Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar det att bygga?  (läst 12229 gånger)

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
Vad kostar det att bygga?
« skrivet: 22 mar-15 kl 14:12 »
Jag och sambon funderar på att bygga hus men det är så otroligt svårt att få någon som helst uppfattning om vad det kan kosta.

Undanbeder vänligt svar i stil med "hur långt är ett snöre?" ;)

Det måste ju gå att räkna mellan tummen och pekfingret?

Parametrar:

Tomten. Markberedning kostar? Det är åkermark, stenfri. C.a 2000 kvm.
Avlopp ska dras, den kostnaden har vi redan kollat, cirka 60.000 kr.
Vatten?
Väg finns.

Huset
Vi tittar på timmerstomme, tänker ett hus i 1,5 plan på cirka 120 kvm.
För enkelhetens skull kan vi räkna med ett timmerhus från Fastwoodtimber.
Timmerstomme pris: 205.000
Fönster: 95.000
Golvkasetter: 85.000

Vi har varken tid eller kunskapen att bygga själva utan vi måste anlita någon.

Någon som kan tänka sig att höfta fram ett pris på ett timmerhus med exemplet ovan, minus kök, toalett osv men där el och vatten är draget? Inkl kostnader för hantverkare. Måla kan vi göra själva.

Vi vore supertacksamma :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vad kostar det att bygga?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-15 kl 16:07 »
Beträffande vatten och avlopp: Är det anslutning till kommunala anläggningar eller egen brunn / avloppsanläggning som avses? Om det blir eget avlopp, ställer er kommun några speciella krav utöver vad som gäller nationellt?

Vilken standard tänker ni er för uppvärmning? Exempelvis:
-Ingen vattenburen värme, lokala eldstäder + luftvärmepumpar + ev direktverkande el.
-Vattenburen golvvärme med värmepump (bergvärme eller luft/vatten).
-Vattenburen golvvärme med vedpanna, ackumulatortank etc.

I de båda vattenburna fallen kan man naturligtvis också tänka sig att stötta upp med solfångare om läget är lämpligt.

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 22 mar-15 kl 16:24 »
Hej

anslutning till gemensamt avlopp som delas med grannfastigheten. Det är därifrån vi har fått prisuppgiften på ca 60.000

Sedan tänker vi oss vattenburen värme, vedpanna + acktank. Vi har skog.

Solfångare är också intressant.

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 22 mar-15 kl 17:08 »
Håller på och säljer lite tomter här nu, och får ju säga att jag baxnar när jag hör vilka kostnader det ska vara innan kåken står klar. Och då kan man ju lugnt säga att det inte är penningen vi tar för tomten som gör att det skenar.. Alla tycks ha en förmåga att hugga till..
Här är lätt jord att arbeta med, men markanläggningarna skulle gå lös på ca 280 000 per tomt.
Då ingår ,

Avlopp, ca 60 000
Vatten ca  50 000
Elanslutning 30 000
Å sen resten då, grävning och platta 140 000.

Sen tillkommer kostnader för lagfart, kanske runt 30 000 och fast telefon, 11000.

Fiskarehedens hus, som säger sig vara superbilliga tänkte sig runt 3,3 milj för färdigt hus ink tomt och allt. Men det kunde ju då bli billigare ju mer man gjorde själv på kåken.

Kollar man på deras hus i prislistan, så ligger ett litet hus i byggsats runt 700 000, men sen kostar det ändå 2 mille i slutänden. Fråga mig inte varför.

Så det ni behöver få ett grepp om är ju hur långt språnget är från er timmerstomme till färdig kåk. Skulle inte förvåna mig om man få ta det x 3.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 22 mar-15 kl 17:22 »
Håller på och säljer lite tomter här nu, och får ju säga att jag baxnar när jag hör vilka kostnader det ska vara innan kåken står klar. Och då kan man ju lugnt säga att det inte är penningen vi tar för tomten som gör att det skenar.. Alla tycks ha en förmåga att hugga till..
Här är lätt jord att arbeta med, men markanläggningarna skulle gå lös på ca 280 000 per tomt.
Då ingår ,

Avlopp, ca 60 000
Vatten ca  50 000
Elanslutning 30 000
Å sen resten då, grävning och platta 140 000.
Går att fixa med en spade, då får man både motion, solbränna och massor med pengar över. Men folk sätter sig hellre i skuld för årtionden framöver än kavlar upp skjortärmarna.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-15 kl 17:39 »
Jag och min far gjorde lite beräkningar på kostnaden för att bygga radhus. Vi valde radhus för det blir billigare per boende och ändå blev det dyrt med alla extra tillägg som tillkommer. Tomtpriset ligger på 60 000 kr och är inne i tätbebyggt område med vatten och el indragit till tomtgränsen men ändå hamnade slutpriset på över 2 miljoner per boende till färdigt hus. Husmodulerna kostade ca 600 000 kr och sedan kommer allt det andra 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 mar-15 kl 18:21 »
Går att fixa med en spade, då får man både motion, solbränna och massor med pengar över. Men folk sätter sig hellre i skuld för årtionden framöver än kavlar upp skjortärmarna.

Farsan grävde ner inkommande el här med spade, korp och spett, samt BDT-filtret med tillhörande infiltration. Använde bara 320:en till att dra upp några större stenbumlingar.
Kan pensionärer med kass rygg, så kan väl friska ynglingar, kan man tänka.

För att gjuta plattor behövs en kunnig och två lagom händiga personer. Eller behövs och behövs, men det är lagom om man gör det för hand och med vanlig blandare som gör typ en skottkärra åt gången.
« Senast ändrad: 22 mar-15 kl 18:31 av Pentti Linkola »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #7 skrivet: 22 mar-15 kl 21:21 »
http://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga Bra länk

"$ Ett nyckelfärdigt trähus med träfasad från en husfabrikant kostar mellan ca 10 000 och 20 000 kr per kvadratmeter, beroende på tillverkare, husmodell och materialval.
$ Ett nyckelfärdigt stenhus från en husfabrikant ligger på mellan ca 15 000 och 20 000 kr per kvm.
$ Ett arkitektritat trähus brukar hamna på ca 18 000  – 25 000 kr per kvm, men egentligen kan det sticka iväg hur högt som helst.
$ Ett arkitektritat stenhus kostar ca 20 000 - 30 000 kr per kvm, man kan också det bli mycket högre.
$ Ett lösvirkesbyggt trähus kostar 8 000 kr per kvadratmeter och uppåt, beroende på hur mycket eget arbete som ingår och hur billigt material du får tag på."
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-15 kl 06:46 »
http://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga Bra länk

"$ Ett nyckelfärdigt trähus med träfasad från en husfabrikant kostar mellan ca 10 000 och 20 000 kr per kvadratmeter, beroende på tillverkare, husmodell och materialval.
$ Ett nyckelfärdigt stenhus från en husfabrikant ligger på mellan ca 15 000 och 20 000 kr per kvm.
$ Ett arkitektritat trähus brukar hamna på ca 18 000  – 25 000 kr per kvm, men egentligen kan det sticka iväg hur högt som helst.
$ Ett arkitektritat stenhus kostar ca 20 000 - 30 000 kr per kvm, man kan också det bli mycket högre.
$ Ett lösvirkesbyggt trähus kostar 8 000 kr per kvadratmeter och uppåt, beroende på hur mycket eget arbete som ingår och hur billigt material du får tag på."

Är inte alla nybyggda hus idag ritade av arkitekter?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 mar-15 kl 07:13 »
priser som snickarn lämnat är rimliga och stämmer med min erfarenhet,dock går det att komma under om man fuskar. Har en kund som byggt ett 150 m2 1 1/2 plans hus för c.a 1 miljon  inkl.  tomt och + anslutningsavgifter,köpt ritning och med utländska snickare på lågpris under ledning av svensk pensionerad snickare på arvode.Lösvirke och jakt på erbjudanden m.m. Fönster,dörrar m.m köpta direkt från fabrik (finns sådan i grannkommunen) ger halva priset mot bygghandeln,Ikeakök med vitvaror från fyndet,golv,tapeter m.m från rea.Givetvis med stor egen arbetsinsats på grovjobbsnivå.  Det handlar om planering,vara runt och titta vad som sker överallt och inte vara rädd för att köpa grejor på nätet eller blocket,finns massa billigt material där från andra byggen, t.ex en felköpt badrumsinredning (ny) annonserad på blocket för halva priset.

hans nya projekt är ytterligare ett hus då ovanstående såldes för 2,8 miljoner och han har redan fått en tomt till halva priset av kommunen då den stått tom i 16 år.
målsättningen är just en miljon då det inte är realistiskt idag att komma under den nivån.Det har ju tillkommit skärpta krav på energiåtgång m.m men jakten på billig inredning är redan i gång,virke direkt från bondsåg (halva priset mot bygghandeln) ,kakel o klinker från Polen ( 1/3 av svenska priser).
Just direktimport är väldigt lönande och här finns flera företag som erbjuder import av t.ex skräddarsydda polska kök,lettiska riktiga träfönster m.m till otroliga priser jämfört med svenska.
För kunds räkning har jag köpt estländska träfönster (träfönster är i stort borta på svenska marknaden). fabriken drivs av en svensk fönsterhantverkare och endast yppersta virke används.Man får dessutom allt med egna mått.  Pris: samma som ett sketet plastfönster i Sverige.
Ulf

Ex.

• -
« Svar #10 skrivet: 23 mar-15 kl 10:40 »

( skulle kunna uttrycka mig lite hårdare här, men väljer att vara snäll )

Då har man ju knappast räknat på saken om man väljer bort just grävmaskin för att få gräva med spade. Jag kan knappast komma på nåt mer korkat.
Att gräva en husgrund, brunn, vattenledningar och infiltration lär för en person med spade ta minst 6 månader.  Förlorad arbetsinkomst skulle bli omkring 120 000.  Jämfört med att leja in en grävmaskin i 2 dagar för 12000 kr.
Det är ju inte själva grävjobbet som kostar, utan allt material.

