsåldern...?

Shadow

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 apr-07 kl 16:05 »
Nu börjar det här bli "off-topic" men känner att jag  måste skriva ändå!
De tyger som vävdes på varptyngda vävstolar under vikingatiden (järnåldern) kunde vara jättetunna med fina trådar både i varp och inslag.

Men jag förstår inte hur du menar: "Man väver på en bandgrind inte en brickväv"?
Missförstod du det jag skrivit....?

Varpstolen är jag också undrande över? Har inte sett eller hört om någon sådan i vikingakretsar.

Föreslår att, om det blir fortsatt diskussion kring detta,vi fortsätter i en ny tråd!

Shadow

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 05 apr-07 kl 18:00 »
För min del gör det absolut inget att ni spårar ur i min tråd, men eftersom där finns dom som är intresserade av att veta mer om varptynda vävstolar så kanske det är bäst om där startas en egen tråd för det, det är ju inte heller så att alla trycker sej in på min tråd för att upptäcka denna diskussionen.

Marieberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 apr-07 kl 19:15 »
Förresten, Patrik, varför väver du inte ditt eget tyg? I varptyngd vävstol, menar jag! Det är inte alls svårt, och jag tror att du skulle kunna läsa dig till hur du ska gå till väga!

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 05 apr-07 kl 22:33 »
Ja det hade ju helt klart varit mest praktiskt och roligast om jag hade kunnat väva mitt tyg själv, men vad jag förstått så är det inte så jättelätt att man skulle kunna läsa sej till hur man gör?
Jag har sett en del såna vävstolar så att bygga en egen borde ju funka, och ull kan jag fixa så då återstår bara att få in tekniken med att spinna på slända också, och växtfärga...

Grejen är också den att jag behöver tyg relativt snart och jag kommer att vara på vandrande fot hela sommaren så då har jag ingen tid till att lära mej vävkonsten.

Så min önskan om att nån kan väva tyg till mej står kvar, men jag kan ju passa på att fråga om där finns nån som kan lära mej att väva på en varptyngd vävstol, typ till hösten? :D och få in spinntekniken på slända, och växtfärga ;)

482

« Svar #17 skrivet: 05 apr-07 kl 22:40 »
Jag har kvar några meter tyg från ett tidigare projekt: ett ljusgrått i tuskaft och ett rött tjockt i kypert, möjligen finns det lite grönt också. Hur mycket behöver du?
Det är svenska garner bl.a. från Morjärv  men jag har tyvärr ingen aning om hur fåren hade det.  :-\
Om du kan få fram garn kan jag väva men det tar lite längre tid och blir kanske lite dyrare - det beror lite på vad du vill ha.

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 apr-07 kl 23:09 »
Jag tackar så mycket för erbjudandet om att köpa färdigt tyg, men jag kan inte köpa nåt där jag inte vet hur fåren haft/har det för det hade blivit alldeles för själviskt.

Jag har inte räknat ut exakt hur mycket jag behöver men det rör sej om ungefär 4-5 meter till det jag planerar i nuläget.
Så om du 482 kan väva tyg till mej så behöver jag alltså garn. Så, är där nån som kan fixa fram garn från får som har det bra?

482

« Svar #19 skrivet: 05 apr-07 kl 23:38 »
Hör av dig igen om du hittar garn :)
Det finns små spinnerier som tar emot ull från enskilda (men jag tror inte man får tillbaks det samma som man lämnade in) du kan ju höra med dom.
Och kom ihåg att det finns olika kvaliteer på garner och att man måste välja en kvalite som stämmer överens med det tyget man vill ha, annars blir man nog bara besviken.    

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser