Dela detta:
Dags att fylla plocksidan i nästa nummer av Åter!
Har du något bra självhushållartips eller ett gott recept att bjuda på? Är det någon aktivitet, träff eller möte på gång? Är det någon bok, hemsida eller pryl du vill tipsa om?
Maila in ditt tips till petter@alternativ.nu
Alla publicerade tipsare belönas med ett gratis nummer i prenumerationspotten.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar likasinnade/“flock” för självförsörjande liv.  (läst 2746 gånger)

Valmovind

• Skåne
Hej!

De senaste åren har jag insett att världen är på väg åt ett håll (eller snarare hål :P) jag inte är. Jag vill inte leva mitt liv så mycket genom en dator som framtiden kräver. Att ge upp sin frihet för att få “trygghet” tror jag inte heller på. Istället vill jag leva självförsörjande nära naturen och få vara människa. Jag tror också på möjligheten att världsekonomin kommer att falla, att det kan bli varubrist samt krig.

Lite om mig: Även om jag har en filosofisk/flummig framtoning så är jag i grunden praktisk så avskräcks inte av mitt “fluff”.
Jag är 30 år, bor i Skåne (är öppen för att flytta) och har ingen erfarenhet av självförsörjande eller odlande. Men jag har en massa vilja. Har hittills fokuserat mest på det andliga, att “utbilda mig”/vakna upp vad gäller pappers-verkligheten samt simple-living. Berättar gärna om vad jag kan bidra med i form av egenskaper, kunskaper, utbildningar och färdigheter i ett mail.

Jag söker empater/högsensitiva/skörstarka som jag själv eller som har insikt/vilja till insikt om denna personlighet. Som kan respektera och se mig som en resurs. Jag vill leva med er som tror på solidaritet men även individens frihet. Där man inte tvingas in i rutiner, arbetsscheman eller ritualer som inte fungerar för en. Utan där god empatisk kommunikation och ambitionen om att ge sitt allt räcker för att gemensamt hitta det man kan bidra med till sitt yttersta. En plats utan dominansbeteenden, snävt tänkande och extremism. Kanske även mer åt gemenskapshållet än klassiskt kollektiv.

Vad gäller värderingar så är medmänsklighet viktigast av allt för mig. Jag passar inte in i någon rörelse till ens 70%. Är kanske närmast en sökare av sanning. Men jag tror på Jesus budskap, dock räcker det om du/ni delar medmänsklighets-längtan. Är ej intresserad av yoga och den medföljande New Age kulturen. Men jag försöker vara öppensinnad och då jag inte har hittat hela min sanning inom ramen av traditionell kristendom är jag inte helt färdig med mitt sökande. Jag dömmer ingen, tycker bara pga. erfarenhet att de högsta ledarna är korrupta.

Jag har som mål att hjälpa utsatta/påverka världen positivt, det räcker inte för mig att hitta ett mysigt hobbitställe med andra hobbitar. Men jag vill hjälpa från en punkt där man fått ordning på sitt “flock-liv” ock självförsörjning först.

Om du/ni känner igen dig/er i det jag skriver var snäll och kontakta mig så kan vi gå djupare.
Min e-mail: what@surgical.net   (Google trycker att min mail låter skum så om du väntar dig mail av mig tillbaka kolla i skräpkorgen.)

Allt gott och värme från mitt hjärta
/
Anna.