Vill man spara pengar väljer man ju lämpligen nåt som ger valuta för jobbet. T.ex att måla huset och tapetsera. Köra upp takpannor och lägga ut.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 23 mar-15 kl 11:21 »
Är inte alla nybyggda hus idag ritade av arkitekter?

Jag tror de menar att du tar in en arkitekt som ritar ett unikt hus åt dig jämfört med att köpa ett färdigt massproducerat hus som såklart också är arkitektritat. Det står i artikeln jag länkade till. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-15 kl 11:10 »
Jag tror de menar att du tar in en arkitekt som ritar ett unikt hus åt dig jämfört med att köpa ett färdigt massproducerat hus som såklart också är arkitektritat. Det står i artikeln jag länkade till. :)

Det behövs väl ingen arkitekt för att rita ett vanligt hur för en vanlig familj. På farfars tid hände det att timmermannen gjorde ritningen med blyerts på en brädlapp eller bakpå cigarettpaketet innan han började timra. Ofta så tittade man på något annat hus i samma storlek som hade visat sig lyckat och så byggde man ett likadant med de förändringar som kunden och timmermannen kom överens om. Det blev välplanerade och snygga hus enligt sin tids behov. Dagens hus är ofrånkomligt mer komplicerade än den tidens och det i sin tur kräver bättre planering men det lönar sig att hålla den här tanken bak i huvudet.

Problemet är att i dagens värld blir det en svindyr kedjereaktion då någon skall bygga:
1. Kunden vet inte vad han hon vill ha och anlitar arkitekt. Arkitekten är först och främst en skapande konstnär utan egen arbetserfarenhet av hur olika detaljlösningar påverkar hållbarhet och materialåtgång och kostnader. Dessutom har arkitekter en tendens att locka kunden med sådana lösningar som passar hans egna artistiska visioner eller de trender som gäller för tillfället och inte med sådana lösningar som passar klimatet i landet och innehållet i kundens plånbok.
2. Eftersom de olika parterna och entreprenörerna i byggprocessen varken känner eller litar på varandra utan endast är utvalda på basen av lägsta offert så blir ritningar och beskrivningar en juridisk avtalshandling. Allt måste planeras och beskrivas i minsta detalj för att sedan tolkas av var och en till egen fördel. Ofta blir de här skrivbordslösningarna onödigt komplicerade. De som ritar detaljritningarna har ingen makt att ringa till kunden och komma överens om att till exempel ändra sockelhöjden 10 cm eller flytta ett fönster 15 cm för att ge rum för enklare eller bättre tekniska lösningar.
3. Entreprenörerna väljs på basen av lägsta anbud eller på något mera slumpmässigt vis. Eftersom vanligt folk i dag isolerar sig allt mer från byggandet och allt annat praktiskt arbete så har de inte längre förmåga att bedöma vem som är seriös och vad som är ett skäligt pris och skälig tidsåtgång. Ofta ser inte kunden ens skillnad på välgjort arbete eller fusk. Många halvskumma byggare utnyttjar den okunnskapen för att fakturera luft eller fuska. Det är också svårt för en okunnig kund att se hur hans/hennes val av detaljer som till exempel till exempel storleken på kakelplattorna i badrummet direkt påverkar tidsåtgång och kostnader eller hur andra önskningar krockar med bärande konstruktioner eller ställer till problem för byggaren. Kunden blir missnöjd och byggaren irriterad på kunden....... det blir dåligt genomtänkta beslut och dyra lösningar.

Till slut så sitter vi här....... hela Finland och hela Sverige fulla med överskuldsatta unga familjer i överdrivet stora och överdrivet dyra men tekniskt undermåliga hus som sannolikt kommer att vara rivna innan lånen är amorterade. I andra ändan av problemkomplexet finns byggnadsarbetaren som i bästa fall ha råd med någon sorts egen bostad överhuvudtaget men som allt oftare är en bulgar som bor i en avregistrerad paketbil och knappt har råd med maten. Allt medan de nyckelfärdiga husen framstår som prisvärda vilket de egentligen inte borde vara enligt min åsikt.

Jag har ingenting som jag riktigt kan rekommendera men om ni vill ha ett bra hus för ett rimligt pris så lönar det sig att känna till fallgroparna och försöka se helheten på ett vis som få vill göra i dag.
Ett tips är att varje fredag be byggaren anvisa er lämpligt städarbete eller annat okvalificerat arbete för helgen och sedan också se till att få det gjort hur motigt det än känns. Tänk på att om anställda i ett byggföretag städar så kostar det er minst 350 kronor troligen över 400 kronor i timmen. Det blir ju så att säga en väldigt bra timlön skattefritt direkt i handen på er. En människa som inte arbetar entusiastiskt för den timlönen är det nog något fel på....... men jag kan säga att minst hälften av kunderna inte gör det.

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser