Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stör jag min lilla ruvhöna  (läst 1623 gånger)

Lotta-71

• Västergötland
Stör jag min lilla ruvhöna
« skrivet: 23 mar-15 kl 21:21 »
Hejsan!
För första gången ska jag nu låta en av mina Hedemora ruva. Hon har 9 uppmärkta ägg. Problemet blir dock att de andra hönorna gärna lägger ägg i samma rede och jag tycker att det är svårt att veta hur mycket jag stör hönen när jag försöker plocka bort nylagda ägg. Gör det något om jag rör ruväggen? Jag försöker lyfta lite på hönan och titta och vända lite på äggen för att se vilka ägg som ska bort. Är det dumt att vända och plocka med ruväggen?

Lotta

sonja på slätten

• Halland
SV: Stör jag min lilla ruvhöna
« Svar #1 skrivet: 23 mar-15 kl 21:44 »
Det beror förstås på hur lättstörd din höna är,  men vanligtvis tål hönan detta under viss protest. Annars är det bra att göra sådant medan ruvhönan är ute och rastar sig. Däremot kan hon störas av de andra hönorna som tränger sig in. Så en bur framför redet är bra, så hon får vara ifred i redet och ha sin mat där  så hon får äta i lugn och ro.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-15 kl 06:31 »
Jag har köpt en kanin-bur men jag har ännu inte vågat flytta hönen. Har hört att hon kan lämna äggen om man flyttar henne. Jag hade tänkt flytta ner henne när det är några dagar kvar till kläckning. Vad tycker du? Ska jag flytta ner henne och ställa in mat och vatten redan nu? Det är 16 dagar kvar till kläckning.

Lotta

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-15 kl 08:26 »
Det kan gå bra att flytta en ruvhöna,  men det kräver  tyvärr ett mer omfattande svar än jag hinner med just nu.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 07:00 »
Hur har det gått för dig Lotta? Har du flyttat hönan? Gick det bra?
Jag har sökt runt lite här på forumet och det finns en hel del som beskriver hur man bör gå tillväga när man flyttar en ruvhöna. Vill egentligen veta hur du gjorde och om det funkade.
Jag ska själv snart flytta på min första ruvhöna men jag är rädd för att hon ska bli så störd att hon lämnar äggen..

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 25 mar-15 kl 07:16 »
En del hönor går kanon att flytta och andra kliver av äggen i protest!
Det bästa är om hönan kan vara kvar hos flocken, te x i en inhägnad med tak hos de övriga.
Då känner de gruppens trygghet under tiden.
Jag tänkte till lite när jag gjorde om hönshuset för några år sedan, och gjorde en mindre bur på ca 1-5 kvm inne i själva hönshuset.

Jag använder mig av "kattoaletter"med tak(utan lucka) som reden.
Dit lyfter jag hela redet med höna+ruvägg och hon hör och ser övriga flocken och får ändå vara ifred!
Egen mat och vatten såklart.
Flyttar efter någon vecka, då brukar det gå lättare.
Eller så kliver hon av äggen....!

Men då har jag åtminstone gett henne bra förutsättningar för fortsatt ruvning.
Just nu har jag en höna+9ägg i lillburen och till helgen får jag veta om det lyckats!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 25 mar-15 kl 08:23 »
Men vad smart med kattoaletterna! Om något år ska jag också få möjlighet till nybygge av hönshus och detta ska jag definitivt ta med, och "barnkammarutrymmet" med såklart.
Jag förstår även att alla hönor är individer och reagerar olika. Får se vad min höna har att säga. :)

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-15 kl 09:03 »
Jag har försökt att tänka som en höna.  Efter att ha observerat några ruvhönor.  Verkar som det ofta är lätt att flytta hönan medans hon ligger på äggen. 'Jag får inte lämna mina ägg nu'.   Men hon måste ju rasta åtminstone varannan dag.  Då när hon ska tillbaka verkar hon tänka: 'Hur gick jag till mina ägg sist?' (inte 'Var någonstans lämnade jag äggen?')  Så då går hon till det stället hon låg på från början även om där inte finns några ägg.

Så efter att ha krånglat med en höna som gick helt fel, lärde jag henne att hitta. Utnyttjade att hon inte ville lämna äggen.  Lyfte ut henne bara några decimeter så hon kröp tillbaka. Efter en stund lyfte jag ut henne igen lite längre bort, och hon kröp tillbaka.  Höll på så 4-5 gånger under ett par dagar. Sen gick hon rätt även efter en lång rast.

Jag känner mig mycket mallig över min lyckade hönspedagogiska insats. Fin hönshjärna.

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-15 kl 10:27 »
Nu har jag flyttat henne! Jag har köpt en liten kaninbur (sån där trekantig) med en del som är helt täckt och en del som är öppen med galler. Den täckta delen inredde jag mysigt med  hö. Igårkvkäll när alla hönor kommit till ro värmde jag en riskudde och la in i det nya redet ett par minuter för att det skulle vara lite varmt och skönt. Jag tog bort riskudden och plockade snabbt ner äggen till nya redet varpå jag lyfte ner hönan och stängde igen. Jag kollade ett par gånger under kvällen och allt verkade lugnt. Imorse låg hon fortfarande kvar så jag hoppas på det bästa. Nu har hon tillgång till mat och foder, är avskild från övriga höns men har ändå sällskap eftersom hennes nya bur står på golvet i hönshuset. Hoppas att det fungerar!
Lotta

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-15 kl 15:04 »
Hm. Idag när jag kom hem hade ett par av äggen som hönan ruvar på rullat ut framför henne. Jag puttade tillbaka äggen och hon protesterade inte. Hur länge kan äggen ligga "utanför" hönan och klara sig? Nu har jag satt upp en liten tröskel så att äggen ska stanna kvar, för jag misstänker att de rullar ut när hon ska äta och dricka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser