Jag håller på att bygga mig en smedja. Eftersom jag tycker mycket om gamla tider och verktyg, i synnerhet vikingatid, så bygger jag i skiftesverk. Det här är min tråd med många ord och tankar, och säkert kommer det bli många frågor. Jag har redan fått bra svar och god hjälp av flera här på forumet, tack ska ni ha!
Från början hade jag tänkt mura upp med sten och startade då en tråd om det här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=169901.msg1599352#msg1599352men så ändrade jag mig och bygger med timmer istället.
För mig som jobbar mycket men drömmer om att lägga mer och mer tid hemma så är detta mitt sätt att vara alternativ, att luta mig mot självhushållarlivet lite grann genom att bygga själv med lokal hjälp och lokalt material. Jag vill använda så lite köpta saker jag kan, men samtidigt vill jag bli klar nån gång. Det är också viktigt att ha roligt längs byggets gång eftersom det och trädgården kommer ta all fritid jag har .
Det är också en sak jag bryr mig om, att spara lite tid och arbete med ett modernt verktyg, men då ska det vara ett bra verktyg så jag slipper köpa fler och fler vartefter de går sönder. När smedjan är klar hoppas jag kunna göra mina egna verktyg. Långt, långt fram i tiden…
Bygget då. Jag har fått hjälp att gräva ur mark i en slänt, lagt upp en rad rejäla stenar längst ner och grusat upp inne och lagt på mer sten för att få en hyfsad nivå att lägga syllarna på. Berghäll i dagen bestämmer höjden och ska få bli underlag till städen sen. Bör kunna bli både stadigt och stumt. Runt grunden har jag lagt dränering som för undan vatten hela tiden, den blev kanon och verkar vara välbehövd.
Idag ligger syllarna och en del av virket på tork under plåtar. Syllar i ek och resten i gran. Jag var ute i lördags kväll med pannlampa och målade ändträ med täckande oljefärg efter tips i en bok om hur de byggde Vikingagården i Ale, men framför allt från handboken här.
http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vriga_%C3%A4mnen/S%C3%A5gverk/Torkning_och_lagring Tack till Anders Larsen och Mårten Swärd för ert bidrag om hur man torkar virke!
Mer virke är nyhugget på andra sidan sjön och väntar på transport till sågverket. Jag fick lov att ta pinnar och rester på hygget och har ägnat några timmar åt att hugga ek och senvuxen gran till dymlingar. Jag satsade på grenar och klena trädstammar med gott om årsringar, då blir det inte så grova bitar att hantera och jag kan bevara fibrerna hela i ganska stor omfattning. Enligt litteraturen ska dymlingar vara hårdare än virket de sitter i.
Pinnarna ligger på tork under plåt även de och väntar på vårens torkväder, och kanske fläckbarkning av en del så det går ännu fortare att få dem torra.
Nästa del blir att bygga en täljhäst. Det har jag alltid velat ha en och nu när jag ska göra cirka 200 dymlingar är det mer eller mindre tvunget om det ska bli nån ordning. Kanske ordnar jag en bit stål med ett lagom stort hål i som jag kan banka dymlingarna genom för att ge dem exakt mått, kanske räcker det med bandkniven.
När jag började på hästen provade jag mitt 30 mm spiralborr som jag tänkt ta dymlingshålen med och det gick väl inte så bra som jag hade önskat. Rykande billig borrmaskin, till exempel. I irritation startade jag en tråd här för att få hjälp att välja en borrmaskin som skulle orka och fick hur många bra svar som helst:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174297.msg1637400#msg1637400Jag letar filmklipp som inspiration men det är inte så enkelt att hitta. En sökning på ”ramverk” ger en politikmonolog till exempel. Danske bonden Frank (100% bonde, Bonderöven) bygger ett boningshus i en typ av skiftesverk och det var härligt att se. Wranglerstar har lagt upp många klipp när han gör ”timberframing” och är nästan jobbigt noggrann. Skriv gärna en rad om ni hittar nåt bra i filmväg!
Jag återkommer framöver med en plan på hur jag har tänkt göra själva skiftesverket, och vad skiftesverk betyder. Det här blev visst bara en enda lång introduktion