-Livet-

• -
SV: Letar likasinnade/“flock” för självförsörjande liv.
« Svar #1 skrivet: 25 mar-15 kl 12:38 »
Haha du låter som mej förutom Jesus biten, dessvärre finns det inte så mycket att göra vi befinner oss på ett sjunkande skepp och mej veterligen pratar inte någon om det i den skalan det borde göras och allt hopp e ute, det enda jag kan göra är att länka till media som gör resan nedåt lite roligare medans vi faller http://www.infowars.com/watch-alex-jones-show/, är dock på att skapa nått självförsörjande(helst utomlands!) innan jag dör, bor på rättpsyke nu men är kanske ute om 1 1/2 år och har drömmar om självförsörjning eller iaf lite eget odlande och nån solpanel vore coolt, du behöver inte flytta jag kan komma till Skåne så kan vi leta upp ett redan existerade kollektiv på vischan så slipper vi starta upp nått från grunden och leta hus.
« Senast ändrad: 25 mar-15 kl 13:12 av KimSig »

grönablad

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 mar-15 kl 22:41 »
Hej Anna,

Du sätter verkligen ord på något jag formulerat här. Har tyvärr inget kollektiv att erbjuda, men har du lust att ses och samtala om detta, hör av dig!

Kärlek,
Anna

Maria Andersson

« Svar #3 skrivet: 28 okt-17 kl 00:22 »
Känner igen mig. Var bor du? Kanske vi kan träffas o tala eller ringas. Maria

Agglundine

« Svar #4 skrivet: 31 dec-17 kl 20:14 »
Hej Anna! Jag känner igen mig i det du skriver, är Empat, personlighetstypen INFJ enligt Myers-briggs test.
Jag söker mig också ut ur (sakta men säkert) detta patriarkat/kapitalistiska (fängelse) samhälle, genom gemenskap med likasinnade och arbete för att minska mina omkostnader.
Har bott kollektivt större delen av mitt liv och bor även så nu. Målet är ett hus i södra Sverige, för långa somrar och odlingsmöjligheterna.
Meditation och träning hjälper mig med min "känslighet" och jag är också en sanningsökare i form av (just nu) intresse för neurovetenskap och varför vi gör som vi gör (mycket filosoferande). Söker också likasinnade så hör gärna av dig/ er här. Mvh

skogsmix

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-18 kl 21:46 »
Du har mail!

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

bohembohem

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-18 kl 21:27 »
Hej Anna!

Jag är också på jakt efter likasinnade att lära känna eller en flock att leva tillsammans med. Därför håller jag på att starta en mycket liten by av vagnar, stugor, kojor mm för folk som vill leva enkelt tillsammans. Här är en sida med mer info och som följer utvecklingen och uppstarten av projektet :)

https://www.facebook.com/Yllestad-miniby-161421521158282/

/ Andreas
Glad, spontan, bohemisk, mångsysslare, livskonstnär och wannabe minimalist som helst är på utsidan av lådan

enkeltliv

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-18 kl 15:09 »
Hej Anna!

Ditt inlägg är slående på många sätt även om jag själv inte är ett dugg troende. Religion är enligt mig ett av de stora problemen i världen, även om jag inte dömer någon som väljer att tro på en gud.

Jag är högkänslig, empat och som vissa kallar det även "skörstark". Dvs både skör och stark på samma gång, vilket gör att jag verkar överleva det mesta, men känslan är att det sliter på mig i längden och jag undrar ofta om "hamsterhjulet" är det enda sättet att leva. Vad jag behöver är antagligen ett enklare liv mer i samklang med naturen. Jag när en liten dröm om att kunna leva off-grid eller "semi" off-grid, där jag är mer eller mindre självförsörjande och använder solenergi för att driva de apparater som behövs för att förenkla vardagen. Jag är kreativ, påhittig och relativt händig.

F.ö drygt 30 år och driver eget företag (som jag dock är ganska less på) :-)

Skogsfrun

• Livet: inte bara en lek,utan även en dans på rosor
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jul-18 kl 21:50 »
jag vill vara med
Vill bo i en ekoby på landet och leva i samklang med naturen nära en vacker skog.

Griskille

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 04 aug-18 kl 18:14 »
Du verkar ha ganska liknande tankar som mig själv. Jag har mark i centrala Portugal och skulle vilja att fler flyttade hit. Jag har en längre beskrivining (på engelska) på länken som följer.
https://permies.com/t/87659/Portugal-start-Permaculture-mini-community

William

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser