Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre döda tackor på en vecka!!!  (läst 2764 gånger)

Jake

  • Inlägg: 10
Tre döda tackor på en vecka!!!
« skrivet: 23 mar-15 kl 10:16 »
Hej. På en vecka har tre tackor dött. En fick livmoderframfall = avlivning. En fick slidframfall= avlivning. Och en blev helt matt och trots veterinär som hjälpte till med medicin så dog tackan på natten. Slump? Har bytt från hö till ensilage i år. Kan det vara det. En Gimber släppte ur sig två småttingar som dog pga hon inte brydde sig om dom och jag hann inte rädda innan det var för sent. Jag har dödens vecka hos mig. Förra året så gick alla lamningar av sig själv och det var inga problem. Ös på med teorier och kunskap. Då jag är uppgiven.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #1 skrivet: 23 mar-15 kl 10:30 »
Usch va tråkigt! Det verkar som allting hänger på grovfodret men svårt att hitta bra hö som fåren tycker om. inte menat som något svar men det verkar ha stor betydelse. Slidframfall hur gick det tillatt ni måste avliva?

Jake

  • Inlägg: 10
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #2 skrivet: 23 mar-15 kl 10:37 »
Hon krystade fram tarmen. Som blev kraftigt inflammerad.

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #3 skrivet: 23 mar-15 kl 11:17 »
Hur gamla är tackorna? Risken för framfall ökar med åren. Jag är visserligen inte proffs på får, men har aldrig hört att det skulle finnas något samband mellan foder och framfall. Men jag tror det är bra att dom rör på sig så att musklerna runt omkring slidan är i trim då förlossningen kommer. Har dom varit stillsamma i vinter? Tråkigt med tackor som inte tar hand om sina små. Men om du vill kan du ju försöka få henne att ta emot några av de moderlösa lammen. Man brukar sätta dom i en minimal box och binda den stackars tackan tajt så att hon inte kan skada småttingarna. Då diar dom och hon kissar o skiter på dom så att dom snart luktar som henne själv, och i bästa fall vaknar modersinstinkterna.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #4 skrivet: 23 mar-15 kl 14:28 »
Jag är visserligen inte proffs på får, men har aldrig hört att det skulle finnas något samband mellan foder och framfall.

Jo väldigt hög andel av rödklöver i fodret ökar väl risken för slidframfall? Har för mig jag läst det någonstans.

Jake

  • Inlägg: 10
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #5 skrivet: 26 mar-15 kl 10:38 »
Jag vet inte vad det är för fel. Men hur som helst så blir det iallafall en underbar nappunge resultatet av detta.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #6 skrivet: 26 mar-15 kl 16:35 »
Som en kanhända intressant kuriosauppgift uppger Såkalendern en hel del störningar den senaste veckan, som enligt Maria Thun skulle kunna inverka negativt även på folk och fä. Mest notabelt är förmörkelser av solen, Uranus och Mars. Dock händer sådant några gånger per år och du har troligen inte dödsfall av får lika ofta.

Nu får vi se om VoF-falangen rycker ut och gläfser om att någon yttrat sig "ovetenskapligt".
« Senast ändrad: 26 mar-15 kl 16:46 av Anders S »

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #7 skrivet: 29 mar-15 kl 09:18 »
Jag har ocå för mig att mycket rödklöver kan orsaka framfall.
Framfall är också ärftligt så att du tänker på det när du rekryterar samt att det är återkommande så spara inga tackor som har haft det.
Inget kul när sådant här sker....inget roligt år alls men det brukar bli ett bättre nästa år.

PantaRei

  • Gäst
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #8 skrivet: 29 mar-15 kl 16:23 »
Jag tror inte att solförmörkelsen förorsakade några sjukdomsfall.... En högdräktig tacka som blir slö och dör hastigt får mig att misstänka hypokacemi, detta då dräktighetsförgiftning och acidos har ett långsammare förlopp. Livmoderframfall hänger oftast ihop med en jobbig lamning, något som kan förorsakas av subklinisk kalciumbrist (kalcium behövs för muskelfunktionen, försvagade muskler leder till svaga värkar och utdragen lamning). Slidframfall hänger ofta ihop med feta tackor men det finns vissa indikationer på att kalciumbrist kan inverka (behövs starka muskler för att hålla inne 'paketet'). Det kunde således vara intressant att fundera över tackornas tillgång på kalcium och D-vitamin under den gångna vintern och jämföra med tidigare år.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #9 skrivet: 29 mar-15 kl 17:10 »
Det kunde således vara intressant att fundera över tackornas tillgång på kalcium och D-vitamin under den gångna vintern och jämföra med tidigare år.

Jo, men problemet med kalkbrist är väl inte brist på kalken i sig i fodret, utan tackans förmåga att plocka upp kalken i tarmen vilket hindras av fel balans i våmmen, för mycket kraftfoder kanske? Kanske foderjäst skulle kunna vara en lösning, eller att utfodra med mindre kraftfoder. Även läst att gotlandsfår har större risk för att få kalkbrist. Även äldre tackor drabbas oftare.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #10 skrivet: 29 mar-15 kl 17:30 »
Jag tror inte att solförmörkelsen förorsakade några sjukdomsfall....

Inte heller jag "tror" att solförmörkelsen orskade några sjukdomsfall, men sådana påståenden tillför platt intet. Solförmörkelsen är ett fenomen som råkade pågå samtidigt, och det lär vara omöjligt att utreda om det finns något orsakssamband. Maria Thuns forskning är omfattande men omstridd och i huvudsak bedriven på hennes egen gård. Hon hävdar inga bestämda orsakssamband mellan händelser i solsystemet och händelser på jorden, men hon har funnit vissa samstämmigheter. Jag tyckte då att detta kunde vara intressant att nämna i ett udda fall där ingen tydlig orsak kunnat finnas. Men det vore egentligen ungefär lika relevant om en orsak hade hittats, för om händelser i solsystemet har någon relevans alls, så är det troligen som ett slags bakgrund till det som händer på jorden, snarare än som direkt verkande orsak.

De mer avancerade delarna av vetenskapen (tänker främst på fysiken) har för övrigt slutat tänka i termer av orsak-verkan, medan de s.k. livsvetenskaperna sitter fast i detta tänkesätt fortfarande. Med det vill jag inte säga att det inte finns en orsak i detta fall. Det finns det troligen (om man utgår från orsak-verkan-tänkesättet) och den är värd att söka. Om den kan hittas är en annan femma.

För övrigt, låt tackorna vila i frid.

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #11 skrivet: 29 mar-15 kl 18:19 »
Satsa på aveln!
Framfall är mycket ärftligt. spara ej tackor eller baggar efter sådana tackor. vet inte hur mycket får du har men försök att inte avla på syskon eller mamman till dessa djur. Jag har 45 tackor som lammat nu och detta år har gått jätte bra, medans jag haft helvetes år också.
Djur blir sjuka så är det, vissa år är det mycket och andra år mindre.
Tänk på att ej överfodra fåren. Det är lätt att vara för snäll vid dem. givetvis ska de va mätta o nöjda men ej feta. feta får ger massor med problem vid lammning. snåla lite med utfodringen tills de har lammat. då kan man vara extra "snäll" om man vill.
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 301
    • Dalarna
SV: Tre döda tackor på en vecka!!!
« Svar #12 skrivet: 29 mar-15 kl 21:36 »
Det är rödklöverensilage som ställer till det. Den innehåller ett slags östrogen som orsakar framfall. Jag hade samma elände för några år sen och tvingades trassla med framfallsselar och flasklamm. Förr sa man "fårhö" om magert ängshö som var för näringsfattigt för att ge till mjölkkorna och framförallt till hästen som skulle ha gårdens bästa hö. Jag ger mina får ensilage eller torrhö från de äldsta vallarna där rödklövern har utvintrat. De nyinsådda vallarna med mycket klöver får kossorna. Har du bara klöverensilage så pröva att byta med någon bonde som har foder från gamla vallar. Har den bonden kor som behöver näringsrikt foder så vinner ni båda på bytet. Framfall kommer tillbaka nästa dräktighet om man lyckats med framfallsselen så det är bara att slakta. Det är mycket möjligt att defekten även kan ärvas men jag hade inga problem under 20 år och plötsligt fick jag flera som drabbades. Efter foderbytet har jag inte haft några fler trots att alla kommer från samma tackor och jag bara bytt baggar genom åren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser